شناسهٔ خبر: 67565841 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تمایل اردوغان به ترمیم روابط با سوریه/ شروط دمشق برای برقراری مجدد روابط با آنکارا

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد: کارشناس مسائل ترکیه گفت: ترکیه معتقد است اگر سوریه دست به پاکسازی ادلب بزند، تمامی عناصر تکفیری در منطقه تکثیر می‌شوند یا بخشی از آنها به ترکیه فرار می‌کنند و یک بحران جدید را رقم می‌زنند.

صاحب‌خبر -

علی قائم‌مقامی، کارشناس مسائل ترکیه در تشریح دلایل دعوت رئیس‌جمهوری ترکیه از بشار اسد برای سفر به این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هرچیز باید دانست که اردوغان اخیراً پس از بازگشت از اجلاس شانگهای به این موضوع اشاره کرد که سیاست‌های جدید آسیایی ترکیه می‌بایست نسبت به گذشته تقویت شود و صراحتاً اعلام کرد که به دنبال تعمیق روابط در این چارچوب است. در این میان باید متوجه بود که او همچنین به دنبال آن است که از کانال روسیه بتواند اوضاع اقتصادی و سیاسی خود را بهبود ببخشد و در این راستا از بحث کوریدور صادرات غلات به نفع خود بهره ببرد. این در حالیست که اردوغان مجدداً اظهار کرده که تهدید تروریستی از سوی پ.ک.ک همچنان وجود دارد و در این راستا می‌توان گفت که ترکیه و اردوغان از حضور کردهای سوریه در شمال این کشور نگران هستند و حتی آنجا را تروریستان نامیده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالیست که رئیس جمهور ترکیه اخیراً اعلام کرده که بخشی از آوارگان سوری را به مناطق شمال این کشور منتقل کرده‌اند و باید دانست که به موازات این روند مناطق وسیعی از شرق فرات تحت کنترل ارتش آمریکا و کردهای سوریه قرار دارد. علاوه بر آن در ادلب هم بسیاری از تروریست‌های تکفیری به خصوص شاخه سوری القاعده همچنان حضور دارند و قرار بر این بود که ارتش سوریه علیه آنها عملیات انجام دهد و این منطقه را پاکسازی کند اما ارتش ترکیه مانع از انجام این عملیات شد. ترکیه معتقد است که اگر دولت سوریه دست به پاکسازی ادلب بزند، تمامی این عناصر در منطقه تکثیر می‌شوند یا بخشی از آنها به ترکیه فرار می‌کنند و یک بحران جدید را برای آنکارا رقم می‌زنند.

این تحلیلگر مسائل سایسی تصریح کرد: در این میان اردوغان اعلام کرده که از رئیس‌جمهوری سوریه برای سفر به ترکیه دعوت خواهد کرد اما اگر قرار بر مذاکره ترکیه با سوریه باشد، بشار اسد خواستار پاکسازی ادلب و خروج ارتش ترکیه از شمال سوریه خواهد بود؛ چراکه این موضوع یکی از شروط مدنظر بشار اسد برای عادی‌سازی روابط با ترکیه اعلام شده بود. در این میان ایران و روسیه هم خواهان احیای حاکمیت سوریه در سراسر این کشور هستند و این در حالیست که در وضعیت کنونی مذاکره نسبتاً پنهان میان سوریه و ترکیه جریان دارد؛ به گونه‌ای که ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی هر دو کشور در حال مذاکره با یکدیگر در این خصوص هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که در انتخابات مجلس ترکیه که قبلاً برگزار شد، احزاب پیروز مانند حزب جمهوری‌خواه خلق و مابقی آنها به اردوغان فشار وارد کردند که باید قضیه سوریه حل و فصل شده و روابط با دمشق عادی شود. در این راستا ایران و روسیه هم اعلام کرده بودند که مخالفان دمشق می‌توانند در چهارچوب قانون اساسی این کشور وارد فرآیند صلح با دولت سوریه شوند و کردها هم به حاکمیت مرکزی این کشور بپیوندند اما اردوغان این موضوع را قبول نکرد. در این شرایط او حالا سخن از ترمیم روابط با سوریه به میان آورده و اعلام کرده که به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از بشار اسد دعوت می‌کند که به ترکیه سفر کند و همین مسأله نشان می‌دهد که اردوغان طرح مورد نظر بشار اسد را قبول دارد.

انتهای پیام/

نظر شما