شناسهٔ خبر: 67567493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

اردوغان: می‌خواهم با بشار اسد دوست باشم

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: رئیس جمهوری ترکیه در اظهاراتی از تمایل کشورش به برقراری رابطه دوستانه با دولت بشار اسد در سوریه خبر داد.
رجب طیب اردوغان گفت: "ما دعوت خود را  از اسد  انجام خواهیم داد. با این دعوت می‌خواهیم روابط ترکیه و سوریه را به همان نقطه قبلی برسانیم. دعوت ما می‌تواند در هر زمان اتفاق بیفتد. "
او افزود: ما می‌خواهیم روابط ترکیه و سوریه را به همان نقطه‌ای که در گذشته بود برسانیم.
اردوغان گفت:" در حال حاضر بیش از ۳ میلیون پناهجو از سوریه در کشور ما هستند. اکنون در جایی هستیم که به محض اینکه بشار اسد گامی در جهت بهبود روابط با ترکیه بردارد، این رویکرد را نسبت به او نشان خواهیم داد. "رئیس جمهوری ترکیه افزود:"، چون دیروز با سوریه دشمن نبودیم، خانواده‌ای با اسد ملاقات می‌کردیم. ما دعوت خود را انجام خواهیم داد. امیدوارم با این دعوت بتوانیم روابط ترکیه و سوریه را به همان نقطه قبلی برسانیم. دعوت ما ممکن است در هر زمانی رخ دهد.  پوتین رویکردی برای برگزاری نشست در ترکیه دارد. نخست وزیر عراق نظرات خاص خود را در این زمینه دارد. ما همه جا از میانجی گری صحبت می‌کنیم، اما چرا با کسانی که در مرز ما هستند، با همسایگانمان صحبت نکنیم؟ "
گفتنی است دولت ترکیه در سال ۲۰۱۱ و به محض آغاز ناآرامی‌های داخلی در سوریه، به رغم داشتن نزدیک‌ترین رابطه با سوریه، با تغییر سیاستی ۱۸۰ درجه‌ای به سمت مخالفان داخلی بشار اسد درغلتید و خواستار برکناری فوری بشار اسد از قدرت شد.
دولت آنکارا سپس تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی با سوریه را قطع کرد و میزبان صد‌ها چهره و شخصیت مخالفان سوری شد و در تدارکات تجهیزات نظامی به مخالفان مسلح سوریه (موسوم به ارتش آزاد سوریه) نقشی مرکزی ایفا کرد.
بسیاری از مخالفان داخلی اردوغان طی سال‌های گذشته سیاست دولت او را در قبال جنگ داخلی سوریه پراشتباه دانسته و تاکید کرده اند اگر دولت آنکارا تمام قد در جهت دامن زدن به جنگ داخلی سوریه و اصرار بر خلع بشار اسد از قدرت نمی‌ایستاد، اینک ترکیه با بحرانی مثل حضور میلیون‌ها پناهجوی سوری در شهر‌های ترکیه دست و پنجه نرم نمی‌کرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما