شناسهٔ خبر: 67563195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

دو نكته در مورد انتخابات ۱۴۰۳

صاحب‌خبر -

1- انتخابات يك روش معين براي رسيدن به نتايج نامعين است.
آنچه در ايران به عنوان فرآيند مردم‌سالاري ديني مي‌گذرد سالم‌ترين، مطمئن‌ترين و پراعتمادترين نظام رجوع به آراي عمومي در تعيين تكليف مدارج قدرت است.
نتايج نهايي چهاردهمين دور انتخابات رياست جمهوري نشان داد گمانه‌زني‌هاي بدخواهان و دشمنان درباره نتايج، با واقعيت‌ها نمي‌خواند.
نتايج ، خط تحريم و مدعيان تقلب را رسوا و مشاركت 50 درصدي خط بطلاني بر اين بدگماني‌ها بود.
اين اولين انتخابات پس از انقلاب بود كه رقيب به شوراي نگهبان ناسزا نگفت و تيغ نظارت و استصوابي را مسخره نكرد!
مشاركت يعني اعتماد به سلامت انتخابات، اعتقاد به امانت‌داري نظام و اعتراف به دروغ بودن ادعاي تقلب، اعلام پيروزي مسعود پزشكيان توسط وزارت كشور مهر تأييدي بر اين «اعتماد» ، «اعتقاد» و «اعتراف» بود.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در تخطئه دموكراسي در ايران گفته بود :«انتخابات در ايران عادلانه و آزاد نيست.» نتايج نشان داد هم «عادلانه» است و هم «آزاد».
آمريكايي‌ها منافقين و سلطنت‌طلب‌ها را مأمور كرده بودند كساني كه در خارج از كشور مي‌روند رأي مي‌دهند با ضرب و شتم و فحاشي مانع شوند. اين رويكرد آمريكايي‌ها نشان مي‌دهد، روش آن‌ها در فهم دموكراسي نه «آزاد» است و نه عادلانه!

2- آقاي مسعود پزشكيان از روز تنفيذ رياست جمهوري توسط امام خامنه‌اي رسما رئيس‌جمهور قانوني و شرعي كشور است. او نه‌تنها رئيس‌جمهور كساني است كه به او رأي دادند، بلكه رئيس‌جمهور كساني است كه به او رأي نداده‌اند و رقيب او بودند و همچنين رئيس‌جمهور كساني است كه به هر دليل توفيق حضور پاي صندوق رأي پيدا نكرده‌اند.
او بنا به قرائت آيات و رواياتي كه در حين تبليغات انتخاباتي خوانده خود را ملتزم به اسلام و قرآن و پيامبر گرامي اسلام مي‌داند. او بنا به قولي كه داده است قرار است در مدار قانون اساسي و مدار ابلاغ سياست‌هاي كلي رهبري و اجراي قانون برنامه هفتم حركت كند.
او بنا به سوگندي كه قرار است طبق اصل 121 قانون اساسي در مجلس با حضور رئيس قوه قضائيه و اعضاي شوراي نگهبان ياد كند :
الف- پاسدار مذهب رسمي، نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشد.
ب- مروج دين و اخلاق و پشتيباني از حق و گسترش عدالت باشد.
ج- او قرار است خود را وقف خدمت به مردم كند و از خودكامگي بپرهيزد.
د- او قرار است از آزادي و حرمت اشخاص حمايت كند.
هـ- او سوگند ياد مي‌كند از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور حراست كند.
لذا تكليف او با خدا و مردم مشخص است و تكليف مردم هم در كادر همين قانون اساسي و همين سوگندنامه با او مشخص است.
كساني كه فارغ از اين فضاي حق و تكليف الهي مي‌خواهند يك فضاي ديگر پديد آورند، گويي يك ديو آمده يك پري رفته و يا يك سياه آمده سپيد رفته در خط دشمن عمل مي‌كنند.
او بارها گفته است عضو هيچ حزب و گروهي نيست هيچ تعهدي به اشخاص حقيقي و حقوقي حامي خود ندارد. بايد ديد در عمل اين گزاره صحيح است!
در مورد عدم توفيق رقيب آقاي پزشكيان گفتني‌هاست كه به بعد موكول مي‌كنم.

نظر شما