شناسهٔ خبر: 67564323 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس رژیم صهیونیستی:

اکثریت اسرائیلی‌ها خواهان توافق با حماس‌اند

روزنامه جوان

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرد که بیشتر اسرائیلی‌ها از توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه حمایت می‌کنند. هماهنگ‌کننده سابق امور اسرا و مفقودان اسرائیلی هم تأکید دارد: «ما باید همه تلاش خود را برای آزادی ۱۲۰ اسیر اسرائیلی در غزه به کار گیریم.»

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: نه‌تن‌ها نظرسنجی‌ها از ناامیدی ساکنان اراضی اشغالی از پیروزی در جنگ غزه حکایت دارد بلکه در بدنه سیاسی هم میزان نارضایتی از عملکرد کابینه نتانیاهو شدت گرفته است تا جایی که نه‌تن‌ها آن‌ها معتقدند در برابر یک مسیر یعنی توافق با حماس قرار دارند بلکه مقامات ارشد از جمله رئیس این رژیم هم توافق با جنبش حماس را خواست بیشتر اسرائیلی‌ها می‌داند. 

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام کرد که بیشتر اسرائیلی‌ها از توافق مبادله اسرا با مقاومت در غزه حمایت می‌کنند. هماهنگ‌کننده سابق امور اسرا و مفقودان اسرائیلی هم تأکید دارد: «ما باید همه تلاش خود را برای آزادی ۱۲۰ اسیر اسرائیلی در غزه به کار گیریم.» وی گفت که بنیامین نتانیاهو می‌داند که این آخرین فرصت است و اگر آن را هدر دهد، برایش یک فاجعه خواهد بود. او همچنین تأکید کرد کسانی که با توافق مبادله اسرا مخالفت می‌کنند، از وضعیت غزه چیزی نمی‌دانند و حماس جریان و تفکری است که غیرقابل حذف است. نظرسنجی‌ها و موضع‌گیری‌های درون اراضی اشغالی، چرایی حضور صهیونیست‌ها پای میز مذاکره را روشن می‌کند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی روز شنبه نظرسنجی منتشر کرد که نشان می‌داد، حدود ۷۰ درصد از صهیونیست‌ها امیدی به پیروزی قطعی در جنگ غزه ندارند و ۶۸ درصد از آنان نیز عملکرد بنیامین نتانیاهو را در مدیریت این جنگ، بسیار بد می‌دانند و فقط ۲۸ درصد باور دارند که وی به خوبی این جنگ را مدیریت کرده است. بر اساس این نظرسنجی، ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان هم معتقدند که یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل مدیریت بدی در جنگ داشته است. در خصوص اینکه چه عاملی باعث شده است جنگ غزه به پایان نرسد، ۵۴ درصد ملاحظات سیاسی نتانیاهو را عامل اصلی و ۳۴ درصد هم ملاحظات عملیاتی را در این زمینه مؤثر می‌دانند. اشاره به نقش منفی نتانیاهو هم حائز اهمیت است. او همچنان تأکید دارد که سقوط کابینه به شکست در جنگ غزه منجر می‌شود. 

 امیدواری درباره توافق کلی‌تر
البته تحولات، نشان می‌دهد که برخلاف میل نتانیاهو، حالا که حماس در مواضع خود اندکی نرمش به خرج داده است، صهیونیست‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه پای میز مذاکره حاضر شوند. پس از موافقت حماس با پیشنهاد امریکا و عقب‌نشینی از برخی از مواضع خود، رسانه‌ها منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی به این توافق هستند. منابع مصری و نزدیک به حماس می‌گویند که این گروه فلسطینی پیشنهاد امریکا برای آغاز مذاکرات با هدف آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و زندانیان را پذیرفته است. گفته شده حماس سرانجام موافقت کرده است که بدون برقراری آتش‌بس دائم مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها را آغاز کند. این توافق اولیه امیدواری برای پذیرش توافق کلی‌تر درباره خاتمه دادن به جنگ را افزایش داده است. وبگاه آکسیوس در این مورد نوشت: «جنبش حماس از واشینگتن، دوحه و قاهره (میانجیگران) خواسته است، ضمانت کتبی بدهند مبنی بر اینکه گفتگو‌ها با دستیابی به توافق پایان می‌یابد و اینکه تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس در غزه برقرار باشد.» دیوید بارنیا، رئیس موساد با ارسال نامه‌ای برای میانجیگران (مصر و قطر)، مخالفت اسرائیل با درخواست حماس را که خواهان ضمانت کتبی در روند مذاکرات در مرحله دوم از اجرای توافقنامه آتش‌بس در غزه است، به آنان ابلاغ کرد. شبکه القاهره الاخباریه مصر به نقل از یک منبع عالی‌رتبه گزارش داد که قاهره میزبان هیئت‌های اسرائیلی و امریکایی برای گفتگو درباره موضوعات مورد اختلاف در توافقنامه آتش‌بس در غزه است. حسام بدران از رهبران حماس همچنان تأکید دارد: «نقطه شروع اصلی ما در مذاکرات، توقف جنگ و تجاوز به غزه است.» بدران افزود: «هیچ گامی در هیچ توافق آینده تا پس از آتش‌بس اجرا نخواهد شد و میانجی‌ها موضع اخیر حماس در مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند.» منابع خارجی تأکید دارند: «انتظار می‌رود گفتگو‌ها میان اسرائیل و حماس با میانجیگری (واشینگتن، دوحه و قاهره) دست‌کم سه هفته طول بکشد تا طرفین به یک توافق نهایی دست یابند.» این منابع افزودند: «حماس موافقت خود را با آخرین موضع پیشنهادی اسرائیل درباره توافق آتش‌بس و مبادله اسرا اعلام کرده بود، اما به نظر می‌رسد تل‌آویو شروط و خواسته‌های جدید را مطرح کرده است.» هاآرتص هم به نقل از یک منبع اسرائیلی تأیید کرد که گفتگو‌ها درباره دستیابی به توافقنامه آتش‌بس در غزه ممکن است دست کم سه هفته طول بکشد. 

 اسرائیل به توافق با حماس نیاز دارد 
در سایه این تحولات، نتانیاهو خطر از دست دادن قدرت را جدی می‌بیند. به خصوص که درخواست‌ها برای حذف وی و مهره‌های کابینه‌اش از قدرت، شدت گرفته است. عاموس یادلین، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) روز شنبه تأکید کرد که اعضای کابینه نتانیاهو، باید استعفا داده و به منازل خود بازگردند، زیرا در جنگ ۷ اکتبر (طوفان الاقصی) شکست خوردند. یادلین که ژنرال سابق نیروی هوایی اسرائیل هم بوده است، تأکید کرد که هرتزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی، نخستین کسی است که باید مسئولیت این شکست را بپذیرد و استعفا کند. وی این را هم گفت که نتانیاهو کابینه‌ای تشکیل داده است که اجازه نمی‌دهد درباره جنگ غزه، تصمیمات عینی و عملی اتخاذ شود. ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل هم روز شنبه از نتانیاهو خواست که با توافق مبادله اسرا با جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت کند. بنی گانتس، وزیر مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم تصمیم نتانیاهو برای موافقت با توافق مبادله اسرا را «سخت و دردناک» توصیف کرد، اما گفت که از «تصمیم شجاعانه» حمایت خواهد کرد. «گادی آیزنکوت» دیگر عضو مستعفی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز راه بازگرداندن صهیونیست‌های اسیر در نوار غزه را «سخت» توصیف کرد و گفت: «طرح ارائه شده سخت است، اما راه فراری نیست.» یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این رژیم هم به صراحت، صهیونیست‌ها را در جایگاه بن‌بست پذیرش توافق می‌بیند: «ما به توقف جنگ، حصول توافق (با مقاومت فلسطین) و بازگرداندن اسرا نیاز داریم.» لاپید همچنین افزود: «اسرائیل همواره مخالف جنگ‌های طولانی بوده زیرا ارتش ما به نیرو‌های ذخیره متکی است که به نفع این نوع جنگ‌ها نیست.»

نظر شما