شناسهٔ خبر: 67562126 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پویش نذر خون حسینی در قزوین پویش نذر خون حسینی در قزوین

مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: پویش نذر خون حسینی همانند سال‌های قبل با شروع ماه محرم در قزوین آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: سازمان انتقال خون استان قزوین در ایام ماه محرم از هشت صبح تا هشت شب فعالیت دارد و در روز تاسوعا و عاشورا نیز ساعت کاری این سازمان از هشت صبح تا ۲۴ بامداد خواهد بود.

صالحی فر با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی بوده و جایگزینی ندارد، ادامه داد: خون ماندگاری بالایی ندارد که بتوان به مدت زیادی آن را ذخیره کرد، بنابراین تنها راه ذخیره حضور همیشگی و مداوم اهدا کنندگان به خصوص زنان و جوانان در مراکز اهدا خون است.

به گفته وی، اهدای خون تا ۶۵ سال منعی ندارد و حداقل سن برای اهدا ۱۸ سال با وزن بالای ۵۰ کیلوگرم است، همچنین نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله نیز با داشتن اجازه کتبی ولی قانونی می‌توانند اهدا خون داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون قزوین افزود: شهروندانی که برای نخستین مرتبه به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند، باید کارت ملی به همراه داشته باشند و برای سایر اهداکنندگانی که سابقه اهدا خون دارند، تنها وجود یک کارت شناسایی معتبر کفایت می‌کند.

وی یادآور شد: ۵۳ هزار شهروند قزوینی در سال گذشته به مرکز انتقال خون مراجعه کردند که با غربالگری‌های انجام شده توسط پزشک و انجام آزمایشات و معاینات لازم، در نهایت ۳۹ هزار نفر موفق به اهدا خون شدند که امسال این میزان باید حداقل ۱۰ درصد افزایش یابد.

صالحی فر عنوان کرد: خواهشمندیم همه عزاردان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به ویژه بانوان و جوانان در کنار شور حسینی و عزاداری خود به پویش نذر خون بپیوندند و اهدا خون را فقط به روز تاسوعا و عاشورا موکول نکنند.

هر واحد خون سه نوع فرآورده از جمله پلاسما، پلاکت و گلبول‌های قرمز تولید می‌کند که جان سه نفر را از مرگ نجات می‌دهد.

نظر شما