شناسهٔ خبر: 67566260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

راهکار تشخیص کبر

محمدعلی انصاری گفت: راهکار تشخیص کبر، توجه به حقوق افراد در خانواده و جامعه است و انسان برای اینکه دچار کبر نشود، باید حق را بپذیرد.

صاحب‌خبر -

محمد علی انصاری صاحب تفسیر مشکاة در نشست مجازی که ۱۷تیرماه، با موضوع«راهکار تشخیص کبر» برگزار شد، بیان کرد: هنگامی که انسان حق را نمی‌پذیرد، سخن حق و موضوع حق را نمی‌پذیرد و حقوق عینی و منظقی را برنمی‌تابد، بالاترین نشانه کبر را نمایان کرده است.

وی اظهار کرد: این امر بالاترین نشانه کبر است، هنگامی که انسان‌ها در زندگی شخصی خود حقوق را رعایت نمی‌کنند و حق منطقی را نمی‌پذیرند؛ این امر در جامعه و آحاد مردم افزایش می‌یابد و کبر در سراسر جامعه گسترش می‌یابد. همچنین در نتیجه کبر حقوق عقلانی رسمیت پیدا نمی‌کند و حقوق پایمال می‌شود. اگر شناخت و پذیرش حق میسر شود، قله تواضع برمی‌افرازد و اگر این دو امر نادیده گرفته شود، قله تکبر شکل می‌گیرد. 

انصاری گفت: خداوند در آیه ۲۲۸ سوره «بقره» فرموده است: «وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَلَا یَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِنْ کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَٰلِکَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ و زنهایی که طلاق داده شدند از شوهر نمودن خودداری کنند تا سه پاکی بر آنان بگذرد و آنچه را (حیض یا حملی) که خدا در رحم آنها آفریده کتمان نکنند اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند. و شوهران آن‌ها در زمان عده سزاوارترند که آن‌ها را به زنی خود رجوع دهند اگر نیت سازش دارند، و زنان را بر شوهران حق مشروعی است چنانچه شوهران را بر زنان، لیکن مردان را بر زنان افزونی است، و خدا (بر هر چیز) توانا و داناست.» لذا باتوجه به این آیه زنان هم حقوقی دارند که مردان باید رعایت کنند و این رعایت حقوق از خانواده آغاز می‌گردد. 

صاحب تفسیر مشکاة ادامه داد: باتوجه به روایاتی که از ائمه معصوم نقل شده است، جایگاه متکبران بقیه دوزخ را می‌سوزاند یعنی کبر تمام دوزخ را زیر پوشش قرار می‌دهد و تمام عقوبت‌ها کلیک کوچک عقوبت کبر نخواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما