شناسهٔ خبر: 67562003 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سیاه‌پوشان نوجوان اردوزبان میهمان حرم امام رضا (ع) شدند

هم زمان با آغاز ماه محرم، آئینی ویژه برای سیاه‌پوش کردن نوجوانان اردوزبان در حرم مطهر امام رضا (ع)، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در این مراسم معنوی، تعداد ۲۰ نفر از نوجوانان اردوزبان به دست پیر غلامان اهل‌بیت (ع) لباس مشکی پوشیدند و رسماً عزاداری خود را برای دو ماه محرم و صفر آغاز کردند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالخالق جعفری، کارشناس دینی و سخنران حرم رضوی، در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اهمیت توحید و یکتاپرستی، آن را تنها راه عبادت و بندگی خداوند دانست. وی همچنین به ذکر برخی از مصائب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از جمله مصیبت حضرت رقیه (س) پرداخت و فداکاری آن امام همام در راه دین مبین اسلام را ستود.
در این مراسم معنوی، زائران اردوزبان علاوه بر عزاداری و نوحه‌سرایی، با پرچم گنبد حرم امام حسین (ع) که عطر و بوی کربلا را به همراه داشت تبرک جستند و از امام رضا (ع) توفیق عزاداری شایسته در ایام محرم و صفر را، طلبیدند.
یکی از نکات قابل‌توجه این مراسم، حضور پرچم گنبد حرم امام حسین (ع) بود که فضای عطرآگین و معنوی خاصی به مراسم بخشیده بود و زائران اردوزبان با تبرک جستن به این پرچم مقدس، با شور و اشتیاق بیشتری به عزاداری و نوحه‌خوانی پرداختند.
سیاه‌پوش کردن این نوجوانان به دست پیر غلامان اهل‌بیت (ع)، نمادی از تعهد و وفاداری آنان به ساحت مقدس امام حسین (ع) و یاران با وفایش بود و این مراسم، آغاز رسمی عزاداری محرم برای این نوجوانان محسوب می‌شود که با حضور در مجالس عزاداری و سوگواری، ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان خواهند داد.
برگزاری این‌گونه مراسم‌ها، نقش مهمی در ترویج فرهنگ عاشورا و انتقال مفاهیم والای نهضت حسینی به نسل نو، به‌ویژه نوجوانان و جوانان داردو حضور نوجوانان اردوزبان در این مراسم، نشان‌دهندهٔ گستردگی و نفوذ فرهنگ عاشورا در میان جوامع مختلف و اقوام گوناگون است.

نظر شما