شناسهٔ خبر: 67568124 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا

صاحب‌خبر -

بازارهای ارز دیجیتال و فعالیت میلیونی کاربران، این بازارها را نیازمند بررسی‌ها و نظارت قانونی می‌کند. کاربران ایرانی نیز درست همانند دیگر کاربران سراسر دنیا در این بازار فعالیت دارند و با استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین می‌کنند.

فعالیت کاربران ایرانی، مسئله نظارت قانونی بر آن ها و حضور پلیس امنیت مجازی یعنی پلیس فتا را بیش از پیش مهم می‌کند. هرچند تعداد بسیاری از این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی غیرقانونی بوده و درصورت انجام تخلف کاربران ایرانی توانایی پیگیری قانونی را ندارد، اما صرافی‌هایی نیز در این بازارها فعالیت دارند که پلیس فتا فعالیت آن‌ها را تأیید می‌کند و بر آن‌ها نظارت دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این صرافی‌ها و معرفی آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی صرافی‌های مورد تأیید پلیس فتا

همان‌طورکه اشاره شد، صرافی‌های مورد تأیید پلیس فتا از نظر امنیت کاربران را تأمین می‌کند و به آن‌ها این آرامش را می‌دهد تا در بستری قانونی و مورد تأیید به مبادله ارزهای دیجیتال خود بپردازند. در ادامه چند مورد از این صرافی‌ها را نام برده و به شما معرفی می‌کنیم.

ایرانیکارت

ایرانیکارت به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال، با سابقه فعالیت بیشتر از ۱۰ سال، محبوبیت بین کاربران و تأییدیه پلیس فتا برای فعالیت آن، به یکی از مشهورترین و معتبرترین صرافی‌های ایران تبدیل شده است. ایرانیکارت با پشتیبانی 24 ساعته به کاربران در انجام مبادلات ارزهای دیجیتال خود کمک می‌کند و خدمات بسیاری از جمله احراز هویت سریع و بدون دردسر، امکان استفاده از کیف پول سخت ‌افزاری و آموزش‌های گام ‌به ‌گام درباره جنبه‌های مختلف بازارهای ارز دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ همچنین شما می‌توانید به مبادلات بیش از 2000 رمزارز از جمله خرید بیت کوین از ایرانیکارت بپردازید.

یوبیتکس

صرافی ارز دیجیتال یوبیتکس با چندین تجربه در بازار ارزهای دیجیتالی، به عنوان یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین صرافی‌های ایران شناخته می‌شود که خدمات گسترده‌ای را با کیفیت بالا به کاربران خود ارائه می‌دهد. این صرافی نیز از جمله صرافی‌های مورد تأیید پلیس فتا است. لازم به ذکر است این صرافی برای مباحث آموزشی خود رویدادها و سمینارهای تخصصی برگزار می‌کند و از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های این بستر حمایت می‌کند.

نوبیتکس

صرافی نوبیتکس نیز به عنوان یکی از صرافی‌های بزرگ و محبوب ایرانی ارز دیجیتال در ایران شناخته شده که از صرافی‌های مورد تأیید پلیس فتا است. شرکت نوبیتکس بیش از ۱۰ سال به کاربران خدمات خود را ارائه داده و با ویژگی‌هایی مثل خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز دیجیتال و شفافیت درمورد هویت مدیران و کارکنان، محبوبیت خود را بین کاربران بیش از پیش افزایش داده است.

آبان تتر

این صرافی توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف شده و بیش از 5 سال قدمت دارد. علاوه بر مورد تأیید بودن توسط پلیس فتا، این صرافی ویژگی‌های دیگری مانند امکان انجام مبادلات بصورت حضوری را نیز به کاربران ارائه می‌دهد که امنیت آن را دو چندان کرده است.

اوکی اکسچنج

این صرافی نیز از قابل اعتمادترین صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران است و در لیست تأیید توسط پلیس فتا نیز جای دارد. سابقه این صرافی به بیش از ۶ سال می‌رسد و بصورت روزانه و بدون توقف خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهد.

صرافی‌های مورد تأیید پلیس فتا چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا یا به اختصار پلیس فتا، برای اعلام شرایط خود برای پذیرش صرافی‌ها و تأیید کردن آن‌ها سندی را منتشر کرده است که که با نام الزامات انتظامی – سایبری در اختیار فعالان بازارهای ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

این سند حاوی برخی قوانین، الزامات مدیریتی و الزامات سخت‌گیرانه ریالی – رمز ارزی است، که باعث می‌شود صرافی‌های ایرانی با این شرایط آشنا شده و با قبول و رعایت آن، فعالیت خود را در بستر و تأیید پلیس فتا بدون مشکل انجام دهند و خدمات خود را به کاربران ارائه کنند. رعایت این قوانین به برقراری امنیت بیشتر برای کاربران و کاهش ریسک ایجاد مشکلات از صرف صرافی است و یکی از الزامات فعالیت برای صرافی‌های ایرانی است. در ادامه به بررسی چندین مورد از این قوانین و شرایط می‌پردازیم.

ثبت شخصیت حقوقی

بر اساس این قوانین، هرگونه تغییر در هیئت مدیره، مدیرعامل یا اساس‌نامه پس از دریافت تأیید رسمی از سوی پلیس فتا، الزاماً باید به‌ صورت کتبی به مراجع ذی‌ربط اطلاع داده شود. در واقع، تغییرات مدیریتی صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا، نیاز به تأیید رسمی از سوی مراجعه ذی‌ربط خواهد داشت.

موضوع مهم دیگری که می‌توان سلامت مالی صرافی را تأمین کرده و ضامن دارایی‌های دیجیتال کاربران صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا باشد، لزوم طبقه‌ بندی این صرافی‌ها در طبقه «کم‌ریسک» است. در این صورت، صرافی نیاز دارد تا از شرکت‌های اعتبارسنجی مورد تأیید بانک مرکزی گواهی دریافت کنند و در آن نیز صرافی در طبقه «کم‌ریسک» معرفی شده باشد. برای اطمینان بیشتر از سلامت مالی صرافی، هیچ‌یک از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل نیز نباید بدهی به سیستم بانکی ایران یا سابقه موثر چک برگشتی داشته باشند.

ارتقای سطح امنیت

پلتفرم و خدماتی که صرافی‌های ارز دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهند، باید بالاترین سطح امنیت را داشته باشند. صرافی‌های ارز دیجیتال مورد تأیید پلیس فتا، باید در عین ارتقای سطح امنیت این کیف پول‌های ارز دیجیتال برای محافظت از سرقت و هک، دسترسی کاربران خود به کیف پول‌ها را نیز مدیریت کنند.

تغییر دوره‌ای آدرس کیف پول ارز دیجیتال کاربران به صورت حداقل هر دوماه یک‌بار، یکی از سازوکارهای ساده و در عین حال کاربردی است که می‌تواند ریسک دسترسی‌های غیرمجاز به این کیف پول‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. در مورد اطلاعات و داده‌های حساب‌های کاربری نیز صرافی‌های ارز دیجیتال مورد تأیید پلیس فتا، موظف هستند تا کلیه اطلاعات مربوط به کاربران را به‌ صورت رمزنگاری شده و بر اساس روش‌های رمزنگاری استاندارد دنیا نگهداری کنند و در حفظ امنیت آن‌ها بکوشند

الزامات احراز هویت

الزامات احراز هویت، صرافی های ارز دیجیتال مورد تایید پلیس فتا را ملزم می‌کند تا فرایندهای احراز هویت جدی و به‌ روز برای پلتفرم خود طراحی کرده و اطلاعاتی کامل را از کاربران خود دریافت کنند. با وجود این‌ که فرایندهای احراز هویت در بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال ایرانی دو مرحله‌ای یا پیشرفته‌تر شده است، اما هنوز هم برخی از صرافی‌ها بدون احراز هویت یا با فرایندهای بسیار ساده و کم امنیت امکان استفاده از خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که می‌تواند باعث امنیت پایین و برخی فعالیت‌های غیرقانونی نظیر پولشویی و غیره شود.

عدم سوء پیشینه و آمادگی برای بازدیدهای سرزده پلیس فتا

علاوه بر هیئت مدیره صرافی‌ها، تمام کارکنان و مجموعه باید آمادگی لازم برای بازدید‌های سرزده توسط کارشناسان پلیس فتا را داشته باشند. این در حالی است که در مورد مدیران، سخت‌گیری‌ها بیشتر از این نیز هست و پلیس فتا تأکید دارد که هیچکدام از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت، نباید سوء پیشینه کیفری یا حقوقی مرتبط با جرایم مالی و امنیتی داشته باشند.

مجوزهای لازم برای صرافی‌های مورد تأیید پلیس فتا

صرافی‌های ارز دیجیتال برای تأیید توسط پلیس فتا علاوه بر پذیرش و رعایت الزامات مشخص شده، نیازمند مجوزهایی نیز هستند. از این مجوزها و شرایط می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • تضمین و تاییدیه بانکی
  • جواز تاسیس صرافی
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای مدیران
  • آگهی ثبت نام موسسه صرافی
  • ارائه یک نسخه روزنامه اصل از آگاهی ثبت شدن شرکت
  • گواهی مهارت‌های انجام عملیات و کارهای صرافی ارز دیجیتال بصورت تخصصی

صرافی‌های ارز دیجیتالی که در ایران فعالیت می‌کنند و خدمات خود را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهند برای کسب تأییدیه و تأیید توسط پلیس فتا نیازمند این گواهی‌ها هستند. ارائه این گواهی‌ها به پلیس فتا کمک می‌کند تا امنیت کاربران را بیش از پیش تأمین کند و بستری امن را در اختیار آنان قرار دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی صرافی‌های ارز دیجیتالی که توسط پلیس فتا تأیید شده‌اند و اشاره به چندین مورد از معروف‌ترین صرافی‌های تأیید شده پرداختیم. کاربران می‌توانند در صرافی‌های معرفی شده و در کل صرافی‌های تأیید شد توسط پلیس فتا بصورت ایمن تبادلات ارزی خود را انجام دهند و از امنیت دارایی خود مطمئن باشند.

نظر شما