شناسهٔ خبر: 67565006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اختلاف اعضای حزب دموکرات و رئیس‌جمهور به جاهای باریک کشیده می‌شود

بایدن متمرد

دنیای‌اقتصاد : مصاحبه با ده‌ها دموکرات نشان‌دهنده درگیری قریب‌الوقوع بین یک رئیس‌جمهور سرکش و کسانی است که توانایی او را برای پیروزی زیر سوال می‌برند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مصاحبه با بیش از ۵۰دموکرات در این هفته نشان داد که بسیاری از مقامات، قانون‌گذاران و استراتژیست‌های حزب خود بایدن به‌طور فزاینده‌ای نامزدی او را ناپایدار می‌بینند و سعی می‌کنند نگرانی‌های خود را به‌طور خصوصی اعلام کنند؛ هرچند که پیوسته این نگرانی‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. تعداد فزاینده‌ای از دموکرات‌ها اکنون بر این باورند که رئیس‌جمهور با باقی ماندن در سمت نامزدی‌اش، توانایی‌شان را برای حفظ کاخ سفید به خطر می‌اندازد و توان سایر نامزدهای بالقوه را مستهلک می‌کند.

صاحب‌خبر -

زمان حاضر، لحظه به راه انداختن یک درگیری فوق‌العاده بین یک رئیس‌جمهور سرکش در ایالات متحده است که اصرار دارد مبارزات انتخاباتی مجدد خود را رها نکند و اعضای حزبش که خواهان کناره گرفتن او هستند. اسکات پیترز، نماینده دموکرات کالیفرنیا در مصاحبه‌ای گفت: «من کمتر و کمتر به توانایی این کمپین برای پیروزی در این رقابت اعتماد دارم. اگر می‌دانیم که شکست خواهیم خورد، احمقانه است اگر به‌دنبال راه چاره آن نباشیم.» انجی کریگ، نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا، روز شنبه از بایدن خواست تا به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها کناره‌گیری کند. او در بیانیه‌ای گفت: «من معتقدم که رئیس‌جمهور نمی‌تواند به‌طور موثر در برابر دونالد ترامپ مبارزات انتخاباتی را پیش ببرد و پیروزی به‌دست آورد. قانون‌گذاران می‌گویند که نگران حمایت کمک‌کنندگان مالی حزب هستند.

در میان اعضای کمیته ملی دموکرات‌ها که اساسا بازوی سیاسی کاخ سفید است، بسیاری گفتند که همچنان از کارزار بایدن و نیروهایش حمایت می‌کنند؛ اما حتی در آنجا نیز شکاف‌هایی در حال ظهور است. یکی از اعضای دموکرات کنگره، یک مقام بلندپایه سابق دولت اوباما و یکی از دستیاران ارشد یک فرماندار برجسته دموکرات، همگی به‌طور خصوصی در مصاحبه‌های جداگانه‌ای در روز جمعه از همین کلمه برای توصیف جایگاه بایدن در مبارزات انتخاباتی استفاده کردند: «غیرقابل دفاع». مارک لاچی، معاون اول سابق حزب دموکرات میشیگان که بایدن را تشویق می‌کند تا از رقابت خارج شود، گفت: «برای او خوب است که بفهمد هیچ‌کس تا ابد قرار نیست ادامه بدهد.» او تصریح کرد: «بسیاری از مردم بسیار مشتاق خواهند بود که شخص دیگری به‌عنوان رئیس‌جمهور نامزد دموکرات‌ها شود و من فکر می‌کنم در حال حاضر یک شکاف وجود دارد و فکر می‌کنم این شکاف در حال بدتر شدن است.»

ناظران می‌گویند یک جناح کوچک اما پر سر و صدا از اعضای حزب از رئیس‌جمهور می‌خواهند که از رقابت کناره‌گیری کند و این کار را به موقع انجام دهد تا جایگزینی انتخاب شود. مطمئنا بسیاری از دموکرات‌های پیشرو علنا حمایت خود را از رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند یا درباره هرگونه تردید سکوت کرده‌اند. با این حال، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید که در دوران ریاست‌جمهوری، معاونت ریاست‌جمهوری و مبارزات انتخاباتی۲۰۲۰ با بایدن کار کرده است، صبح شنبه در مصاحبه‌ای گفت که بایدن نباید به‌دنبال انتخاب مجدد باشد. این مقام پس از رصد کردن بایدن در مکان‌های خصوصی، انظار عمومی و در حین سفر با او، تاکید می‌کند که بایدن دیگر توان لازم را برای شکست دادن ترامپ ندارد.

نظر شما