شناسهٔ خبر: 67567107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال جلالی‌زاده

چهار گروهی که پزشکیان با آنها روبه‌رو است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر آقای پزشکیان با برآورد اوضاع به این نتیجه برسد که نمایندگان به آقای ظریف رأی اعتماد نمی‌دهند، نباید او را به مجلس معرفی کند تا مواجهه و چالشی شکل نگیرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - مسعود پزشکیان در شرایطی دولت را تحویل خواهد گرفت که از یک سو جمع زیادی از مردم ایران در انتخابات شرکت نکرده‌اند و از سوی دیگر این احتمال می‌رود که اصولگرایان تندرو بخواهند مشکلاتی را پیش روی دولتش ایجاد کند و البته اصلاح‌طلبان نیز انتظار دارند در پی حمایتشان از او، به خواسته‌هایشان عمل شود و البته دولت در اختیار خودشان باشد. حالا و در این شرایط مسعود پزشکیان آیا می‌تواند تعادلی در این شرایط به وجود آورد؟

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای پزشکیان در مقابل چهار گروه قرار دارد؛ نخست هواداران خودش که از آنها رأی گرفت، دوم تحریمی‌ها که حاضر به رأی‌دادن نشدند، سوم اصولگرایان که این گروه خود به دو بخش میانه‌رو و افراطی تقسیم می‌شوند و چهارم اپوزیسیون خارج‌نشین. هواداران آقای پزشکیان همه تلاششان را خواهد کرد که وعده‌های او محقق شود. بسیاری از تحریمی‌ها هم اگر فضا را رو بهبود ببینند و متوجه شوند که پزشکیان در صدد رفع مشکلات برآمده، نظرشان نسبت به دولت چهاردهم مثبت می‌شود. اپوزیسیون خارج‌نشین اما به هیچ صراطی مستقیم نیستند و آنها تحت هر شرایطی به پزشکیان و دولتش حمله می‌کنند زیرا برای آنها دولت‌ها و فضای داخلی مهم نیست و با اصل نظام مشکل دارند».

او ادامه داد: «می‌مانَد اصولگرایان؛ اصولگرایان را باید به دو بخش میانه‌رو و تندرو تقسیم کنیم. به نظر می‌رسد باتوجه به وضعیت کنونی کشور و منطقه و جهان اصولگرایان میانه‌رو تلاش برای درست‌کردن چالش پیش روی آقای پزشکیان نخواهند کرد اما تندروهای اصولگرا سعی خواهد کرد که هم در مسیر کار دولت ایجاد اخلال کنند و هم آنکه در حوزه سیاست خارجی با اتخاذ مواضعی حاشیه‌ساز، هزینه برای دولت به وجود آورند. با این همه من باور دارم در راستای سیاست‌های قوای سه‌گانه و البته سیاست‌های کلان رهبری، شخص آقای پزشکیان بخواهد که با روش‌هایی معقول، جلوی ایجاد هرگونه تنش را بگیرد تا از رهگزر فضایی آرام، ایران را به جایگاه واقعی خودش در منطقه و جهان نزدیک کند. رهبری هم نظرشان آن است که همه باید رقابت‌ها را کنار بگذارند و در مسیر همکاری با دولت برآیند؛ بنابراین به جز بخش تندروی اصولگرا همه نیروهای داخلی سعی خواهند کرد که دولت در مسیر احقاق اهدافش حرکت کند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «افکار عمومی همراه با آقای پزشکیان است و دیگر نمی‌خواهند تندروها کشور را در اختیار داشته باشند. در این فضا آقای پزشکیان می‌تواند با تشکیل کابینه‌ای قوی زمینه حرکت درست دولت را فراهم کند. اگر وزرای پیشنهادی قوی و کارآزموده باشند هم به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم با دولت مقابله خاصی نداشته باشد. البته این حرف درست است که بخشی از مجلس اصولگرای دوازدهم نگاهی یکسره ایدئولوژیک و جناحی دارند. در این شرایط اگر آقای پزشکیان با برآورد اوضاع به این نتیجه برسد که نمایندگان به آقای ظریف رأی اعتماد نمی‌دهند، نباید او را به مجلس معرفی کند تا مواجهه و چالشی شکل نگیرد. من فکر می‌کنم افراد دیگری هستند که بتوانند نقش آقای ظریف را ایفا کنند و آقای ظریف هم در مقام مشاور دولت در حوزه سیاست خارجی در حوزه سیاست خارجی به دولت کمک کند».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «آقای پزشکیان گرچه گفته است جناحی و حزبی نیستم اما بر اساس روحیه اخلاق‌مداری که دارد باید به تعهداتش در قبال اصلاح‌طلبان که برای او رأی جمع کردند، وفادار باشد. از آن سو کار بدی نیست اگر در کابینه‌اش وزرایی اصولگرا با قید تخصص و کارآمدی بالا داشته باشد».

نظر شما