شناسهٔ خبر: 67568283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تب دنگی در آذربایجان شرقی مشاهده نشده

افراد علایم دار دارای پشه زدگی به مراکز درمانی مراجعه کنند

تبریز- ایرنا- رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با اشاره به احتمال شیوع " تب دنگی" در کشور و استان، گفت: افراد مشکوک که تماس با پشه داشته و با افراد خارج از کشور ارتباط برقرار کرده اند، در صورت بروز علایم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

حسین حقایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عامل اصلی بروز بیماری تب دنگی را پشه زدگی و انتقال از طریق پشه "آئدس" به انسان عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر هیچ گزارش و مورد حتمی از این بیماری در آذربایجان شرقی و حتی استان های همجوار واصل نشده است.

به گفته وی در حال حاضر استان های هرمزگان،سیستان و بلوچستان و فارس مواردی از بیماری تب دنگی گزارش و ثبت شده است و بر اساس آخرین گزارش ها وجود پشه آئدس در استان گیلان نیز محرز است.

حقایی با تاکید بر مراقبت و حساسیت مردم در خصوص بیماری تب دنگی، یادآور شد: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و نیز افزایش دمای هوا، احتمال اینکه محل های زیست پشه روز به روز گسترش یافته و بیماری مزبور نیز توسعه یابد، وجود دارد.

وی علایم عمومی بیماری تب دنگی را همچون سرماخوردگی دانست و ادامه داد: تب ملایم تا شدید از علایم بسیار مهم این نوع بیماری است و نشانه های همچون اسهال، استفراغ، ضایعه های پوستی نیز برای مبتلایان وجود دارد که این علایم در رده های سنی کودکان بیش از بزرگسالان بروز پیدا می کند.

افراد علایم دار دارای پشه زدگی به مراکز درمانی مراجعه کنند حسین حقایی رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی

حقایی سردرد، کمردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل را از دیگر نشانه های بروز تب دنگی عنوان و اضافه کرد: کسانی که چنین علایمی را در خود مشاهده کردند، باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در بیش از ۱۱۰ کشور رایج است و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا می‌شوند.

هرچند میزان مرگ ناشی از ابتلا به تب دنگ بسیار نادر است، اما مرگ سالانه حدود ۱۰ هزار نفر تخمین زده می شود که بیشتر کشورهای عقب مانده و دارای مشکل در سامانه بهداشت و سلامت را شامل می شود.

عوامل ابتلا به تب دنگی را بشناسیم

۱. پشه‌های حامل ویروس: پشه‌های انواع مختلف از جمله پشه‌های آئدس به عنوان پشه‌های حامل و منتقل ویروس دنگی شناخته شده‌اند. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی، یک فرد را نیش می‌زند، ویروس به بدن فرد منتقل می‌شود.

۲. محل زندگی و شرایط محلی: شانس ابتلا به تب دنگی در مناطق با شرایط زندگی مساعد برای پشه‌ها از جمله رطوبت بالا، آب های راکد، نامناسب بودن سیستم آب و فاضلاب و نبود پوشش ضد پشه افزایش میابد.

۳. فاکتورهای فردی: عوامل فردی نظیر سابقه ابتلا به تب دنگی، سابقه سفر به مناطق با ریسک بالای تب دنگی، وضعیت سلامت عمومی فرد، سن، جنس، وضعیت ایمنی و ...

۴. محافظت شخصی: استفاده از روش‌های محافظتی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، استفاده از توری برای پنجره و درها

ابتلا به تب دنگی به عوامل چندگانه بستگی دارد که شامل پشه‌های حامل و محل زندگی، فاکتورهای فردی و محافظت شخصی است. آگاهی از این عوامل و اقدامات پیشگیرانه موثر می‌تواند کمک کننده در کاهش خطر ابتلا به تب دنگی باشد.

نظر شما