شناسهٔ خبر: 67562920 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

انتشار این گفتگوی خصوصی، برای اولین بار فاش می کند که خود بایدن نیز، در حالی که چندان هوشیار و آگاه به نظر نمی رسد، به طور جدی در حال بررسی این موضوع است که آیا توان ادامه دارد یا خیر.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - بر مبنای گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، بایدن در یک تماس روز چهارشنبه به کارمندان ستاد انتخاباتی گفت: «هیچ کس مرا بیرون نمی‌کند».

در همین حال، نظرسنجی جدید NYT/Siena نشان می دهد که ترامپ اکنون با داشتن 49 درصد از رای دهندگان احتمالی از بایدن پیشی گرفته است.

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده، در حالی که در حزب دمکرات همه شمشیر را برای بایدن از رو بسته‌اند و همه چشم به کامالا هریس دارند، بایدن به متحدان کلیدی خود گفته که می داند اوضاع چندان خوبی ندارد.

طبق این گزارش، پرزیدنت بایدن به متحدان کلیدی خود گفته است که می‌داند روزهای آینده بسیار مهم هستند و می‌داند که اگر نتواند رای‌دهندگان را متقاعد کند که پس از یک مناظره فاجعه‌بار در هفته گذشته، نمی‌تواند نامزدی خود را نجات دهد. به گفته دو متحدی که با او صحبت کرده اند، بایدن تاکید کرده است که هنوز عمیقاً به مبارزه برای انتخاب مجدد متعهد است، اما می داند که توانایی او به عنوان یک نامزد دچار مشکل شده است. رئیس جمهور روز چهارشنبه در تماسی با ستاد انتخاباتی خود، به دنبال جلب اعتماد بود، حتی در شرایطی که مقامات کاخ سفید در تلاش بودند تا اعصاب آشفته‌ی رده های داخل دولت بایدن را آرام کنند. بایدن در این تماس گفت: «هیچ کس مرا بیرون نمی‌کشد. من نمی روم.»

روزنامه نیویورک تایمز، روز سه‌شنبه نیز گزارش داد که چندین مقام فعلی و سابق و دیگرانی که پشت درهای بسته با رئیس‌جمهور مواجهه داشتند، متوجه شدند که او از هفته‌ها و ماه‌های قبل از مناظره به طور فزاینده‌ای گیج یا بی‌حال به نظر می‌رسد یا رشته گفتگوها را از دست می‌دهد.

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

این متحد با اشاره به شکست مناظره پنجشنبه گذشته گفت: "بایدن می داند که اگر دو رویداد دیگر مانند آن مناظره داشته باشد، ما در یک مکان متفاوت خواهیم بود{باید کاخ سفید را ترک کنیم}."

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

انتشار این گفتگوی خصوصی، برای اولین بار فاش می کند که رئیس جمهور به طور جدی در حال بررسی این موضوع است که آیا می تواند پس از عملکرد ویرانگر در صحنه مناظره در آتلانتا در روز پنجشنبه، اوضاع را بهبود دهد یا خیر. نگرانی ها در مورد دوام او به عنوان یک نامزد و این که آیا او می تواند به عنوان رئیس جمهور برای چهار سال دیگر خدمت کند، افزایش یافته است.

یکی از مشاوران ارشد بایدن که نخواست نامش فاش شود، به تایمز گفت که رئیس جمهور "به خوبی از چالش سیاسی پیش روی خود آگاه است."

گرچه بسیاری از ناظران کاملا تردید دارند که بایدن، با توجه به وضعیتش، توان سنجیدن درست شرایط را داشته باشد، اما کاخ سفید می‌گوید گزارش تایمز «کاملاً نادرست است».

احتمال رویارویی کامالا هریس با ترامپ در نوامبر یک شبه افزایش یافت و پس از گزارش تایمز شتاب بیشتری نیز گرفت، اما مدت کوتاهی پس از تکذیب کاخ سفید، این احتمال کمی فروکش کرد.

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

در حالی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق، پس از مناظره بی‌سابقه پنج‌شنبه گذشته، از جو بایدن، رئیس‌جمهوری که بیش از پیش به عروسک خیمه‌شب‌بازی شبیه می شود، علناً حمایت کرده است، به طور خصوصی به متحدانش گفته است که مسیر پیروزی پس از آن افتضاح فجیع برای دموکرات‌ها «چالش‌برانگیزتر شده است».

به گفته «چند نفر از افراد مطلع از اظهارات او»، نه تنها اوباما پس از آن مناظره نگران‌تر شده است (او مجبور شد این پیرمرد 81 ساله حیران و سرگشته را ماه گذشته به صورت فیزیکی از صحنه‌ی برنامه مشترک با مجری معروف جیمی کیمل به بیرون هدایت کند). رئیس‌جمهور اسبق آمریکا مدت‌هاست که نگران شکست حزبش از دونالد ترامپ در ماه نوامبر است و در ماه‌های اخیر بارها به بایدن درباره چالش‌برانگیز بودن پیروزی در انتخابات هشدار داده است.

منابع آگاه تایید کرده‌اند که درست قبل از برگزاری مناظره، اوباما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت رقابت به متحدان منتقل کرد.

بنابراین اوباما تنها ظاهر خونسرد خود را حفظ می کند، در حالی که پشت صحنه خود به جمع رو به افزایش اعضای حزب دموکرات پیوسته است که به عناوین مختلف قصد دارند بایدن را به کناره‌گیری قانع کنند.

در همین حال، از برج عاج بایدن گزارش شده که دستیاران کاخ سفید از این بابت که فرد معتاد به کراک، رشوه‌گیر از چینی‌ها، کارشناس انرژی اوکراین، مجرم محکوم‌شده، یعنی پسر رییس‌جمهور، هانتر بایدن، در کاخ سفید حضور دارد و زمان‌هایی که بانوی اول در رسیدگی به شوهرش به مشکل جدی می خورد، به پدر خود کمک می کند.

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

به گفته کن دیلانیان از NBC News، پس از گزارشی مبنی بر این که هانتر در جلسات پدرش نشسته است، کارکنان کاخ سفید با کلافگی می گفتند: «این دیگر چه وضعیت مزخرفی است؟»

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

سخنگوی کاخ سفید، کارین ژان پیر، تایید کرد که هانتر بدنام، اخیرا در جلسات سطح بالای پدرش حضور پیدا می کند.

آیا اوباما هم از بایدن قطع امید کرده است؟+عکس و فیلم

نظر شما