شناسهٔ خبر: 67564963 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهم اخبار اجتماعی ایرنا در هفدهم تیر؛

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در هفدهم تیر به ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو، اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران،آخرین مهلت ثبت‌نام سرویس مدارس،ابلاغ دستورالعمل بهداشت محیط در محرم،اعلام نتایج آزمون نهایی دوازدهم،۲۱همت خسارت سیل،زمان اعمال نرخ جدید جرایم رانندگی،هوشمندسازی فرآیند رسیدگی به شکایات،تشکیل پایگاه اطلاعات خانواده و ایده‌های هلال احمر ایران مورد تحسین اعضای بریکس پرداخته است.

صاحب‌خبر -

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

سامانه رتبه‌بندی معلمان به زودی باز می‌شود/جای نگرانی وجود ندارد

 وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که سامانه رتبه‌بندی معلمان برای بارگذاری و بررسی مدارک به زودی باز می‌شود و آنها این امکان را پیدا می‌کنند که مستندات خود را ارائه کنند.

 وزارت آموزش و پرورش ۲۰ خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که سامانه رتبه‌بندی برای معلمان فاقد رتبه از همان تاریخ به مدت یک ماه باز و امکان بارگذاری مدارک فراهم می‌شود.

بر اساس این اطلاعیه مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم (عدم احراز رتبه) را کسب نکرده‌اند از تاریخ اولین تأیید هیات ممیزه پس از مدت حداقل یک‌سال و به شرط شاغل بودن می‌توانند با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

هوشمندسازی فرایند رسیدگی به شکایات با راه‌اندازی ربات «هاتف»

 سازمان بازرسی کل کشور در راستای بهره‌مندی از هوش مصنوعی، با راه‌اندازی ربات پاسخگوی «هاتف» در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد، امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم کرده است.

به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، یکی از اقدامات مهم سازمان بازرسی به منظور تحقق شفافیت، بهره‌مندی از هوش مصنوعی است که امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم کرده است و هوشمندسازی فرآیند رسیدگی به شکایات در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون ارتقای نظام سلامت اداری صورت گرفت.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

حجم زیادی از شکایات مربوط اصلاح عنوان شغلی است

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه حجم زیادی از شکایات مربوط اصلاح عنوان شغلی است، در راستای صیانت از حقوق کارگران در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، اصلاح نواقص ضروری در ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی پیرامون اصلاح عنوان شغلی را خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری در ادامه مکاتبه تیر ماه ۱۴۰۲ با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مجدد در خرداد ماه ۱۴۰۳ در مورد حجم گسترده ورودی شکایات به دیوان عدالت اداری با موضوع اصلاح عنوان شغلی از قوه مقننه خواست اصلاح نواقص ضروری در ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی را مورد توجه قرار دهد.

در این نامه آمده است: ریشه اصلی دعوای مزبور در نقص و ابهام ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی است که به موجب آن مقرر شده؛ «کارفرما ... صورت مزد یا حقوق بیمه‌شدگان را به ترتیبی که در آیین‌نامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد که به تصویب شورای عالی سازمان خواهد رسید به سازمان تسلیم کند و سازمان حداکثر ظرف ۶ ماه از تاریخ دریافت صورت مزد اسناد و مدارک کارفرما را مورد رسیدگی قرار داده و در صورت مشاهده نقص، اختلاف یا مغایرت به شرح ماده ۱۰۰ این قانون اقدام و مابه تفاوت را وصول خواهد کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

نتایج آزمون نهایی دوازدهم بعد از برگزاری کنکور اعلام می‌شود

وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نتایج اولیه امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ پس از کنکور اعلام می‌شود.

طبق اعلام قبلی مبنی بر اعلام نتایج اولیه آزمون های نهایی پایه دوازدهم از روز شنبه ۱۶ تیر که مقرر بود به تدریج اعلام شود، نظر به تصحیح قریب به اتفاق پاسخ‌برگ های شرکت کننده در این آزمون ها، لیکن بنابر درخواست متواتر دانش آموزان، اولیا، مدیران مدارس و معلمان مبنی بر تعویق اعلام نتایج تا بعد از برگزاری آزمون سراسری نوبت دوم، مراتب در جلسه ستاد عالی آزمون ها که روز گذشته برگزار شد، مطرح و پس از هماهنگی با سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مصوب شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

۲۱ همت خسارت سه سال سیل به کشور/مشارکت صنایع ‌آب‌بر در آبخیزداری

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور برآورد خسارت سیل در کشور در سه سال گذشته را حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس طرح جدید، صنایع آب‌بر در طرح‌های آبخیزداری و مهار روان آب‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سیلاب در پنج سال گذشته به یکی از پر تکرارترین حوادث غیرمترقبه در کشور تبدیل شده است؛ سیل ویرانگر فروردین ۹۸ که پنج استان کشور از جمله خوزستان، لرستان و گلستان را درگیر کرد؛ سیلاب های فصلی در سیستان و بلوچستان؛ سیل امامزاده صالح تهران در تابستان ۱۴۰۱ و به تازگی سیل مشهد و حتی سیل جاده چالوس و سوادکوه در مرز استان های مازندران و تهران نمونه بارز از سیلاب‌هایی است که نه فقط خسارات مالی برجای گذاشته اند بلکه مرگ هموطنان را نیز در پی داشته اند.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

نرخ جدید جرایم رانندگی چه زمانی اعمال می‌شود؟

رئیس پلیس راهور فراجا با اعلام ابلاغ نرخ جدید جریمه‌ تخلفات رانندگی گفت: اصلاح نرخ جریمه بعد از فراهم‌سازی بستر آن اجرایی خواهد شد.

سردار تیمور حسینی در گفت‌و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا درباره آخرین وضعیت اجرای اصلاح نرخ جرایم تخلفات رانندگی، اظهار داشت: از لحاظ فرایند رسمی، نرخ‌های جدید توسط دولت ابلاغ شده است.

وی درباره زمان اجرای نرخ‌های جدید توضیح داد: زمان دقیق نمی‌توان اعلام کرد اما در حال حاضر مشغول بسترسازی و انتقال نرخ جدید به سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف و نرم‌افزارهای پلیس هستیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

پایگاه اطلاعات خانواده تشکیل شد

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: با ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده در این سازمان، در کنار هویت حقیقی اشخاص، موجودیتی جدید با عنوان اطلاعات خانواده مدیریت می شود.

هاشم کارگر در این باره اظهار داشت: یکی از نیازهای اصلی کشور برای برنامه ریزی، توسعه و عدالت در ارائه خدمات مطلوب، شناسایی اطلاعات خانواده‌های ایرانی در کنار اطلاعات هویتی اشخاص است.

کارگر بیان کرد: در راستای وظایف و تکالیف قانونی طرح ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده به عنوان یک طرح اولویت دار در دستور کار سازمان قرار گرفت و به منظور پوشش روابط سببی و نسبی این سازمان بر اساس داده‌های موجود و توان داخلی نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

ایده‌های هلال احمر ایران مورد تحسین اعضای بریکس قرار گرفت

رئیس جمعیت هلال احمر در گردهمایی مقامات عضو بریکس با اشاره به توانمندی‌های این جمعیت، از ایده خانه‌های هلال و ظرفیت‌های آن رونمایی کرد و مورد تحسین سایر جمعیت‌های ملی قرار گرفت.

پیرحسین کولیوند در اجلاسیه بریکس با اشاره به تجربیات هلال احمر ایران در سال های اخیر اظهار داشت: ایجاد مراکز درمانی خودگردان در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین به واسطه اینکه انجام ماموریت‌های بهداشتی و درمانی در خارج از کشور به عهده هلال احمر گذاشته شده است، از جمله دستاوردهای این جمعیت است که با انجام حداقل سرمایه‌گذاری، توانسته با استفاده از ظرفیت کمک‌های دولتی کشور میزبان، سالانه بیش از یک میلیون خدمت بهداشتی و درمانی را به مراجعه کنندگان ارائه و نقشی اساسی در توسعه سلامت ایفا کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

دستورالعمل بهداشت محیط در محرم و صفر ۱۴۰۳ ابلاغ شد

معاونت بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، دستورالعمل بهداشت محیط در ایام سوگواری سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) محرم و صفر ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.

با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در کشور، کنترل عوامل محیطی به منظور حقظ و ارتقای سلامت عزاداران ضروری و نیازمند برنامه ریزی مناسب است و نظارت بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در مساجد، تکایات و هیات ها و موکب ها به ویژه نظارت بر تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری برای پیشگیری از بیماریهای مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماری های عفونی روده ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

قوانین مدنی تابعیت ایران پس از ۹۰ سال اصلاح می‌شود

دولت به تازگی لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌است که در صورت تصویب، احکام مدنی مربوط به تابعیت را پس از حدود ۹۰ سال اصلاح خواهد کرد؛ مهمترین بخش این لایحه به تابعیت فرزندان حاصل از مادران ایرانی و پدران غیرایرانی همچنین نخبگان و سرمایه گذاران خارجی اختصاص دارد.

این لایحه که به تازگی با امضای محمدمخبر سرپرست ریاست جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شده، قرار است مواد ۹۷۶ تا ۹۹۰ جلد دوم کتاب قانون مدنی مصوب ۲۷ بهمن ۱۳۱۳ را اصلاح نماید.

بر اساس اصل ۴۱ قانون اساسی تابعیت کشور ایران حق مسلّم هر فرد ایرانی است و دولت نمی ‏تواند از هیچ ایرانی سلب تابعیت کند، مگر به درخواست خود او یا در صورتی که به تابعیت کشور دیگری درآید؛ همچنین بر اساس اصل ۴۲ قانون اساسی اتباع خارجه می ‏توانند در حدود قوانین به تابعیت ایران درآیند و سلب تابعیت این‏گونه اشخاص در صورتی ممکن است که دولت دیگری تابعیت آنها را بپذیرد یا خود آنها درخواست کنند.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

فعالیت ۶ هزار آشپزخانه طبخ و توزیع غذای گرم در پویش اطعام حسینی(ع)

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ه) از فعالیت ۶ هزار آشپزخانه برای طبخ و توزیع غذای گرم در قالب پویش اطعام حسینی(ع) خبر داد.

حبیب‌اله آسوده در تشریح برنامه‌های کمیته امداد در ایام محرم و صفر اظهار داشت: پویش اطعام و احسان حسینی با همکاری این نهاد و مراکز نیکوکاری و هیات های مذهبی از ابتدای محرم آغاز شده و تا پایان صفر ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در قالب پویش اطعام و احسان حسینی ۶ هزار آشپزخانه با همکاری مراکز نیکوکاری و خیرین اقدام به طبخ غذا و توزیع بین فقرا و نیازمندان می‌کند.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو/خطر فلزات سنگین در نمک‌های تصفیه نشده

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: ممنوعیت برداشت از دریاچه مهارلو به واحدهای تولیدی ابلاغ شده است و در صورت بروز تخلف با هماهنگی مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

عبدالعظیم بهفر با اشاره به جلوگیری از برداشت غیرمجاز نمک از دریاچه مهارلو اظهار کرد: این موضوع به واحدهای تولیدی اعلام و هماهنگی‌های لازم توسط معاونت غذا و داروی استان فارس با دادستانی این استان به منظور کنترل برداشت غیرمجاز از دریاچه و تشکیل پرونده تخلفات واحدهای تولیدی پیگیری شده است.

وی با تاکید بر اینکه نمک خوراکی چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است، افزود: ناخالصی‌ها از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و مسمومیت در بدن انسان اهمیت دارند و یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

«حاج عمو» ۶ پسر داشت

«حاج عمو» بزرگ فامیل بود؛ از آن بزرگترها که عصر تابستان قالی کهنه را گوشه حیاط پهن می‌کرد، در خانه را نیمه باز می گذاشت و کنار سماور می‌نشست تا مهمانی از در بیاید و خانه شلوغ شود. عادت کرده بود عصرها نوه نتیجه ها بیاید داخل حیاط؛ شلوغ کنند از تک درخت حیاط بالا بروند و شیطنت کنند. آنوقت خودش یک حبه قند گوشه لبش می گذاشت، نعلبکی را از چای لبالب می کرد و هورت می کشید.

دو تا از دندان هایش طلا بودند. موقع خندیدن حواسش بود که طوری بخندند که برق طلا به چشم طرف مقابل بیاید. حاج عمو فقط ریش سفید فامیل نبود که موقع دعوا یا معامله زمین و ملک شاهد عینی ماجرا باشد یا در مراسم عزا بالای مجلس بنشیند و همه به او عرض ارادت کنند، از «شیرینی خوران» گرفته تا «ختنه سوران» همه جا دعوت بود. حرفش حرف بود مثل یک پدرسالار.ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

آخرین مهلت ثبت‌نام سرویس مدارس در سامانه سپند تا ۲۱ تیرماه

مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور گفت: آخرین زمان ثبت نام والدین برای دریافت خدمات سرویس مدرسه در سامانه پایش ناوگان دانش آموزی (سپند) برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ تا ۲۱ تیرماه سال جاری تمدید شد.

مرتضی ضامنی اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۷ آئین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی هیات وزیران و به منظور برنامه‌ریزی و تأمین ناوگان مورد نیاز حمل و نقل دانش آموزی، والدین موظفند تا ابتدای تیرماه پس از اطلاع رسانی مدارس، اقدام به ثبت درخواست خود در سامانه سپند کنند.ادامه خبر اینجا بخوانید.

اصلاح قوانین مدنی تابعیت ایران/ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

نظر شما