شناسهٔ خبر: 67566819 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

نگاهی به ادبیات کودک و نوجوان ایران-۶

معرفی کتابی از فریبا کلهر برای کودکان بالای ۳ سال

کتاب «جیغی که توی قوطی گیر افتاده بود» به قلم فریبا کلهر از انتشارات شهر قلم، توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز ۱۸ تیرماه است، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان؛ روزی که ما را ملزم می‌کند به ادبیات تألیفی بپردازیم، از شعر شاعر ایرانی بگوییم، درباره داستان نویسنده ایرانی حرف بزنیم و دنیای قلم و مخاطب داخلی را کندوکاو کنیم. به این بهانه، در این مطلب به سراغ کتاب «جیغی که توی قوطی گیر افتاده بود» نوشته فریبا کلهر با تصویرگری سمانه صلواتی رفته‌ایم که یک اثر مصور تألیفی برای گروه سنی بالاتر از سه سال است و انتشارات شهر قلم آن را منتشر کرده است.

«سنجابی روی شاخه‌ی درخت نشسته بود و فکر می‌کرد گردوهایش را کجا قایم کرده که حالا یادش نیست. او به قدری توی فکر بود که متوجه نشد یک قوطی قل خورد و قل خورد و آمد و کمی آن‌طرف‌تر از درخت ایستاد. جیغی به اسم آآآآآآآآ توی قوطی رفته بود تا ببیند آنجا چه خبر است که در به رویش بسته شده بود. آآآآآآآآ هر چی داد زد، کسی صدایش را نشنید. سنجاب نه صدای قل خوردن قوطی را شنیده بود، نه صدای جیغی که توی قوطی گیر افتاده بود و کمک می‌خواست.».

کودک شما با خواندن کتاب «جیغی که توی قوطی گیر افتاده بود» و دنبال‌کردن ماجرای سنجابی که گردوهایش را گم کرده و جیغی که درواقع ۸ تا کلمه آ است و در قوطی گیر کرده، قوه تخیل و ماجراجویی‌اش را تقویت می‌کند. جیغ که برای کنجکاوی داخل قوطی رفته، حالا داخل آن گیر افتاده است؛ اما به مرور متوجه می‌شود که اگر کوتاه شود می‌تواند از قوطی خارج شود؛ برای همین کلمه‌های آن از هم جدا می‌شوند و واژه‌های «آ» یکی‌یکی از قوطی خارج می‌شوند. سنجاب نیز در پایان کتاب، گردوهای خود را پیدا می‌کند و از قوطی که جیغ از آن خارج شده و حالا داخلش پر از سکوت است، به عنوان جای نگهدارنده گردوهایش استفاده می‌کند.

این کتاب یک جلد از مجموعه‬ «بهترین نویسندگان ایران» است که با دبیری محمود برآبادی و با در کنار هم قراردادن داستان‏هایی از نویسندگان تأثیرگذار و صاحب‏نام حوزه‬ کودک، همراه تصویرگری‏هایی متناسب، مجموعه‏ای ماندگار و خواندنی از آثار این بزرگان را گردآورده است.

کتاب «جیغی که توی قوطی گیر افتاده بود» در ۲۴ صفحه مصور و به بهای ۶۵ هزار تومان از سوی انتشارات شهر قلم، منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

نظر شما