شناسهٔ خبر: 67566820 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کوره مرگ زندان‌های آمریکا؛ مرگ ۱۳ هزار زندانی طی ۲ دهه

زندان‌های آمریکا در فصل گرم سال به تابوت‌های بتنی تبدیل می‌شوند که انتقاد سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری حتی سازمان ملل را درپی داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – گرمای بی‎سابقه هوا در سال‌های اخیر، بیش از هر زمان دیگری جان زندانیان آمریکایی را تهدید می‌کند؛ براساس بررسی‌ها، به ازای هر ۱۰ درجه افزایش میانگین دمای تابستان در آمریکا مرگ‌ومیر زندانیان در این کشور ۵.۲ درصد افزایش می‌یابد.

زندان‌های سراسر آمریکا به دلیل نداشتن استاندارد‌های مربوط به گرما، در دوران تابستان با چالش مهمی مواجه می‌شوند که شرایط خطرناکی را برای زندانیان ایجاد می‌کند.

گرمای شدید در کنار شرایط نامناسب زندان‌ها در آمریکا، به افزایش مرگ‌ومیر ناشی از گرما کمک می‌کند؛ براساس آمار‌ها طی ۲ دهه گذشته حدود ۱۳ هزار زندانی در ماه‌های گرم تابستان در زندان‌های آمریکا کشته شدند.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که بسیاری از مرگ‌های ناشی از گرما در زندان‌های آمریکا در نتجه سیستم شمارشی ضعیف مرگ‌ومیر‌ها شمارش نمی‌شوند یا به دلایلی غیر از گرما نسبت داده می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند که عمده مرگ‌های یاد شده در نتیجه شرایط غیرانسانی از جمله گرمای شدید، فقدان تهویه و دسترسی ناکافی به مراقبت‌های بهداشتی رخ داده‌اند.

برخی از بحران گرمای مرگ‌بار در زندان‌های آمریکا به‌عنوان شکلی تشدید شده از نژادپرستی محیطی یاد می‌کنند؛ چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهند که موج گرما در زندان‌های آمریکا به‌عنوان دارنده بزرگ‌ترین جمعیت زندانی در جهان به موازات داشتن ویژگی نژادپرستی نهادینه، به شکل نامتناسبی سیاه‌پوستان را قربانی می‌کند.

در عین حال، بررسی‌ها و مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهند که میزان خودکشی در زندان‌ها پس از موج گرما افزایش می‌یابد؛ برخی از بررسی‌ها نیز نشان‌دهنده تاثیر‌های مرگ‌بار گرما بر وضعیت جسمی زندانیان بیمار و رشد نرخ خشونت هستند.

در حال حاضر زندان‌های ۴۴ ایالت آمریکا فاقد تهویه مطبوع براساس استاندارد‌های جهانی مربوط به این مراکز هستند.

بحران گرما در زندان‌های ایالت تگزاس آمریکا، به شکلی ویژه مخاطره‌آمیز شده است؛ جایی که سالانه ده‌ها زندانی بر اثر بیماری‌های ناشی از گرما جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر ۱۰۰ زندان ایالت تگزاس که عمدتا مجرمان غیرخشن را در خود جای داده‌اند، تهویه مطبوع ندارند و همین امر شرایط طاقت‌فرسایی را در ماه‌های تابستان برای نه‌تنها زندانیان بلکه کارکنان این زندان‌ها ایجاد می‌کند.

وضعیت در این زندان‌ها به حدی وخیم بوده که کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه، سیستم کیفری این ایالت را محکوم کرده است؛ یک قاضی این ایالت نیز در سال ۲۰۱۱ پس از ثبت موارد متعدد مرگ‌ومیر زندانیان بر اثر گرما در زندان‌های تگزاس که منجر به طرح شکایت‌های متعدد شد، به این نتیجه رسید که گرمای شدید در یک واحد زندان ناقض هشتمین متمم قانون اساسی آمریکا است.

انتهای پیام/

نظر شما