شناسهٔ خبر: 67566146 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

و حالا مشکلات بزرگتر پس از بازگشت مورایس

کابوس سپاهان: گریه امید نورافکن!

ژوزه مورایس به زودی به ایران بازمی‌گردد تا سومین فصل همکاری‌اش با سپاهان را آغاز کند، اما این ماموریت اصلا ساده نخواهد بود و ممکن است در همین شروع سرمربی پرتغالی را با مشکل بزرگی مواجه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش‌سه"، صبح روز یکشنبه (17 تیرماه) بود که باشگاه سپاهان خبر مهمی را روی خروجی رسانه‌های مختلف خود قرار داد و از قطعی شدن بازگشت ژوزه مورایس خبر داد که به دلیل اتفاقاتی که در طول فصل برای سپاهان رخ داده بود دیگر تمایلی به ماندن و پایبندی به قرارداد سه ساله‌اش نداشت.

مدیران باشگاه اصفهانی اما پای سرمربی خود که از احکام صادر شده علیه سپاهان و شعارهای هواداران روی سکوها به شدت ناراحت بود، ایستادند و درنهایت او را راضی به بازگشت کردند.

این بهترین اتفاقی بود که می‌توانست با توجه به شرایط برای سپاهان رخ داد و در صورتی که مدیران باشگاه مجبور به انتخاب سرمربی جدید می‌شدند، ماموریت سپاهان برای حضور در فصل آینده مسابقات و همینطور حضور در پلی‌آف لیگ نخبگان بسیار دشوارتر می‌شد.

2051663

حالا حتی با بازگشت مورایس هم ماموریت ساده‌ای پیش روی این مربی پرتغالی وجود ندارد و او باید در فاصله کمتر از یک‌ماه تیمش را آماده دیدار برابر الشباب در تاریخ 16 مردادماه کند و اگر در این مسابقه پیروز شود به قطر سفر کند و به مصاف الغرافه برود تا جواز حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد.

در این مسیر اما مورایس مشکلات زیادی برای موفقیت در مسیر دارد که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم و باید دید این مربی پرتغالی چطور از این روزهای سخت گذر می‌کند.

*چالش زمان 
اولین مشکلی که مورایس باید بر آن غلبه کند و راهکاری مناسب برای آن بیندیشد، محدودیت زمان است. سپاهان با توجه به اینکه دیرتر از سایر تیم‎‌های ایران به تعطیلات تابستانی رفت و در این بین وضعیت مورایس هم نامشخص بود، تنها یک‌ماه تا دیدار برابر الشباب زمان دارد. این وضعیت یعنی مورایس مثل دو سال گذشته و روال معمول در تابستان فرصتی برای آماده‌سازی بازیکنان از نظر بدنی و طرح‌ریزی تمرینات بدنسازی ندارد. او تقریبا 20 جلسه تمرینی تا مصاف برابر الشباب در پیش دارد که تا شروع تمرینات (اواخر همین هفته) چند روز دیگر هم از دست می‌رود و باید دید مورایس و دستیارانش چه برنامه‌ای را برای استفاده کارآمد و اثربخش از این زمان کم دارند.

2051662

*محرومیت دانشگر، یزدانی و محمدی 
یکی دیگر از چالش‌های بزرگ مورایس برای دیدار برابر الشباب محرومیت همزمان سه مدافع میانی تیم است. هادی محمدی، سیاوش یزدانی و محمد دانشگر هر سه به دلیل اخراج و محرومیت‌های متعاقب آن توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا شانس حضور در مرحله اول پلی‌آف لیگ نخبگان مقابل الشباب را ندارند. هادی محمدی پس از اخراج مقابل نیروی هوایی با محرومیتی 4 جلسه‌ای مواجه شد که این محرومیت پس از یک بازی دیگر آسیایی برای سپاهان تمام می‌شود. محمد دانشگر نیز در بازی رفت مقابل الهلال پس از تکلی که زد با کارت قرمز و سپس محرومیت دو جلسه‌ای مواجه شد تا علاوه بر غیبت در بازی برگشت با الهلال از یک بازی دیگر آسیایی طلایی‌پوشان نیز محروم باشد. درنهایت سیاوش یزدانی نیز با کارت قرمز مستقیم در بازی برگشت مواجه شد که دو بازی محرومیت در پیش دارد و حتی در صورت پیروزی سپاهان مقابل الشباب الاهلی در نقش جهان در بازی بعدی سپاهان مقابل الغرافه نیز حضور نخواهد داشت. 

با این وصف مورایس باید حتما طی روزهای آینده حداقل اقدام به خرید یک مدافع میانی کند تا او را در بازی برابر الشباب به احتمال زیاد در کنار برایان دابو قرار دهد و یا دو مدافع میانی بخرد تا بتواند از دابو در پست شماره 6 استفاده کند که در طول فصل نشان داده کارایی به مراتب بهتری در آن دارد.

*نداشتن دفاع چپ و راست 
دیگر چالش مورایس پیدا کردن دو دفاع راست و چپ مناسب طی روزهای آینده است. این اتفاق نیز به مانند جذب دفاع میانی باید خیلی زود صورت بگیرد تا فرصت تطبیق‌پذیری و ایجاد هماهنگی با تیم و سایر نفرات برای بازیکنان تازه وارد ایجاد شود. سپاهان برای شروع فصل جدید دیگر میلاد زکی‌پور را در اختیار ندارد و به استقلال بازگشته و رامین رضائیان نیز با وجود داشتن قرارداد ساز جدایی کوک کرده و دیگر دوست ندارد در سپاهان بماند. 

باید دید مورایس این چالش را چطور برطرف خواهد کرد.

2051661

*پیدا کردن جانشینی برای نورافکن 
دیگر چالش مورایس جدایی اجباری نورافکن است که چاره‌ای جز جدایی و پیوستن به ملوان بندرانزلی برای پشت سر گذاشتن خدمت سربازی پیدا نکرد. امید که از لیگ نوزدهم و پس از بازگشت از بلژیک با پیراهن سپاهان به میدان رفته، طی سال‌های اخیر در چندین پست نظیر دفاع چپ، دفاع میانی، هافبک دفاعی، هافبک هجومی و وینگر چپ و راست برای طلایی‌پوشان بازی کرده و پیدا کردن یک جانشین شایسته برای این بازیکن ملی‌پوش اصلا کار ساده‌ای نیست.

2051660

*پیدا کردن جانشین برای بهترین گلزن 
دیگر مشکلی که مورایس باید خیلی زود برای آن راه‌حل پیدا کند جدایی شهریار مغانلو است. این مهاجم که طی دو فصل گذشته بهترین گلزن لیگ برتر بوده در سودای ماجراجویی جدید در امارات است و مدیران باشگاه سپاهان باید خیلی زود جانشینی در خور را برای پر کردن جای او پیدا کنند.

-جمع‌بندی: کامل کردن و آماده‌سازی تیم با محدودیت زمان 
مورایس همانطور که گفته شد زمان بسیار کمی برای کامل کردن سپاهان از نظر تعداد نفرات و آماده‌سازی شاگردانش از نظر بدنی، ذهنی و تاکتیکی دارد و در این بین محدودیت زمان و از دست رفتن چند مهره کلیدی کار او و مدیران باشگاه اصفهانی را برای رسیدن و صف‌آرایی مقابل الشباب الاهلی که پائولو سوسای پرتغالی را به تازگی جذب کرده و به دنبال صعود به مرحله گروهی لیگ نخبگان است بسیار سخت کرده است. همچنین در صورت پیروزی سپاهان باید آماده مصاف با الغرافه شود و پس از آن مورایس و شاگردانش فقط چند روز تا آغاز لیگ برتر و یک فصل پرچالش دیگر فاصله دارند.

2051664

نظر شما