شناسهٔ خبر: 67567594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خطر بروز طوفان‌های نمکی در خراسان شمالی طی چند سال آینده‌

اعظم قهرمانی

رئیس بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مرکز تحقیقات خراسان شمالی از خطر بروز طوفان‌های نمکی در استان در چند سال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

سید جواد میری سلیمان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه خراسان شمالی طی چند سالی است که در معرض گرد و غبارهای داخلی و خارجی قرار گرفته است، اظهار کرد: این مرکز با همکاری محیط زیست، دانشگاه بجنورد و اداره کل منابع طبیعی در ارتباط با موضوع گرد و غبار طرح های تحقیقاتی مشارکتی انجام داده که یکی از آن ها شناسایی مناطق مستعد تولید گرد و غبار است.

وی افزود: یکی از منابع تولید گرد و غبار منشأ داخلی داشته و در استان بوده، برخی خارج از استان و برخی نیز خارج از کشور است.

میری سلیمان ادامه داد: منابع داخلی تولید گرد و غبار در استان به ترتیب بیشتر در جاجرم و اسفراین بوده است.

وی بیان کرد: حدود ۳۰ درصد از طوفان های گرد و غباری که در استان رخ می دهد در مناطق داخلی استان و در شهرستان های جاجرم و اسفراین است.

رئیس بخش تحقیقات جنگل ها و مراتع مرکز تحقیقات خراسان شمالی تصریح کرد: مناطق خارج استانی که گرد و غبار از آنجا وارد می شود نیز شناسایی شده اما مشخص نیست تا چه میزان تاثیرگذار هستند.

وی در ارتباط با اقدامات مقابله ای که می توان در مقابل آن انجام داد نیز گفت: افزایش پوشش گیاهی، مدیریت چرا و ... از جمله اقداماتی است که می توان برای کنترل آن انجام داد.

میری سلیمان تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی که با آن مواجه هستیم زمین هایی هستند که شخم و شیار در آن ها انجام شده و سپس به علت کیفیت پایین خاک برای کشاورزی رها شده اند که متاسفانه بیشتر این زمین ها مالکیت شخصی دارند و اقدام خاصی را نیز نمی توان انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر خاک هایی که در آن گرد و غبار برداشت می‌شود، رسی است و اگر این روند ادامه یابد به طوفان های نمکی خواهیم رسید و طوفان های نمکی را تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: اقدامات بیشتر صورت گرفته جامع و کامل نیست و هر دستگاهی بنا به اعتباراتی که دارند، اقداماتی انجام می دهند.
انتهای پیام

نظر شما