شناسهٔ خبر: 67568518 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کیومرث هاشمی: ورزشگاه آزادی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد/ دولت ۱۰ میلیارد به VAR اختصاص داد

ظریفه ملک‌پور

وزیر ورزش و جوانان در مراسم مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال ایران و دپارتمان صدور مجوز باشگاهی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و سرمایه گذاری انجام شده توسط باشگاه‌ها، فوتبال اکنون به جایگاه خوبی رسیده که در گذشته این طور نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کیومرث هاشمی صبح دوشنبه در حاشیه مراسم مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال ایران و دپارتمان صدور مجوز باشگاهی اظهار کرد: از فدراسیون فوتبال و همکارانش که ترتیب چنین نشستی را دادند،  تشکر می‌کنم. برگزاری چنین نشست‌هایی سبب می‌شود تا لیگ برتر سال جاری ما بهتر و پویاتر از سال گذشته باشد. فصل گذشته فصل بسیار خوبی بود و رقابت‌ تنگاتنگی بود و سبب شده بود تا تماشاگران زیادی را جذب رقابت‌های لیگ برتر کنند. البته لیگ ما نیاز به تقویت دارد.

وی افزود: از تمام کسانی که به استانداردسازی فوتبال کمک می‌کنند تشکر می‌کنم، در این نشست نقطه نظرات و گزارش‌های خوبی ارائه شد تا همه بدانند فوتبال ما در گذشته کجا بود و اکنون با تلاش‌های صورت گرفته و با کمک‌ها و سرمایه‌گذاری خوبی که خود باشگاه‌ها انجام دادند فوتبال به کجا رسیده است. توصیه می‌کنم هم نشست تخصصی با رسانه‌ها داشته باشید و هم در فوتبال برتر حضور پیدا کنید و درباره آخرین تلاش‌های صورت گرفته برای فوتبال برتر توضیح دهید.

وزیر ورزش تصریح کرد: ورزش حرفه‌ای ۳ ضلع دارد که یکی از اضلاع آن باشگاه‌ها هستند. بازیکنان و رویداد اضلاع دیگر آن هستند. در فوتبال حرفه‌ای امروز این اصل است. شاید در رشته‌های دیگر این طور نباشد مثلا در تنیس یا گلف اگر باشگاه نداشته باشند دو ضلع دیگر یعنی ورزشکار و خود رویدادی که برگزار می‌شود دیده می‌شوند اما اگر باشگاه از فوتبال حرفه‌ای گرفته شود عملا ضلع‌های دیگر آن بی‌معنی خواهند بود.

هاشمی ادامه داد: باشگاه در فوتبال حرفه‌ای امروز رکن اصلی فوتبال است، امروز تمام اقداماتی که فیفا و AFC برای استانداردسازی فوتبال انجام داده‌اند همه این‌ها برآیند فعالیت‌های خود باشگاه‌هاست. فدراسیون فوتبال به عنوان یک سیاست گذار و ناظر نقش خود را  ایفا می‌کند. بنابراین باشگاه‌ها به عنوان یکی از ارگان‌های اصلی می‌تواند به توسعه حرفه‌ای فوتبال کمک کند.

او گفت: فوتبال ما به ویژه در بخش استانداردسازی در حال بلوغ است و در این زمینه نشست‌هایی زیادی انجام شده است و نیاز به حمایت دارد. شاید صد درصد ورزشگاه‌ها در برخی کشورها دولتی است این خوب نیست کشورهایی که در این زمینه به رتبه‌های برتر رسیده‌اند معمولا سرمایه‌گذار اصلی آن‌ها دولت‌های‌شان بوده‌اند. باید شرایطی فراهم کنیم تا دولت بتواند خودش را از باشگاه‌داری دور کند، باشگاه‌داری متولی اصلی آن بخش خصوصی است و گام‌های بسیار خوبی برداشته شده که این مساله در استقلال و پرسپولیس کاملا نمایان بود. سال‌های بسیار زیادی آرزو داشتیم این اتفاق برای این دو باشگاه رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین روزهای فعالیت من در وزارت ورزش عنوان کردیم که کار ما باشگاه‌داری و تیمداری نیست و حتی برخی از دوستان خودم به من می‌گفتند چرا این حرف‌ها را عنوان می‌کنید؛ این حرف شدنی نیست اما دیدید با وجود این که سخت بود اما انجام شد. روح رییس‌جمهور شهید رییسی نیز گرامی باد، انصافا در چند جلسه دولت در این زمینه بحث شد و وی پای کار ایستاد. وقتی من نمی‌توانم یک ریال به باشگاهی کمک کنم چه اصراری وجود دارد که باشگاه‌داری کنیم. ضمن این که رسالت من چیز دیگری است من به عنوان خدمتگزار جامعه ورزش ایفای نقش کنم نه این که ذهنم را درگیر این دو باشگاه کنم، دو باشگاه مردمی که سرمایه اجتماعی ما هستند.

وزیر ورزش تصریح کرد: هر چیزی باید سر جای خود قرار بگیرد. بنابراین کمک به استانداردسازی از وظایف اصلی ما در بخش باشگاه‌داری هاست.

هاشمی اضافه کرد: خیلی‌ها آرزو می‌کنند حتی با پول هم شده مردم خودشان را وارد ورزشگاه کنند در فوتبال ما علاوه بر این که پول هم می‌دهند جا هم نداریم. ما دنبال تیمداری نیستیم ما ورزشگاه‌هایی که متعلق به وزارت ورزش است دستور داده‌ام که مدیران کل سختگیری نکنند و در اختیار باشگاه‌ها قرار دهند زیرا باشگاه‌ها رکن اصلی ما برای توسعه فوتبال هستند. ضمن این که اگر باشگاه‌ها در اختیار ما باشند عملا برای نگهداری آن‌ها کار ما سخت خواهد بود. تاج در جریان است که ۳ ماه پیش اعلام کردیم که ورزشگاه آزادی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار بگیرد متولی فوتبال فدراسیون فوتبال است.

هاشمی خاطرنشان کرد: حال این که آزادی به جای این که دست ما باشد دست فدراسیون فوتبال باشد خیلی بهتر است و تخصصی‌تر عمل می‌کند. کمتر از یک سال است که در این جایگاه قرار گرفته‌ام و روزی که آمدم یک متر هم در ورزشگاه آزادی چمن خزانه نداشتیم. اتفاقاتی که برای چمن آزادی رخ داده بود فضای سنگینی بود، اما اکنون بلافاصله بعد از هر بازی اگر جایی از زمین آسیب دیده باشد جایگزین می شود. من تقریبا هر ۳ هفته یکبار مثل یک فرزند از چمن آزادی بازدید می‌کنم زیرا احساس می‌کنم برای مردم مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر ورزش اظهار کرد: دو تیم استقلال و پرسپولیس خصوصی شده‌اند و متولی پیدا کرده‌اند اما اینها سرمایه اجتماعی ما هستند، تنها ورزشگاهی که می‌تواند در اختیار تمام تیم‌ها قرار بگیرد آزادی است، بنابراین ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این ورزشگاه درنظر گرفتیم و کار تعمیرات آن در حال انجام است.

او در خصوص بحث VAR اظهار کرد: همین بحث VAR را ببینید. دولت ۱۰ میلیارد اختصاص داده است. شاید بعضی‌ها می‌گویند وزارت ورزش اجازه نمی‌دهد سریع این کار صورت بگیرد در حالی که برخی مراجع که خارج از بحث ورزش هستند باید نظر بدهند. ما در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و یکسری موانع نیز وجود دارد. دولت ۱۱۰ میلیارد تومان برای ورزشگاه قرار داده است. کجای دنیا دیدید که دولت‌ها چنین کمکی را  انجام دهند. این کار باشگاه‌هاست. ما شرایط را می دانیم که اگر دولت کمک نکند شاید کار پیش نرود اما این کار را کردیم و کارهای سیستم VAR را نیز با برنامه‌ریزی که صورت گرفته انجام می‌شود تا لیگ فصل جدید با حضور این سیستم برگزار شود.

هاشمی اظهار کرد: استانداردسازی یکی از مهم ترین مباحثی است که ما به دنبال آن هستیم. یکی از موضوعاتی که به دولت برمی‌گردد بحث استانداردسازی ورزشگاه‌هاست که خود باشگاه‌ها نیز این موضوع را پیگیری می‌کنند. ما نیز کمک می‌کنیم تا این اتفاق خوب رخ دهد.

وزیر ورزش با بیان این که مسئول تامین ورزشگاه خود باشگاه‌ها هستند، افزود: با توجه به شرایطی که در فوتبال کشور وجود دارد طبیعی است که دولت در این راستا باید کمک‌های بیشتری انجام دهد. در استان ها و شهرهای فوتبال‌خیز نیز به جز قائمشهر و انزلی در بقیه استان‌ها شرایط خوبی داریم. البته باید تلاش کنیم این دو شهر فوتبال خیز نیز از ورزشگاه خوب بهره مند شوند.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که نشست امروز با حضور مدیران عامل باشگاه‌ها برگزار می‌شود چند نکته وجود دارد که عنوان می‌کنم. به دلیل اهمیت صنعت فوتبال و گستردگی فوتبال باید جلسات متعددی را با مدیران باشگاه‌ها داشته باشیم. این جلسات به توسعه فوتبال کشور و تیم ملی کمک می‌کند. اگر حال باشگاه های ما خوب باشد حال فوتبال ملی ما نیز خوب خواهد بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: چون در فصل نقل و انتقالات و جابجایی بازیکنان و مربیان قرار داریم خواهش می‌کنم درگیر جنجال‌ها و هیاهوی بیرونی نشوید، فوتبال ما در جذب بازیکن و مربی بعضی وقت‌ها درگیر مسائل دلال بازی و پشت پرده می‌شود. ما مربیان و بازیکنان خوبی داریم سعی کنید به دور از هیاهوها دنبال بازیکنانی باشید که کیفیت خوبی داشته باشند و ارقام آنها ارقام واقعی باشد. اگر نیاز باشد کمک خواهیم کرد. تجربه هم ثابت کرده که در سنوات گذشته فوتبال ما و مخصوصا باشگاه‌ها خیلی ضرر کردند بنابراین باید در این خصوص دقت بیشتری داشته باشید.

وزیر ورزش اظهار کرد: معتقدم اگر سیاست‌ها و رفتار حرفه‌ای در فوتبال و باشگاه‌ها نهادینه شود ارقام واقعی‌تر می‌شود. ما مربیان و بازیکنان خوبی در کشور داریم. از سرمایه‌گذاری روی نوجوانان و جوانان اصلا غفلت نکنید. البته تمام بحث فوتبال نیست در فوتسال نیز باید سرمایه‌گذاری خوبی صورت بگیرد. توجه به رده‌های پایه یکی از موضوعاتی است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد. اگر رده‌های پایه خوبی داشته باشیم می‌توانند آینده باشگاه‌ها را تضمین کنند. خیلی از باشگاه‌های خوب دنیا در این زمینه موفق بودند و توانسته‌اند از این سرمایه‌گذاری درآمدهای خوبی داشته باشند.

وی درباره بحث فساد در فوتبال نیز گفت: من اعتقاد دارم شاید فسادر در بحش‌های دیگر نیز وجود داشته باشد اما کوچک ترین فساد در ورزش کشور و به ویژه در فوتبال اصلا قابل قبول نیست. با هشیاری و روش‌های پیشگیرانه که خود متولی فوتبال نیز دنبال این مسائل هست نباید اجازه دهیم تا زحمات دست اندرکاران فوتبال و خود باشگاه ها با تخلفات عده‌ای معلوم الحال خدشه‌دار شود. از تمام کسانی که به شناسایی تخلفات در فوتبال کمک می‌کنند، حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر نیز خود فدراسیون فوتبال باید شرایطی فراهم کند که این تخلفات به حداقل برسد تا دیگر شاهد این گونه تخلفات نباشیم.

وزیر ورزش در پایان افزود: کشور ما کشور فرهنگی است. تفاوت ما با سایر کشورها در همین موضوعات فرهنگی است و ما موضوعات فرهنگی را به بسیاری از فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون فوتبال ابلاغ کردیم. حتما باشگاه‌ها باید به موضوعات فرهنگی توجه داشته باشند. از همین جا از تمام مدیران عامل باشگاه ها تقاضا می‌کنم در بخش فرهنگی از افراد خوش فکر، فرهنگی و فوتبالی استفاده کنند. همچنین فعال کردن قانون هواداری یکی از دغدغه‌های امروز ماست. اگر هر باشگاهی بتواند قانون هواداری خود را فعال کند به گسترش فوتبال کمک می‌کند. به عنوان خدمتگزار کشور تلاش می کنم بیش از گذشته نسبت به فوتبال اهمیت داده شود. اگر مدیران باشگاه های ما احساس کنند که نیاز به جلسات اختصاصی با من و معاونین بنده هست در خدمت شما خواهیم بود. اگر حال باشگاه‌ها خوب باشد حال فوتبال کشور نیز خوب خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما