شناسهٔ خبر: 67565325 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

مهابادی: کیفیت لیگ برتر و مدارس فوتبال فاجعه است/ دلال‌ها اکیپی بازیکن وارد می‌کنند/ سقف قرارداد باعث رشد بی‌رویه قیمت بازیکنان شده

بازیکن سابق استقلال و کارشناس فوتبال ایران گفت: شایسته‌سالاری در فوتبال ما به زیر ۱۵ درصد رسیده است و روابط پنهانی دلال‌ها به شدت در میان مربیان و فوتبالیست‌های لیگ برتر و لیگ یک تأثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

داوود مهابادی در گفت‌وگو با میزان، درباره اعتقاد برخی کارشناسان به افول کیفیت فوتبال ایران، اظهار داشت: باید واقعیت را قبول کنیم که فوتبال کشور ما شرایط خوبی را دنبال نمی‌کند و چهره زیبای فوتبال ایران، مخدوش شده و پرونده‌هایی که از فساد‌های فوتبال در حال پیگیری است نشان می‌دهد با چه بحران‌هایی عظیمی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: فقط در کشور ما و در حوزه نقل و انتقالات فوتبال این اتفاقات عجیب رخ می‌دهد و بخشی از آن مربوط به قوانین عجیبی است که توسط فدراسیون فوتبال تدوین شده است و در پایان فصل متوجه نقص‌ها می‌شویم که البته خداراشکر در این موارد همواره متوجه اشتباه خودشان شده‌اند، اما دیر بوده است.

از گذشته با قانون سقف قرارداد مخالف بوده‌ام!

کارشناس فوتبال ایران تأکید کرد: من از ابتدا و در گذشته مخالف قانون سقف قرارداد برای باشگاه‌های فوتبال ایران بوده‌ام، زیرا مشکلات و مضرات این قانون بیشتر از فواید آن است. در گذشته و زمانی که در لیگ برتر سرمربی بودم، یک‌بار برای عزیزمحمدی (رئیس اسبق سازمان لیگ فدراسیون فوتبال) هم این موضوع را مطرح کردم که قانون سقف قرارداد موجب رشد بی‌رویه قیمت بازیکنان خواهد شد! البته این مبالغ هم به طور کامل پرداخت نمی‌شود. برای مثال من از ۱۰ سال گذشته از باشگاه پاس همدان طلبی داشتم که بخشی از آن پرداخت شد، اما از گذشته تاکنون ۱۵۰ میلیون پول آن سال‌ها هنوز مانده است که پرداخت نشده!

سرمربی اسبق تیم‌های لیگ برتری و دسته اول فوتبال ایران در ادامه با اشاره به اینکه شاهد هستیم بیشترین بودجه مختص استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور است، عنوان کرد: هر سال این ۴ تیم رده‌های اول تا چهارم لیگ برتر را به خود اختصاص می‌دهند. غیر از این است؟ با این وضعیت فوتبال بعید می‌دانم دیگر یک باشگاه متوسطی مانند استقلال خوزستانِ چند سال پیش، بتواند بازهم طعم قهرمانی و کسب عنوان در لیگ برتر را بچشد، زیرا این قوانین به نفع این باشگاه‌هاست.

قوانین اشتباه باعث شده لیگ برتر پیری داشته باشیم

وی اضافه کرد: متأسفانه همین اتفاقات و قوانین اشتباه باعث شده لیگ برتر پیری داشته باشیم و بازیکنان بالای ۳۰ سال بیشترین حقوق را داشته باشند در صورتی که این مقوله در جهان فوتبال بالعکس است. در حال حاضر با فقر شدید بازیکن جوان در کشور روبرو هستیم که نتیجه عدم توجه به آکادمی‌هاست.

مهابادی با بیان اینکه اگر آکادمی‌ها و مدارس فوتبال رایگان شود، بساط دلالی و جابه‌جایی بازیکن ریشه‌کن می‌شود، تصریح کرد: در صورت توجه به آکادمی و دور کردن دلالان از فوتبال، لیگ دسته اول و دسته دوم طبق روال سابق معدن بازیکن‌سازی می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم که این رویه فاجعه‌باری که اخیراً با آن مواجه شده‌ایم از نو بازسازی شود در غیر این صورت هم‌چنان مشکل خواهیم داشت و می‌بینید که چه اتفاقات غیرحرفه‌ای در فوتبال ما می‌افتد و خواهد افتاد!

شایسته‌سالاری در فوتبال ایران زیر ۱۵ درصد است

وی با اشاره به اینکه بازیکنان جوان ایران از لحاظ کیفیتی آن سطح لازم را برای تبدیل شدن به یک ستاره تأثیرگذار در تیم باشگاهی‌شان ندارند، بیان کرد: تا زمانی که مدارس فوتبال ما رایگان نشود و مانند وضعیت فعلی کارایی نداشته باشد معجزه‌ای رخ نخواهد داد. سطح آموزشی و کیفی مدارس فوتبال ما فاجعه است و بازیکن در آن مدت کوتاه هیچ چیز به دردبخوری یاد نمی‌گیرد که در آینده برایش کاربردی باشد. مدارس فوتبال ما هفته‌ای ۲ یا ۳ روز جلسه تمرینی یک ساعت و نیمه دارند در صورتی که باید هر روز هفته و به مدت روزی ۴ ساعت برگزار شود، در غیر این صورت بازیکن درست‌وحسابی تربیت نخواهد شد.

مهابادی ادامه داد: شایسته‌سالاری در فوتبال ما زیر ۱۵ درصد است؛ دلالی‌ها در تمام لیگ‌های فوتبال ایران تقریباً در یک سطح قرار دارد و روابط پنهانی دلال‌ها به شدت در میان مربیان و فوتبالیست‌ها تاثیرگذار است؛ هم لیگ برتر و هم در لیگ یک! برخی بازیکنان که حقشان است فوتبالیست بشوند به حقشان نمی‌رسند و واقعاً این موضوع بسیار تلخ و یک تراژدی ناامیدکننده از فوتبال ایران است.

برخی از سرمربیان سرشناس با دلال‌ها همکاری دارند

سرمربی سابق تیم‌های راه‌آهن، پاس همدان و فجرشهیدسپاسی شیراز در ادامه مطرح کرد: دلال‌ها اکیپی بازیکن وارد می‌کنند و متأسفانه برخی از سرمربیان سرشناس با آن‌ها همکاری دارند. دلال برای سرمربی چند بازیکن خوب جور می‌کند و در کنار آن‌ها چند بازیکن و مربی سطح پایین جهت حضور در باشگاه به واسطه پول درآوردن و دلالی پیشنهاد می‌دهد. روال این‌طور است که در صورت به خدمت گرفتن این بازیکنان بی‌کیفیت و پیشنهادی، لیست مورد نظر سرمربی که شامل بازیکنان باکیفیت است با همکاری دلال‌ها تهیه می‌شود در غیر این صورت دلال همکاری نمی‌کند و سنگ‌اندازی می‌کند.

این مربی باتجربه و خبره ایرانی تأکید کرد: کیفیت فاجعه فوتبال ما هم‌اکنون نمایان شده است؛ در دهه اخیر تنها یک بار تیم‌های ایرانی در فینال رقابت‌های باشگاهی آسیا حضور پیدا کرده‌اند در صورتی که در گذشته عملکرد خیلی بهتری داشته‌ایم. این موضوع نمایانگر عدم شایسته‌سالاری و میدان دادن به بازیکنان واقعی و دلالی برای بازیکنان پولی و بی‌کیفیت و همچنین نابودی مدارس فوتبال است.

کیفیت فوتبال ایران فاجعه است، اما استعداد‌های بسیار بیش‌تری نسبت به ترکیه دارد

مهابادی در پایان خاطرنشان کرد: فوتبال ترکیه و گرجستان اتفاقی این عملکرد ویژه را ثبت نکردند و حاصل برنامه‌ریزی بلندمدت بوده است. فوتبال ایران استعداد‌های خیلی بیش‌تری از این دو کشور دارد، اما مشکل ما عدم شایسته‌سالاری در فوتبال است و اینجا داریم فوتبال را با زدوبند و رفیق‌بازی پیش می‌بریم. متأسفانه باشگاه‌ها بیشتر در این موضوعات دخیل هستند و این مسئله در فوتبال ما رخنه کرده است. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تقصیری ندارند و از کنترل آن‌ها خارج شده و ما باید از ریشه مشکل را مرتفع سازیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان ضمن اشاره به اینکه سه پیشنهاد جدی از تیم‌های لیگ یکی دارد و مجدداً شاهد حضور وی در هیاهوی مستطیل سبز خواهیم بود، گفت: فصل جدید در لیگ دسته اول شروع به فعالیت خواهم کرد و هم‌اکنون با ۳ باشگاه لیگ دسته اول در حال مذاکره هستم و زمانی که به قطعیت برسد این موضوع را اعلام خواهد کرد. علاقه من به فوتبال کم نشده است و همیشه سعی کرده‌ام تیم‌هایم را در سطح عالی برنامه‌ریزی و مدیریت کنم، زیرا فوتبال ما هم‌اکنون فنی مدیریت نمی‌شود و پای خیلی از عوامل به آن باز شده است.

انتهای پیام/

نظر شما