شناسهٔ خبر: 67567269 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

سایه بازگشت ترامپ بر جنگ اوکراین

دنیای اقتصاد

به نظر می‌رسید که ولادیمیر وی. پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از دورنمای بازگشت ترامپ به کاخ سفید در طی سخنانی در نشست آستانه، لذت برده است. پوتین روز پنج‌شنبه گفت: این واقعیت که ترامپ به‌عنوان یک نامزد ریاست‌جمهوری می‌گوید آماده است و می‌خواهد جنگ در اوکراین را متوقف کند، چیزی است که ما بسیار جدی می‌گیریم. من ایده‌های او را درباره اینکه دقیقا چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد نمی‌دانم و این سوال کلیدی است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

با نامشخص بودن آینده ریاست‌جمهوری جو بایدن و نامشخص بودن حمایت دونالد جی. ترامپ از اوکراین و در آستانه برگزاری نشست بزرگ ناتو، رهبران اوکراین سعی در حفظ خود دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اوکراین که برای بقای خود به کمک‌های نظامی آمریکا وابسته است، مدت‌ها تلاش کرده است تا حمایت دو حزبی را در ایالات متحده حفظ کند. حفظ این تعامل هرگز آسان نبوده است و هر روز سخت‌تر می‌شود؛ به‌ویژه با افزایش احتمال بازگشت دونالد جی. ترامپ که اصلا دوستدار اوکراین نیست، روزگار بر زلنسکی و رهبران اوکراین سخت‌تر خواهد شد.

این روزها از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تقریبا در هر مصاحبه‌ای پرسیده می‌شود که دولت دوم ترامپ چه معنایی برای اوکراین خواهد داشت؛ درحالی‌که زلنسکی کلمات خود را با دقت انتخاب می‌کند، گاهی اوقات وزن احساسی این فرضیه که در پشت این سوال وجود دارد - اینکه ترامپ می‌تواند به کمک نظامی آمریکا پایان دهد و به روسیه اجازه دهد در نابودی دولت اوکراین موفق شود - به چشم می‌خورد. رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه خبر۴ بریتانیا گفت: «ادعای هفته گذشته ترامپ در مناظره خود با بایدن مبنی بر اینکه او به تنهایی راه صلح را می‌داند، کمی ترسناک است.»

زلنسکی گفت: «من قربانیان زیادی در این جنگ دیده‌ام؛ اما این نوع سخنان واقعا به من استرس وارد می‌کند.» زلنسکی در مصاحبه بعدی با بلومبرگ گفت: «اگر خطراتی برای استقلال اوکراین وجود داشته باشد، اگر ما کشور را از دست دهیم، ما می‌خواهیم برای این آماده باشیم، می‌خواهیم بدانیم.

ما می‌خواهیم بفهمیم که آیا در ماه نوامبر از حمایت قدرتمند ایالات متحده برخوردار خواهیم شد یا تنها خواهیم بود؟» به نظر می‌رسید که ولادیمیر وی. پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از دورنمای بازگشت ترامپ به کاخ سفید در طی سخنانی در نشست آستانه، لذت برده است.

پوتین روز پنج‌شنبه گفت: «این واقعیت که ترامپ به‌عنوان یک نامزد ریاست‌جمهوری می‌گوید آماده است و می‌خواهد جنگ در اوکراین را متوقف کند، چیزی است که ما بسیار جدی می‌گیریم. من ایده‌های او را درباره اینکه دقیقا چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد نمی‌دانم و این سوال کلیدی است. اما من شک ندارم که او این را صادقانه می‌گوید و ما از آن حمایت می‌کنیم.» پوتین اغلب وانمود می‌کند که به مذاکرات برای پایان دادن به جنگی که آغاز کرده است، علاقه دارد.

اما او بر قصد خود برای اجبار به تسلیم شدن اوکراین تاکید کرد و روز پنج‌شنبه گفت که اوکراین باید با به سمت غیرنظامی شدن حرکت کند و این پیش‌شرط مهم مذاکرات آتش‌بس است که قابل گذشت نیست. مقامات اوکراینی، چه به‌صورت علنی و چه خصوصی، گفته‌اند که بحث‌های دو حزبی در ایالات متحده، تلاش‌های مستمر روسیه برای دامن زدن به این اختلافات، آشفتگی مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری و یک کاخ سفید پریشان باعث ایجاد یک چالش دیپلماتیک بسیار دشوار برای کی‌یف شده است.

الکساندر مرژکو، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اوکراین در مصاحبه‌ای گفت: «به صراحت بگویم، ما در حال حاضر در وضعیت نسبتا آسیب‌پذیری قرار داریم.» او با اشاره به کتاب‌هایی که درباره دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌خواند، گفت: «اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، نباید برای ما شوک‌کننده باشد.»

اما او تصریح کرد که تماس با افراد نزدیک به ترامپ «باید به روشی ظریف انجام شود، نه برای دشمنی با دموکرات‌ها.» او گفت: «ما بسیار مراقب هستیم که درگیر مبارزات سیاسی داخلی در ایالات متحده نشویم. ما نمی‌خواهیم روابط با کسی را خراب کنیم.» ناامیدی‌های اوکراین از بحث‌های دو حزبی است. سخنان ناامیدکننده از سرعت کمک‌های آمریکا و خبرهای تلخ از محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های غربی که از سوی دولت بایدن مطرح می‌شود، به همان اندازه نگران‌کننده است که خبر آمدن ترامپ.

مقامات اوکراینی به‌طور خصوصی می‌گویند که سیاست‌های دولت بایدن، اوکراین را در یک برزخ ظالمانه قرار داده است، نه تسلیحات لازم برای پیروزی در اختیارش قرار می‌گیرد نه حمایتی از کی‌یف برای گفت‌وگو و حل و فصل شرایط نامطلوب می‌شود. با وجود درخواست‌های زلنسکی برای حل و فصل امور، بایدن در نشست صلح سازمان‌دهی‌شده توسط اوکراین در ماه گذشته در سوئیس شرکت نکرد. به جای آن، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور شرکت کرد.

نظر شما