شناسهٔ خبر: 67562075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مخالفت شورای شهر تبریز با تیمداری شهرداری

امیررضا گچچی

لایحه تیمداری شهرداری تبریز رای کافی اعضای شورای شهر تبریز را کسب نکرد و بر این اساس حمایت از تیم‌های ورزشی در مسابقات استانی و کشوری تصویب شد.

صاحب‌خبر -

باشگاه شهرداری تبریز در اواسط تابستان سال ۱۳۹۷ با رای فرمانداری منحل شد. اخیر بعد از گذشت ۶ سال احتمال تیمداری دوباره این باشگاه مطرح شد تا به عنوان خبری خوش در بین ورزش دوستان تبریز مخابره شود.

امروز (یکشنبه) در دویست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز لایحه «تجویز تشکیل و اعزام تیم های ورزشی بسکتبال، والیبال، فوتبال و کشتی و سایر رشته های دارای پتانسیل بر اساس برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ با اسپانسری بانک شهر و سایر اسپانسرها» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در پایان لایحه تیمداری شهرداری تبریز رای کافی اعضای شورای شهر تبریز را کسب نکرد. همچنین با تصویب اعضای شورای شهر تبریز به شهرداری اجازه داده شد در کنار تقویت زیرساخت های ورزشی و حمایت از ورزش های همگانی از تیم های ورزشی در مسابقات استانی و کشوری به شرح لایحه با حذف تیم فوتبال و بدون تشکیل تیم و با تصویب کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز در سایر رشته ها به صورت اسپانسری (حامی مالی) حمایت کند.

پرویز هادی، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز با آرزوی توفیق برای مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب مردم، گفت: موضوع ورزش همواره در شورای ششم پیگیری شده است، در قدم اول در بحث توسعه‌ی زیرساخت‌های ورزشی که قبلا حدود ۳۰ سانتی متر بوده است که این مقدار در مناطق کم‌برخوردار شهر صفر بوده است.

او ادامه داد: در قدم اول طی سه سال اخیر استارت ۵۵ پروژه‌ی ورزشی را زدیم که یک سری از این پروژه‌ها افتتاح شده و مابقی نیز در دست تکمیل است که تصمیم گرفته شده تا پایان زمان دوره‌ی ششم شورا هر سه‌شنبه یک پروژه افتتاح شود که مهم‌ترین آن سالن ۱۵ هزار نفر است.

او افزود: قدم بعدی ما بحث آکادمی محور کردن رشته‌های دارای پتانسیل بوده که سال گذشته ۱۲ هزار نفر به صورت رایگان در چندین رشته از جمله والیبال، فوتبال، بسکتبال، کاراته، هندبال و کشتی و.. ثبت‌نام کرده‌اند، اهم آن برای هم پتانسیل شهری و هم از لحاظ بعد قهرمانی است که در آینده‌ی نزدیک ختم به قهرمانی و مدال‌های آسیایی و المپیکی شود.

هادی با اشاره به بودجه‌ی سال جاری بیان کرد: بودجه‌ی پیشنهادی شهرداری برای امسال در حوزه‌ی ورزشی ۲۰ میلیارد بود که به پیشنهاد بنده با مبلغ ۴۰ میلیارد تصویب شد، شهرداری به صورت رایگان برای این آکادمی‌ها هزینه می‌کند برای مثال سال گذشته در رشته‌ی کشتی ۵۰۰ نفر به صورت رایگان ثبت نام کردند که ۲۰ نفر از آن‌ها به عنوان استعداد برتر شناسایی می‌شوند، سپس با هدایت و پرورش در قالب‌های تیمی معرفی شوند.

او با بیان اینکه تیمداری در سطح کشور به خصوص در رده‌های لیگ برتر به بازار دلالان تبدیل شده است، به طوری که اگر ورزشکار با استعدادی از قشر کم‌برخوردار جامعه باشد روشی برای راهیابی به تیم‌های لیگ برتر پیدا نمی‌کند و دلالان نیز در ازای دریافت مبلغ هنگفتی ورزشکاران را به تیم‌های لیگ برتری معرفی می‌کنند.

او عنوان کرد: هدف ما از تشکیل این تیم‌ها در دسته‌های یک‌ و دو شناسایی استعدادهای برتر و پرورش آن‌ها است، بنده قول می‌دهم اثراث دوره‌ی ششم شورای اسلامی شهر تبریز در حوزه‌ی ورزش و سلامت همگانی تا دو سه سال آینده خود را نشان خواهد داد.

او تاکید کرد: با توجه به برآورد توسعه‌ی زیرساخت‌ها سرانه‌ی ورزشی تبریز از ۳۰ سانتی متر به ۶۰ سانتی متر خواهد رسید، هفته‌ی گذشته سالن فضلیت در منطقه‌ی محروم آخماقیه تاسیس یافت که با استقبال هزاران نفر روبرو شد و موجب ایجاد رضایت‌مندی عمومی شد.

هادی گفت: سال گذشته۱۰۰۰ میلیارد و سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد برای زیرساخت‌های ورزشی هزینه شده است که در نوبه‌ی خود کار کم نظیری است، از آقای شهردار و تمامی افرادی که برای توسعه‌ی زیرساخت‌های ورزشی شهر زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم که حاصل زحماتشان در سطح شهر مشهود است.

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای شهر تبریز، خاطرنشان کرد: رایگان بودن برخی از رویدادهای ورزشی حرکت بزرگی بوده که برای سال ۱۴۰۳ نیز برخی از موضوعات را به شکل علمی‌تری در کمیسیون‌ها بررسی کرده‌ایم تا استعدادهایی که در این کلاس‌ها ثبت نام می‌کنند برخی از آزمایشات جسمی و حرکتی نیز اضافه شود تا اگر احیانا هرگونه مشکل جسمانی و یا حرکتی داشته باشند ابتدا اصلاح شده و سپس در قالب آکادمی قرار گیرند.

او افزود: تصویب شده است تا علاوه بر ۴۰ میلیارد بودجه شهرداری، ۲۵ میلیارد نیز بانک شهر در راستای حمایت از این‌ تیم‌های آکادمیکی کمک کند، اگر در آینده نیز اسپانسترهای دیگری نیز اضافه شوند بتوانیم با دست باز اقدامات موثرتری انجام دهیم.

هادی در رابطه با موضوع تیم داری شهرداری گفت: در صورت اینکه بودجه نباشد تیمی هم وجود نخواهد داشت. این طور نیست که سالانه برای تیم داری اعلام آمادگی کنیم و ممکن است یک سال باشد و یک سال نباشد.

رییس کمیسیون ورزش و جوانان بیان کرد: آقای فاتح تاکید داشتند که تیم های ورزشی باشگاه شهرداری تبریز راه اندازی شود تا شاهد مهاجرت ورزشکاران استان به سایر استان ها نباشیم.

او ادامه داد: اما متاسفانه در رابطه با فرماندار قبلی موضوعاتی مطرح بود که الان نیست. مطمئن باشید این هزینه ها جای دوری نخواهد رفت. شاید همه این ها باعث شوند یک استعداد ورزشی در تاریخ تبریز ثبت شود.

هادی گفت: ورزش قهرمانی و همگانی وابسته به هم ‌اند و نمی‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. باید کنترل شده پیش رفت اما باید بدانیم اسپانسری بانک شهر در صورت اینکه ما استفاده نکنیم به دیگر استان‌ها خواهد رفت.

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به این که دنبال حمایت از طریق جذب اسپانسر هستیم گفت: هزینه تیم داری بعضی رشته های ورزشی پایین است ولی اسپانسری برای این تیم ها وجود ندارد و اگر ظرفیت بومی داشته باشد می توان با بررسی در کمیسیون نسبت به حمایت از آن ها اقدام کرد.

علیرضا نوای باغبان، عضو شورای شهر تبریز در این رابطه گفت: بودجه تیمداری شهرداری مشخص است خوشبختانه پای کار آمدن اسپانسر ما را در عملی کردن این کار حمایت می‌کند.

او ادامه داد: کنترل شده وضعیت را پیش خواهیم برد به طور ناگهانی وارد تیمداری نمی‌شویم. از لحاظ بودجه هم همین طور، شهرداری به جذب اسپانسر ادامه دهند.

احد صادقی، عضو شورای شهر تبریز در این خصوص بیان کرد: ضمن تشکر از پرویز هادی و شهردار که در حوزه ورزش و ساخت سالن‌ها اقدامات شایانی انجام می‌دهند در خصوص موضوع لایحه نظر بنده این است که به صورت کلان نگاه شده است. وی ادامه داد: این مسیری که بیان کردند باید به جایی ختم شود. ورزشکاران از آکادمی ها برا نشان دادن بیشتر خود چه در حوزه قهرمانی و چه در سایر سطوح و الگو دهی به سایر افراد در جامعه استفاده کنند.

صادقی گفت: «مرتضی جان محمد زاده» روزانه از شهرستان هریس برای تمرین به سالن کشتی ایثار تبریز می آید که اخیراً هم قهرمان جام تختی شد.

وی ادامه داد: احتمالا هیات تطبیق در این رابطه ایراد بگیرد و احتمالا اساسنامه مورد دار باشد. مشخص کردن سطح تیم داری نیز مسأله مهمی است.

صادقی با اشاره به این که اصل موضوع دو بخش است گفت: تشکیل تیم فعلا محل اختلاف است، چرا که طبق اساسنامه شفاف نیست که آیا شهرداری می تواند تیم داری کند یا نه؟

او ادامه داد: اگر قانون اجازه تشکیل تیم را می دهد به شهرداری اجازه تشکیل تیم بدون فوتبال را تصویب کنیم.

روح الله دهقان نژاد، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با این موضوع گفت: پرچم شورای ششم در حوزه ورزش بالا است. اماکن ورزشی ایجاد شده و حمایت از ورزش همگانی قابل تقدیر است. در بحث شرکت تاکید من بر این بود که خانوادگی، همگانی و حمایتی پیش برویم.

او ادامه داد: موضوع باید ابهام آمیز نباشد، در اساسنامه اضافه شده بود که تیم داری ممنوع است. نظر من این است که تیم داری نکنیم اما حمایت کنیم‌.

صادقی گفت: ولی تشکیل تیم باعث به وجود آمدن سایر هزینه‌ها خواهد شد. شورا نمی تواند، مصوبه‌ای داشته باشد که خلاف قانون است.

شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز نیز درباره این موضوع گفت: من از احتمام پرویز هادی و یعقوب هوشیار به توسعه ورزش هر تشکر می کنم که درطول این مدت هم از لحاظ سخت افزار و هم نرم افزار کارهای قدرتمندی صورت گرفته است.

او بیان کرد: زمان تیم داری و هنگام صعود تیم به رده بالاتر مستلزم هزینه بیشتر بودیم. از دیگر شهر ها بازیکن می‌آوریم که دست آورد چندانی هم نداشت و حتی تماشاگری هم برای تشویق شهرداری به ورزشگاه نمی آمد. تیم داری دشوار است. من با دوستان موافقم. در مجموع همه دوستان موافق هستند که حمایت شود اما در قالب اسپانسری.

او ادامه داد: پیشنهاد این است که این لایحه‌ با اندکی تغییرات تصویب شود و فوتبال را حذف کنیم چون با وجود فوتبال به مرحله ای میرسیم که باید تیم واگذار کنیم. به صورت اسپانسرینگ این کار را انجام دهیم و می توانیم در قالب هیات ها هم باشند. از بسکتبال و والیبال حمایت شود و دیگر رشته های ورزشی با نظر کمیسیون ورزش و جوانان صورت گیرد.

دبیری اظهار کرد: هدف ما اگر حمایت از ورزش شهر است که با اسپانسرینگ نیز به این هدف می‌رسیم، آکادمی‌های ورزشی که در رشته‌های مختلف تشکیل داده‌ایم قدم بزرگی در شناسایی و معرفی استعدادهای بومی در رشته‌های مختلف ورزشی است.

او ادامه داد: تیم داری نیازمند برنامه ریزی دقیق و حرفه‌ای است، نظر بنده مبنی بر این است که فوتبال را از رشته‌های جزو تیم داری حذف کرده و این اقدام را در سایر رشته‌های ورزشی به صورت اسپانسرینگ عملی کنیم.

دبیری با اشاره به سابقه ۳۰ ساله فعالیت خود در حوزه ورزش گفت: هیئت های ورزش می‌توانند تیم داری کنند و الان هم تیم داری می‌کنند.

او ادامه داد: هیئت ها شبیه NGO ها هستند و کمک به هیئت های ورزشی بهتر از باشگاه‌ها است.

روح الله رشیدی، عضو شورای شهر تبریز با اشاره به وجه اجتماعی ورزش بیان کرد: لایحه‌ی مشخصی در این رابطه آمده است که گفته‌اید نمی‌خواهیم تصدی گری کنیم، بلکه می‌خواهیم از تیم‌های موجود حمایت کنیم

او ادامه داد: اتصال به آکادمیک‌های ورزشی فعالیت بسیار موثر است که با موج مثبتی از سوی دانش‌آموزان و جوانان همراه بوده است که علاقمند به آموزش دیدن هستند که شما می‌توانید از این پتانسیل استفاده کرده و افرادی که در آکادمی‌ها ثبت‌نام کرده‌اند را به تیم‌های موجود معرفی کنید. این می‌تواند در چارچوب مصوبات بودجه‌ای سال جاری محقق شود.

غلامرضا احمدی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با تیم داری شهرداری تبریز گفت: یکسری از ورزش‌ها متولی ندارند که بهتر است این رشته های ورزشی بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند. از برنامه‌های توسعه اماکن ورزشی و ورزش همگانی و آموزش حمایت می‌کنیم‌. هیات های ورزشی را رها نمی‌کنیم و باید کار مشارکتی انجام دهیم.

رسول برگی، عضو شورای شهر تبریز گفت: اینکه گفته می شود تیم داری را به هیئت های ورزشی سپرده شود؛ وظیفه قانونی و ذاتی هیئت ها تیم داری نیست.

او ادامه داد: در ماجرای اخیر گفته می شود هیئت فوتبال مالکیت تیم تراکتور را قبول کند در حالی که وظیفه آنان برگزاری و نظارت بر مسابقات است و امکانات لازم برای تیم داری را ندارد.

عضو شورای شهر تبریز، گفت: وقتی اعلام می‌کنند بانک شهر تمایل به اسپانسری تیم‌های ورزشی شهرداری را دارد باید این موضوع را در نظر داشته باشیم با حذف فوتبال قطعا اسپانسر نخواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما