شناسهٔ خبر: 67561916 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

از سوی نشر چشمه؛

«ژنرال» به بازار کتاب آمد

ولین رمان زهرا گودرزی با نام «ژنرال» منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ژنرال» اولین رمان زهرا گودرزی است که در تیرماه ۱۴۰۳ توسط نشر چشمه منتشر شد. نویسنده این اثر در توصیف جزئیات ماهرانه عمل کرده و فضای داستانش را همچون نقاشی وسواسی با جزئیات ترسیم کرده است.

ژنرال، قصه محله اتابک تهران است؛ اما فقط همین نیست؛ قصه پرتکرار و همیشه تازه جنگ کهنه و نو است؛ نمایش نیروی عصیانگر و عدالت‌خواه جوانی علیه ساختارهای قدرت محلی و سنت‌هاست. زهرا گودرزی در اولین رمانش گام بلندی برداشته است: خلق شخصیت‌های زنده و ماجراهای پرافت و خیزی که از سر می‌گذرانند.ظهور نویسنده‌ای داستان‌بلد و تازه‌نفس را به ادبیات ایران نوید می‌دهد.

نوجوانی بازیگوش، کنجکاو و باهوش به همراه پدربزرگ و مادربزرگش در خانه‌ای محقر زندگی می‌کند؛ پدرش اسیر اعتیاد است و پدربزرگش سال‌هاست به زیرزمین خانه کوچیده و غیر از دو چشم در تاریکی و صدایی گاه و بیگاه، اثری از او در زندگی آنها دیده نمی‌شود.

روزی پدر، بعد از مدتی به خانه برمی‌گردد و مرافعه‌ای را با باقی خانواده شروع می‌کند؛ دعوا بالا می‌گیرد و اتفاق‌هایی رخ می‌دهد، کسانی آسیب می‌بینند و همه اینها آغازگر تغییراتی در پسر می‌شود. او حالا با چهره‌ای عریان زندگی روبه‌رو شده است و فکر می‌کند که می‌تواند و باید نقشی در آینده خودش و باقی همقطارانش ایفا کند؛ راه خطرناک و هیجان‌انگیزی که پیش‌رو دارد ممکن است با کمک پدربزرگ هموارتر شود. همین جاست که ژنرال وارد می‌شود.

گودرزی در توصیف جزییات ماهرانه عمل کرده و فضای داستانش را همچون نقاشی وسواسی با جزئیات ترسیم کرده و شخصیت‌های منحصربه‌فرد رمان هر لحظه ممکن است دست به عملی پیش‌بینی نشده بزنند و همین مسئله ما را تا انتهای داستان در اضطراب و تعلیق نگه می‌دارد.

زهرا گودرزی پیش از این چهار مجموعه داستان مشترک از نشر مرکز و هفت رنگ، به نام های «آخرین روزهای سال»، «شب»، «چاه ویل» و «روشنانقطه» را با همراهی ۹ نویسنده دیگر منتشر کرده است، همچنین با یک داستان کوتاه در مجموعه داستان کوتاهی به نام «Iran under30 » برای انتشارات Polidoro ایتالیا مشارکت داشته است.

نظر شما