شناسهٔ خبر: 67569475 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ثبت گونه کمیاب «رودک عسل خوار» در اردستان

مرتضی عسگری

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان اردستان از مشاهده یک‌گونه حیوان کمیاب به نام رودک عسل خوار در مناطق آزاد شهرستان اردستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسین شواخی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با گشت زنی و تلاش یکی از دوستداران محیط زیست شهرستان در منطقه آزاد روستای آونج اردستان، گونه حیوان کمیاب رودک عسل خوار ثبت شده است. زیستگاه حیات وحش آونج یکی از مناطق خوش آب و هوای اردستان بوده که دارای تنوع زیستی خوبی است.

وی با بیان اینکه تاکنون در سطح استان وجود این حیوان ثبت نشده است، افزود: رودک عسل خوار از گونه‌های کمیاب و نادر است که به علت داشتن لانه قابل دسترس و آسیب‌پذیر، نسل آن در معرض انقراض است.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان اردستان با اشاره به اینکه زیستگاه این حیوان توسط انسان با کشاورزی،  دامداری و حفر معادن تسخیر می‌شود، تصریح کرد: این حیوان از خانواده راسوها است و دست و پای کوتاه و سیاه، زیر بدن سیاه و روکش بدن سفید دارد. بارزترین ویژگی ظاهری رودک عسل‌خوار این است که برخلاف سایر جانوران روی بدنشان روشن‌تر از زیر بدن است، به‌طوری‌که رنگ بدن سیاه بوده و نوار سفیدرنگی از بالای چشم‌ها تا انتهای دم امتداد دارد.

شواخی اضافه کرد: این گونه تک‌زی است، ولی ممکن است در گروه‌های کوچکی که حداکثر سه عضو داشته باشد، زندگی کند. بسیار پنهان‌کار بوده و شب‌ها در گستره خانگی خود به فعالیت می‌پردازد.

وی تصریح کرد: این حیوان همان‌گونه که اسمش مشخص است علاقه زیادی به عسل دارد و هرکجا کندوی عسل باشد بهتر یافت می‌شود. البته همه تغذیه رودک از عسل نیست و علاوه بر آن از لاشه حیوانات، تخم پرندگان، حشرات، ریشه گیاهان و... نیز تغذیه می‌کند.

شواخی با بیان اینکه حفظ حیوانات وحشی و افزایش جانوران کمیاب موجب ارتقاء میزان گردشگری در مناطق مختلف می‌شود، گفت: ثبت این‌گونه جانوری در مناطق تحت مدیریت شهرستان اردستان یک اتفاق و رویداد خوب و امیدبخش برای تداوم شرایط زیستی حیات وحش شهرستان اردستان است.

توزیع ماهانه ۱۰ هزار لیتر آب برای حیات وحش در اردستان

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اردستان با اشاره به آغاز عملیات آبرسانی به حیات وحش منطقه حفاظت شده کهیاز از توزیع ماهانه ۱۰ هزار لیتر آب برای حفاظت از وحوش منطقه خبر داد و گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که از سال‌های گذشته در مناطق جانمایی شده است این مقدار آب با همکاری دوستداران حیات وحش به صورت ماهانه توزیع می‌شود.

وی گفت: بارندگی‌های اخیر باعث شده تا پوشش گیاهی منطقه برای تغذیه حیات وحش مناسب باشد و نیازی به تعلیف مصنوعی در این مناطق نیست. همچنین به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در بین وحوش، آبشخورها به طور مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

شواخی با بیان اینکه لایروبی و مرمت آبگیرها و قنوات از دیگر اقداماتی است که محیط‌بانان و دوستداران حیات وحش انجام می‌دهند، گفت: محیط‌بانان این شهرستان به‌طور مستمر و به‌صورت شبانه‌روزی در مناطق حفاظت شده حضور دارند و ضمن رصد مخازن آب و آبشخورها با هر گونه شکار غیرقانونی برخورد می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما