شناسهٔ خبر: 67565279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سایه سنگین ترس از ترامپ بر نشست سران ناتو

شکست تحقیر آمیز بایدن در دوئل تلویزیونی اخیر با "دونالد ترامپ"، نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده این ائتلاف در صورت پیروزی ترامپ در آستانه برگزاری نشست سران این ائتلاف نظامی در واشنگن ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه "فرانکفورتر روند شای" در مطلبی نوشت: شکست بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا در برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ترامپ در دوئل تلویزیونی اخیر نگرانی‌هایی را در مورد آینده ناتو ایجاد کرده و این پرسش مطرح است که آیا این ائتلاف می‌تواند در دوران ریاست جمهوری ترامپ دوام بیاورد؟

به گزارش تسنیم، پس از دوئل تلویزیونی "جو بایدن و دونالد ترامپ، نگرانی‌ها در این باره در اروپا و آلمان افزایش یافته است. بر اساس نظرسنجی‌های فعلی، ترامپ پس از این مناظره به دستاورد‌های قابل توجهی دست یافت. در این شرایط سناریوی پیروزی احتمالی ترامپ سایه طولانی و سنگین بر نشست آتی ناتو در واشنگتن که از ۹ تا ۱۱ ژوئیه برگزار می‌شود انداخته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ابتدای سال جاری به شدت به ناتو حمله کرده بود. اظهارات او با توجه به تهدید روسیه و جنگ در اوکراین برای بروکسل و بسیاری از سران کشور‌های اروپایی نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. در اوایل فوریه، "دونالد ترامپ "درباره ناتو گفت که ولادیمیر پوتین، خودکامه روسی را تشویق می‌کند تا به کشور‌های عضو ناتو حمله کند، در صورتی که به اندازه کافی به این ائتلاف نظامی کمک مالی نکنند.

ترامپ این طور گفت که نه، من از شما (ناتو) محافظت نمی‌کنم. من حتی آن‌ها (روسیه) را تشویق می‌کنم هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. باید هزینه را بپردازند. نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا گفت: شما باید صورت حساب‌های خود را بپردازید.

به این ترتیب عملکرد ضعیف و فاجعه آمیز بایدن در دوئل تلویزیونی علیه ترامپ نگرانی‌ها را در مورد آینده ناتو افزایش داد. در حال حاضر درخواست‌های مکرر برای استقلال نظامی اروپا از ایالات متحده آمریکا وجود دارد.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز از احتمال ریاست جمهوری ترامپ ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده است که آلمان باید از ایالات متحده آمریکا از نظر نظامی مستقل بماند.

وی در سخنرانی خود به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ناتو در بوندستاگ گفت: هیچ کس نمی‌داند چند هفته و ماه آینده چگونه خواهد بود. اما آنچه که ما می‌دانیم، صرف نظر از نتیجه انتخابات در ایالات متحده آمریکا این است که ناتو باید اروپایی‌تر شود تا فراآتلانتیک باقی بماند.

در ادامه این مطلب آمده است: بنابراین، نشست ناتو در واشنگتن با رنگ و بوی عدم اطمینان در مورد آینده این ائتلاف نظامی مشخص خواهد شد. علاوه بر تهدید ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، چند روزی است که نخست وزیر جدید در بریتانیا بر سر کار آمده است. محافظه‌کاران به رهبری نخست‌وزیر ریشی سوناک مجبور شدند - در یک شکست تاریخی - جای خود را به حزب چپ‌گرای کارگر و کراستارمر بدهند.

در فرانسه نیز حزب راستگرای پوپولیست اجتماع ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن در دور اول انتخابات این کشور به پیروزی بزرگی دست یافت.

این تحولات سیاسی داخلی در سال فوق العاده انتخاباتی می‌تواند اثرات نامشخصی بر ناتو داشته باشد. با این حال، بزرگترین ناامنی برای این ائتلاف انتخابات ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر است: ایالات متحده به عنوان یک عضو موسس و بزرگترین مشارکت کننده در سهم نظامی ناتو، از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنابراین، همانطور که یک دیپلمات سابق آمریکایی به CNN گفت، مطمئناً همه نگاه‌ها در نشست ناتو به بایدن خواهد بود. اینکه او چگونه به نظر می‌رسد و صدای او چگونه است؟ و چگونه حرکت می‌کند؟ آیا او مناسب به نظر می‌رسد؟ این دیپلمات آمریکایی گفت: و من احساس می‌کنم که وی و تیمش در این نشست روی ارائه ظاهری زیبا و خوش اندام تمرکز می‌کنند.

با این حال، تاکنون ناتو یک داستان موفقیت آمیز برای "جو بایدن"، رئیس جمهور آمریکا بوده است. فارین پالیسی خلاصه می‌کند که تحت رهبری او، این ائتلاف نظامی غربی دو کشور دیگر - سوئد و فنلاند – را پذیرفت و در دوران تصدی او، بسیاری از کشور‌های عضو هزینه‌های نظامی خود را به سمت هدف ۲ درصدی این ائتلاف افزایش دادند.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: جهان احتمالا هرگز نخواهد فهمید که اگر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا شود واکنش به جنگ اوکراین چه خواهد بود.

در این میان "کارین ژان پیر"، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، عملکرد بایدن در رابطه با ناتو را ستایش کرده و در این باره گفته است: ۷۵ سال است که ناتو ما و جهان را امن‌تر کرده است و تحت رهبری این رئیس جمهور، اتحاد ما قوی تر، بزرگتر و متحدتر از همیشه است.

نظر شما