شناسهٔ خبر: 67565930 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

پایانی برای یک بی‌قانونی؛ اجماع در آیین‌نامه‌ای که آسیب‌های فرهنگی را به حداقل می‌رساند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعیین آیین‌نامه‌ای کارشناسی شده برای جلوگیری از نادیده گرفتن حق کپی رایت را امری ضروری دانست و لزوم شکل گیری ستادی که بتواند آسیب‌های عرصه فرهنگ را بر طرف کند مهم خواند.

صاحب‌خبر -

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با میزان در مورد قرارداد‌های نویسندگان گفت: قرارداد‌های بین نویسندگان و ناشران مقوله بسیار پیچیده‌ای است که از جمله آسیب‌های عرصه فرهنگ نیز شناخته شده و به شدت نیاز به حمایت دارد. اگر برنامه‌ای درست در این زمینه تدوین شود از آسیب‌ها و خسارت‌های جبران ناپذیر آینده جلوگیری می‌شود. تجربه نشان می‌دهد اگر فرهنگ تقویت نشود در حوزه‌های مختلف ضربه خواهیم خورد.

وی ادامه داد: اگر حقوق نویسنده منحصر شود به حق تالیف طبیعتاً در مقایسه با یک کارگر ساده ساختمانی دستمزدی پایین محسوب می‌شود. مجموعه ساعات و زمانی که یک مولف برای نوشتن کتاب می‌گذارد، زمان بسیاری زیادی است. این مهم به جز زمان برای بازنویسی و یا ویرایش قابل توجه است.

احمدوند به تعرفه‌های حق تالیف‌ها اشاره و اظهار کرد: بالا بردن حق تالیف، مساوی است با بالا رفتن قیمت کتاب و اگر قیمت کتاب بالا برود طبیعتاً مخاطب امکان تهیه کتاب برایش سخت می‌شود. پس باید این مشکل با شیوه‌ای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته و حل شود. نباید حقوق مولف منحصر شود در حق تالیف و باید حمایت‌ها از مسیر‌های دیگری به این حوزه وارد شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد کپی رایت، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد موظف است تا تکلیف کپی رایت را در یک نقطه مشخص کند و با ایجاد یک گروه تحقیقی و پژوهشی به بررسی‌های لازم پرداخته و در نهایت آن را به جمع‌بندی برساند و آیین‌نامه‌ای تالیف شود که بر اساس آن دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف اقدام به پیگیری مصوبات کرده و رویکرد اثرگذار و عملیاتی را به اجرا بگذارند.


احمدوند نبود قوانین لازم را عاملی در جهت عدم پشتیبانی مولفان دانست و افزود: گسترش عدم توجه به حق کپی رایت به این سبب توسعه پیدا کرد که خود مولفان هم اقدام به پیگیری قانونی حقوق خود نکردند تعداد معدودی که به دنبال کسب حقوق خود بودند نیز به واسطه طی کردن دوره زمانی بسیار طولانی مدت حق خود را به دست آوردند، بنابراین در درجه اول باید قوانین متقن، لازم و کافی فراهم کنیم، سپس فرهنگ سازی شکل بگیرد. وقتی قوانین درست شکل بگیرد، قوه قضاییه نیز می‌تواند به اتکا قوانین قانون را اجرا و از آن حمایت کند.

وی پیشنهاد داد: ایجاد ستاد مشترک بین وزارت ارشاد و قوه قضاییه حتی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و با حضور شورای انقلاب فرهنگی به منظور ایجاد تدابیری راهبردی، زمینه و انگیزه برای پیگیری حقوق کپی رایت را در بین مولفان فراهم کرده و رشد فرهنگی را درپی خواهد داشت.

احمدوند در مورد اهمیت تولید کتاب و فرهنگ سازی گفت: هرچه فرهنگ جامعه بالاتر باشد، زمینه برای رشد و تعالی آن جامعه بیشتر فراهم می‌شود و در عین حال مردم هوشیارانه ترعمل کرده و در مواردی اقدام به پیگیری مطالبات خود خواهند کرد، همه این عناصر در کنار هم سبب می‌شود تا پیشرفت و توسعه پیش پای جامعه‌ قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: نگاه عمیق به مسائل فرهنگی تاثیراتش را بر سایر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی حتی ورزشی می‌گذارد. فرهنگ نباید دستخوش تغییرات سیاسی شود، زیرا تغییرات در دولت‌ها پیامد‌های ناگواری را برای فرهنگ به بار می‌آورد. تجربه‌ نشان می‌دهد این فراز و فرودها، لطمه‌های فراوانی را در طول زمان به عرصه فرهنگ وارد کرده است.

احمدوند اهمیت انتشار کتاب خوب را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: چون کتاب یکی از ماندگارترین مقوله‌های فرهنگی محسوب می‌شود پس تولید کتاب خوب بر اذهان جامعه اثر گذاشته و ماندگار می‌شود به همین خاطر ایجاد سازوکار‌هایی که بتواند به تولید کتاب خوب و حمایت از نویسندگان بدل شود، امری مهم و ضروری است.

وی جریان‌سازی توسط مطالعه را مهم دانست و تاکید کرد: کتاب خوب، چون اغلب با سعه صدر مطالعه شکل می‌گیرد بنابراین همانند برف که آرام آرام آب می‌شود و منابع درونی زمین را سیراب می‌کند عمل کرده و بعد از گذشت زمان تغییرات جدی و اساسی در شیوه اندیشه افراد و حتی جوامع شکل می‌دهد، بنابراین در بین تمام مقوله‌های فرهنگی توجه ویژه به کتاب لازم و ضروری است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه فعالان عرصه فرهنگ به خوبی می‌دانند که اثرگذاری مقوله‌های فرهنگی مهمتر از سودآوری قرارداد است پس همانند یک تولید عام‌المنفعه باید به آن نگاه کرد.


انتهای پیام/

نظر شما