شناسهٔ خبر: 67569204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۵۲ هزار تن گندم مازاد کشاورزان استان سمنان خرید تضمینی شد

شاهرود - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بیش از ۵۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان تاکنون خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدرضا قاسمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برداشت محصول راهبردی گندم از پنجم خرداد امسال از غرب استان سمنان آغاز شد و تا اوایل شهریور ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس شرایط اقلیمی استان سمنان خرید تضمینی گندم برنامه‌ریزی شده است، افزود: خرید تضمینی از گرمسار و آرادان آغاز شد و اکنون با پایان یافتن تحویل گندم درغرب استان، خرید این محصول در مناطق مرکزی و شرق در حال انجام است.

پیش‌بینی خرید ۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان سمنان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت ادامه دارد، اظهار کرد: خرید ۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با استمرار روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سطح اراضی زیر کشت گندم این استان ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار دیم است، افزود: تولید بیش از ۱۱۵ هزار تن گندم در استان سمنان برآورد می‌شود.

قاسمی ادامه داد: تاکنون مجموع مطالبات گندمکاران استان بیش از ۹ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال است که پرداخت آن در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم برای پرداخت مطالبات گندمکاران از سوی مسوولان استانی انجام می‌شود، اضافه کرد: امسال براساس روند تعریف شده برای پرداخت بهای گندم در کشور، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسوولیت آن را بر عهده

دارد.

به گزارش ایرنا، استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار گستره استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

نظر شما