شناسهٔ خبر: 67567247 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج:

بازار مسکن و مصالح در انتظار تیم اقتصادی دولت جدید

سمیه فصاحت

رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج گفت: سیاست‌های توسعه مسکن دولت جدید و طرح‌های ملی مسکن، رونق را به بازار مصالح ساختمانی باز می‌گرداند.

صاحب‌خبر -

جلیل عیوضی پرگو در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت بازار فروش و تولید مصالح ساختمانی گفت: بازار فروش و تولید مصالح ساختمانی متاثر از رکود یا رونق بازار مسکن و ساخت و ساز است و در این بین طرح‌های ملی مسکن بر اساس آنچه که در دولت قبلی مد نظر بود و نیز آنچه که در سیاست‌های دولت جدید در خصوص مسکن تهیه و اجرا خواهد شد بر بهبود بازار این حوزه تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: حدود دو سال است در حوزه ساخت و ساز و به تبع آن فروش مصالح ساختمانی دچار رکود هستیم. طرح نهضت ملی مسکن که در دولت شهید رئیسی رقم خورد و در حال حاضر هم ادامه دارد، خود یکی از برنامه‌هایی بود که در بخش مصالح ساختمانی امیدهایی را ایجاد کرد. لذا معتقدم در صورت تداوم این نهضت و نیز شروع سایر طرح‌های توسعه‌ای مسکن و در دولت جدید، اتفاقات خوبی در بخش تولید و فروش مصالح ساختمانی شاهد خواهیم بود.

عیوضی ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن و ساخت یک میلیون خانه در دولت شهید رئیسی در دستور کار قرار گرفت و میراث دولت ایشان است اما در حال حاضر با روی کار آمدن دولت جدید باید دید که رئیس جمهور منتخب در این زمینه چه برنامه‌هایی خواهد داشت و اینکه آیا طرح مسکن ملی را ادامه خواهد داد یا خیر. لذا باید منتظر سیاست‌های توسعه‌ای مسکن مد نظر دولت رئیس جمهور جدید باشیم.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان بیان کرد: در حال حاضر اگر اتفاق ویژه‌ای نیافتد و نیروی جدیدی وارد نشود، وضعیت موجود در بازار حالت رونق بازار نیست. قبلا نیروی جدیدی که تصور می‌شد در بازار خواهد آمد، همین طرح نهضت ملی مسکن بود، اما با تغییر دولت باید دید آیا وزیر مسکن دولت جدید و مجمع اقتصادی آن علاقه‌مند به طرح مسکن ملی خواهد بود یا خیر و یا اینکه اراده دولت بر انجام این طرح هست یا موضوعات دیگری را در این حوزه مد نظر قرار خواهد داد.

عیوضی در ادامه گفت: در وهله بعد موارد مورد نیاز برای توسعه مسکن و خانه سازی اختصاص زمین مناسب است و اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز حتما توسط دولت آماده شده باشد و یا اینکه برنامه ریزی برای آماده سازی‌اش داشته باشد. البته نمی‌گوییم که این زیر ساخت‌ها باید همین امروز انجام شود، اما با توجه به شرایط موجود همزمان با شروع پروژه‌ها باید اقدامات دولت برای رساندن زیرساخت‌ها به زمین‌های مورد نظر انجام شده باشد.

وی در مورد سایر عوامل موثر بر رونق ساخت و ساز مسکن و به دنبال آن بهبود بازار مصالح ساختمانی اظهار کرد: مهم است که در خصوص موضوعات و طرح‌های مسکن، تسهیلات بانکی برای انبوه سازی در نظر گرفته شده و در زمان مناسب و ‌منظمی وارد پروژه‌های ملی مسکن شود، تا با پیشرفت فیزیکی و اتمام طرح‌ها، پروژه مسکن ملی باعث تحول در بازارهای زیر مجموعه خود شده و روند بهبود را در مقابل رکود جلو ببرند.

وی همچنین در ادامه درباره توسعه مسکن در استان با توجه به مهاجرت پذیری آن و محدودیت‌های موجود افزود: در حوزه مسکن، موضوع ما در حال حاضر زمین نیست، حتی زمین‌های که زیر ساخت‌های آن فراهم شده را در اختیار داریم. موضوع ما هماهنگی مجموعه دولت برای اختصاص زیرساخت‌ها، تسهیلات و حمایت‌های مختلف گاها در بخش قانون گذاری و هیأت‌ها برای دادن تسهیلات به انبوه سازان و تصمیماتی که گاها برای استان گرفته می‌شود است

رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج خاطر نشان کرد: همه چیز در این بخش به دست دولت جدید و سیاست‌های آینده آن است. چرا که در سیستم مدیریتی کشور ما این اقدام ملی ‌به محض رسیدن زیرساخت‌ها و تسهیلات از طرف دولت فورا در سطح کشور اجرا و ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات صنفی گفت: در حال حاضر رسته‌های تولیدی و همکاران ما در این اتحادیه به خاطر همین رکود بازار کسب و کار دچار کمبود نقدینگی هستند. معمولا هم به واحدهای صنفی تولیدی در بخش بانکداری و تسهیلات بانکی توجه نمی‌شود و این اتفاق باعث شده که واحدهای تولیدی صنفی ما زمانی که کم می‌آورند، ناچارا متکی به خودشان باشند، چرا که وقتی نیاز به نقدینگی دارند، بانک‌ها همراهی نمی کنند.

عیوضی در خصوص فصلی بودن ساخت و ساز گفت: ما راجع به موضوع ساخت و ساز در میانگین سالانه صحبت می‌کنیم. معمولا از اردیبهشت ماه شرایط بهتری را نسبت به زمستان شاهد هستیم. ولی اینکه در یک شرایط کوتاه مقایسه کنیم درست نیست و بهتر است که راجع به مقایسه سال‌ها صحبت شود. پس با این نگاه، باید گفت که طی سال گذشته مصالح فروشان شرایط خوبی نداشتند.

وی یادآور شد: شرایط بازار مسکن و مصالح ساختمانی در حیطه موضوعات بالادستی و در گروی بهبود شرایط و اقتصاد و شروع ساخت طرح‌های مسکن ملی و سایر طرح‌های مسکن مورد نظر دولت جدید است. در این صورت است که بازار این صنف هم رونق خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت استانداردسازی تولید مصالح گفت: در حوزه کارگاه‌های تولیدی در استان مشکلی وجود ندارد و به اندازه کافی واحد تولیدی در حوزه مصالح ساختمانی مثل یونولیت و... فعال هستند. اما موضوع استاندارد سازی مصالح ساختمانی با توجه به مصوبه هیأت دولت در سال ۸۴ در خصوص مصالح استاندارد به صورت کامل انجام نمی‌شود و چرایی آن را باید در سطوح بالاتر پیگیری کرد.

وی یادآور شد: این عدم توجه آسیب زیادی را متوجه ساختمان سازی کرده است. بنابراین در حوزه نظام مهندسی، چه در حوزه صدور جوازها، شهرداری‌ها و سازمان ملی استاندارد می‌ توانند به این حوزه ورود کرده و مصوبه دولت را به نحو احسن اجرا کنند. اگر استاندارد سازی اجباری و انجام شود، کیفیت مصالح ساختمانی در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما