شناسهٔ خبر: 67567819 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش بینی تولید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن سیر در همدان

همدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه این شهرستان از دیرباز تاکنون نقش موثری در تولید سیر استان داشته است از پیش بینی تولید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن سیر در مزارع همدان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رحمان ایرانپور روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میانگین عملکرد سیر در همدان ۱۵ تن در هکتار است و با سطح زیر کشت موجود این میزان محصول برداشت و آماده عرضه به بازار داخلی و خارجی می شود.

وی با اشاره به اینکه سیر سفید از ارقام سیر همدان است افزود: این محصول در زمین‌های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان همدان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان یادآور شد: شرایط آب و هوا و اقلیم منطقه، سبب کیفیت خوب سیر شهرستان همدان شده به طوری که از لحاظ طعم و مواد موثره زبانزد است.

پیش بینی تولید ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن سیر در همدان

وی تاکید کرد: مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه‌های تاثیرگذاری به نحوی که مسیر صادرات این محصول را هموار کرده است.

ایرانپور همچنین گفت: در سال زراعی۱۴۰۳_۱۴۰۲، یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان همدان در روستاهای دامنه الوند زیر کشت سیر قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی‌ شهرستان همدان خاطرنشان کرد: سیر همدان به عنوان یک برند خاص در سال ۱۳۹۶ ثبت ملی شد و سرانجام پس از پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲ به ثبت جهانی رسید.

وی برندسازی و تسهیل روند صادرات این محصول راهبردی را ضروری دانست و گفت: برای تحقق این امر مسوولان باید پیگیری بیشتری داشته باشند.

استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

نظر شما