شناسهٔ خبر: 67569868 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بازار آب شیوه‌ای دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری در مصرف آب ... -

اقتصاد ایران: قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: بازار سهم آب شیوه ای جدید و دانش بنیان جهت افزایش بهره وری در مصرف و مدیریت منابع آب با کمک ذینفعان و بهره برداران منابع آبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور ستوده در نشست هم اندیشی و بهینه سازی بازار سهم آب استان قزوین با اشاره به جایگاه استراتژیک قزوین اظهار کرد: میزان مصرف آب در استان قزوین در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب حدود ۲ میلیارد مترمکعب است که تقریباً ۲۷ درصد آن از منابع آب سطحی و ۷۳ درصد نیز از منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود و براساس آخرین آماربرداری حوزه کشاورزی با مصرف حدود ۸۸ درصد بزرگترین مصرف کننده منابع آب در استان بشمار می‌رود.

وی افزود: خشکسالی‌های پیاپی، تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی بارش سبب شده تا فشار به سفره‌های آب زیرزمینی جهت استحصال آب، بیشتر شود که درنتیجه این اقدام افزایش نرخ فرونشست در بعضی نقاط استان و کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: در راستای حفظ و حراست از منابع آبی، با کمک ذینفعان، بهره برداران و مقامات سیاسی و اجرایی استان حرکت به سمت افزایش بهره وری از منابع آب به شیوه‌ای جدید و براساس ایده‌های دانش بنیان مورد پیگیری قرار گرفت و بر همین اساس پیاده سازی طرح بازار سهم آب به صورت پایلوت در استان قزوین کلید خورد.

وی گفت: حمایت‌های صورت گرفته از طرف تیم سیاسی-اجرایی استان به ویژه شخص استاندار در کنار برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد با منتقدین و ذینفعان این طرح و صاحبان ایده و دانش از جمله مهمترین دلایل موفقیت اجرای بازار سهم آب در استان قزوین بوده است.

محمد محجوب مدیر بازار سهم آب استان نیز در این نشست عنوان کرد: این بازار با نگاه حفاظت از منابع آب استان در حال اجرا است و براساس شیوه نامه‌های تدوین شده از هر معامله صورت گرفته چه در بازار بهره وری و چه در بازار ثانویه حداقل ۱۰ درصد از میزان معامله به نفع آبخوان ذخیره می‌شود.

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای گفت: استفاده از تجربیات و دانش روز در کنار هم باعث می‌شود که نقاط قوت این طرح تقویت شده و احتمال شکست آن به حداقل برسد. وی افزود: بر همین اساس اصلاح مداوم شیوه نامه‌های اجرایی بازار سهم آب براساس رصد و بازخوردهای میدانی باید به عنوان یک اصل مهم پیگیری و اجرا شود.

محجوب در پایان با اشاره به نقاط قوت این طرح اظهار داشت: کمک به کشف ارزش اقتصادی آب در استان، ترغیب بهره برداران جهت حرکت به سمت افزایش بهره وری و مدیریت در مصرف آب، ایجاد یک بستر قانونی برای مبادلات آبی و ایجاد یک شیوه جدید جهت ذخیره آب در آبخوان دشت قزوین از مهمترین نقاط قوت بازار سهم آب در استان قزوین است.

برچسب‌ها:

نظر شما