شناسهٔ خبر: 67567356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقویت زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان فارس، ضرورتی فوری و جدی

شیراز - ایرنا - دانشگاه فرهنگیان فارس با چهار مرکز و پردیس، علاوه بر پوشش استان، پذیرای دانشجو معلمان ۱۰ استان کشور است؛ اما بنا به گفته یکی از مسئولان آن ، ضعف شدید زیرساختی این دانشگاه را با اضطرارهای متعددی از استفاده از فضاهای آموزش و پرورش گرفته تا گذشتن از استانداردها مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دانشگاه فرهنگیان براسا آنچه گفته می شود دانشگاهی ماموریت‌گرا است که تربیت نیروی معلم مورد نیازآموزش و پرورش، شالوده تعلیم و تربیت کشور را پی‌ریزی می‌کند.

بر اساس قانون، این دانشگاه به رغم بسیاری از دانشگاه‌ها نمی‌تواند از اسکان خودگردان دانشجویان استفاده کند و با هدف تربیت ۶ ساحتی نیروی معلم، دانشجو معلمان در فضای دانشگاهی اسکان داده می‌شوند.

به گفته معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس این قانون سبب شده تا دانشجویان را در فضای دانشگاه در دسترس باشند و اگر نیروی تربیتی کافی نیز وجود داشته باشد، می‌توان برنامه‌های تربیتی موثری را برای تربیت معلم تمام ساحتی برنامه‌ریزی کرد.

محمد وحیدی گفت: در این صورت، اگر امکانات مهیا باشد، زمینه تربیت معلمانی کارآمد، با نشاط و باانگیزه در پایان تحصیلات چهارساله مهیا می‌شود، در حالی که امروز پراکندگی پردیس‌ها و اضطرارها برای چشم‌پوشی از استانداردها این امکان را از دانشجو معلمان فارس گرفته است.

البته این ضرورت و اهمیت از چشم استاندار فارس نیز دور نمانده و همه در نشست‌های هیات امنای این دانشگاه که به ریاست استاندار برگزار می‌شود، چاره اندیشی شده، هم در فهرست درخواست‌های محمدهادی ایمانیه استاندار فارس از وزیر آموزش و پرورش آمده و هم در دومین سفر شهید رییسی به فارس مصوب شده است.

همه اینها اما باید به سرعت و با شتاب اجرایی شوند تا در مرحله نخست زمینه میزبانی شایسته از دانشجو معلمان نوورود مهر ماه ۱۴۰۳ فراهم باشد و در چشم اندازی بلندتر فارس از دانشگاه فرهنگیانی جامع و متناسب با استانداردهای دانشگاهی برخوردار شود.

درخواست استاندار فارس از وزیر آموزش و پرورش

استاندار فارس در سخنرانی شاهچراغ (ع) خود در سفر وزیر آموزش و پرورش به فارس، تقویت زیرساخت‌های سخت افزاری دانشگاه فرهنگیان فارس را از وزیر آموزش وپرورش خواست و گفت: چنانکه در سفر دوم رئیس جمهور نیز مطرح شد زیرساخت‌های این دانشگاه نیازمند توجه ویژه است.

محمدهادی ایمانیه آبان گذشته(۱۴۰۲) اظهار کرد: اقدامات انجام شده کافی نیست و باید با کمک وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، با سرعت بیشتری تکمیل شود.

تقویت زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان فارس، ضرورتی فوری و جدی

کمبود زیرساختی دانشگاه فرهنگیان، سنگی پیش پای دانشجو معلمان

دانشگاه فرهنگیان فارس همزمان با دیگر دانشگاه‌های کشور در حالی سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا غیر حضوری شد که نزدیک به ۲ هزار و۸۰۰ دانشجو داشت و مهر ماه ۱۴۰۱ کلاس‌های حضوری آن با حدود پنج هزار دانشجو از سرگرفته شد.

در حالی که دانشگاه فرهنگیان فارس حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در جذب و پذیرش دانشجو رشد داشت اما زیرساخت‌های آموزشی، خوابگاهی و رفاهی آن متناسب نشد و به قول معاون برنامه ریزی و هماهنگی این دانشگاه، فضاهای موجود در شان و منزلت دانشجو معلمان به عنوان تربیت کنندگان نسل آینده کشور نیست.

محمد وحیدی افزود: در حالی که امروز برترین رتبه‌های کنکور و نخبگان علمی کشور این دنشگاه را به عنوان مقاصد خود انتخاب می‌کنند و جذابیت بالایی برای داوطلبان دارد، اما شرایط خوبی را از نظر امکانات و زیرساخت‌ها ندازیم.

به گفته او ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان فارس، همان مراکز تربیت معلم سابق است که عمر آنها بالای ۵۰ سال است، هر سال با هزینه‌های سنگین، مرمت و نوسازی می‌شوند تا مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

معاون دانشگاه فرهنگیان فارس بیان کرد: ساختمان‌های موجود استانداردهای دانشگاهی را ندارند و دانشجویانی که وارد این دانشگاه می‌شوند، در مقایسه رتبه علمی خود با دیگر دانشگاه‌هایی که می توانستند، انتخاب کنند، احساس نگرانی و حتی سرخوردگی می‌کنند.

آنطور که وحیدی به خبرنگار ایرنا گفت: نیازهای ابتدایی این دانشگاه شامل فضای آموزشی و کلاسی متناسب نیست، امکانات و تجهیزات فناورانه و هوشمند و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ضعیف است و کتابخانه‌ها با همه تلاشی که شده، اما هنوز قدیمی است.

او اضافه کرد: به دلیل این کمبودها، طی سالها هزینه های بالایی برای استفاده دانشگاه فرهنگیان از امکانات آموزش و پرورش و دیگر دانشگاه‌ها شده است.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه فرهنگیان فارس اضافه کرد: سرانه فضای ورزشی این دانشگاه بسیار ناچیز است و بسیاری از مراکز آن، فاقد حتی یک متر مربع فضای ورزشی مناسب برای دانشجویان هستند، تا جایی که حتی برای گذراندن درس‌های تربیت‌بدنی نیز با کمبود مواجهیم.

تقویت زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان فارس، ضرورتی فوری و جدی

کمبودهای فرهنگیان فارس پس از افزایش پذیرش دانشجو معلم چگونه تامین شد؟

دانشگاه فرهنگیان فارس ۲ مرکز و ۲ پردیس دانشگاهی در شیراز، اقلید و کازرون دارد و غیر از دانشجویان فارس از ۱۰ استان دیگر نیز دانشجو معلم می‌پذیرد و هم اکنون در مجموع حدود پنج هزار دانشجو دارد.

پس از اینکه دانشگاه در ۱۴۰۱ با افزایش ۲ برابری حجم دانشجویان کلاس‌های حضوری خودرا آغاز کرد، زیرساخت‌های محدود و ثابت مانده با افزایش دانشجو معلمان مواجه شد و باید چاره‌ای برای رفع کمبودها اندیشیده می‌شد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سوال که طی ۲ سال گذشته، این کمبودها چگونه پاسخ داده شد، گفت: استفاده از امکانات آموزش و پرورش، خارج شدن دانشجویان سال سومی از آموزش حضوری و اسکان در خابگاه‌ها و البته چشم پوشی از برخی استانداردها تا اندازهای این کمبودها را جبران کرد.

وحیدی افزود: با تاکید وزیر، آموزش و پرورش فضاهایی را در اختیار دانشگاه فرهنگیان گذاشت که تا اندازه‌ای نیازهای این دانشگاه را هم در امور آموزشی و هم رفاهی و خوابگاهی تامین کرد.

به گفته او ساختمان مرکز رفاهی آموزش ضمن خدمت ناحیه ۲ آموزش و پرورش شیراز، مجتمع خوابگاهی نرجس و هنرستان فنی شهید دوران از فضاهای آموزش و پرورش بود که به طور موقت به دانشگاه فرهنگیان فارس سپرده شد.

با این وجود، وحیدی از آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت کشور خواست تا حمایت و همراهی بیشتری از دانشگاه فرهنگیان بویژه برای تامین فضای مورد نیاز، تجهیز ان فضاها و امکانات آزمایشگاهی و ورزشی داشته باشد.

یکی دیگر مواردی که سبب شد تا اثرگذاری این کمبودها کمتر نمودار شود، خارج شدن دانشجو معلمان سال سوم به بعد از چرخه آموزش حضوری و اسکان در خوابگاه بود؛ به گفته وحیدی به دلیل کمبود نیروی انسانی که در آموزش و پررش رخ داد، بسیاری از دانشجویان سال چهارمی فرهنگیان فارس، تحصیل خود را غیر حضوری ادامه دادند و از سیستم خوابگاهی جدا شدند و برای رفع نیازهای آموزش و پرورش بر سر کلاس‌های درس رفتند.

اما نکته قابل تامل‌تر اینکه، در برخی نقاط استانداردهای آموزشی و رفاهی زیر پا گذاشته شد تا امکان اسکان برای همه دانشجویان مهیا باشد.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی داشنگاه فرهنگیان فارس در این باره گفت: متاسفانه اکنون خوابگاه هایی با ۱۶ دانشجو داریم که در انها، فضایی که در اختیار هر دانشجو قرار دارد کمتر از سه متر مربع است.

تقویت زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان فارس، ضرورتی فوری و جدی

فرصت اندک باقیمانده تا مهر؛ تقویت فرهنگیان فارس ضروری است

همه این کمبودها، به قوت باقی است و این در شرایطی است که با توجه به نیازهای آموزش و پرورش، امسال (۱۴۰۳) نیز نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می‌شوند.

در همین روزها پروژه مصاحبه و ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان فارس در حال انجام است و هشت هزار نفر، ارزیابی و مصاحبه می‌شوند. این رقم در سطح ملی رقم بالایی است و فارس از این نظر دوم یا سوم کشور است.

اکنون وضعیت، به گونه‌ای است که به گفته معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه فرهنگیان فارس، اگر مسئولان همت نکنند و به تعهداتی که در جلسه هیات امنا باحضور استاندار دادند، عمل نکنند، با فاجعه مواجه می‌شویم.

او درباره اینکه این مصوبات چیست و چگونه به دانشگاه فرهنگیان کمک می‌کند، گفت: مقرر شده بخشی از نیازهای دانشگاه فرهنگیان از سوی دانشگاه شیراز، آزاد شیراز و پیام نور فارس تامین شود.

وحیدی ادامه داد: قرار شده این دانشگاه به تامین نیازهای زیرساختی دانشگاه فرهنگیان کمک کنند و ما همچنان منتظریم تا این فضاها هر چه سریعتر در اختیار قرار گیرد تا بتوانیم با توجه به مدت زمان باقیمانده تا مهر ماه، برنامه‌ریزی بهتری برای آغاز سال تحصیلی جدید داشته باشیم.

اقدام اساسی‌تر؛ دانشگاه جامع فرهنگیان فارس کلید می‌خورد

استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات مازاد آموزش و پرورش و دیگر دانشگاه‌ها چاره‌ای موقت و راهکاری فوری است، اما با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تربیت معلمان کشور از مسیر دانشگاه‌ فرهنگیان و آغاز و شتاب گرفتن این مسیر، اقدامی بنیادین، ضروریتر به نظر می‌رسد، ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان فارس است.

ساخت چنین دانشگاهی در دومین سفر رئیس جمهور شهید به فارس مصوب شد و به گفته معاون معاون دانشگاه، با پیگیری‌های استانداری، این پروژه اکنون در مراحل مقدماتی اجرا قرار دارد.

به گفته وحیدی زمین مورد نیاز شناسایی شده و منتظر واگذاری زمین از سوی مسکن و شهرسازی هستیم تا اقدامات عملیاتی آن انجام شود.

او با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تامین اعتبار ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان فارس، با استفاده از ظرفیت خیرین انجام می شود، پیش‌بینی کرد: ساخت این دانشگاه این یک پروژه سه تا پنج ساله خواهد بود.

معاون دانشگاه فرهنگیان فارس گفت: بحرانی که امروز، آموزش و پرورش در تامین نیروی معلم، با آن مواجه شده، نتیجه بی دقتی‌ها و کم دقتی‌ها به اهمیت، نقش و ماموریت دانشگاه فرهنگیان است که باید بهبود یابد. اگر روند تامین زیرساخت‌ها و پذیرش و تربیت معلم در این دانشگاه، با پیوستگی خاصی و بر اساس نرخ رشد جمعیتی و مطالعات آماری انجام شود، مساله تامین معلم کارآمد، با نشاط و با انگیزه حل خواهد شد.

نظر شما