شناسهٔ خبر: 67561630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سودای آمریکا برای بازگشت به افغانستان؟!

قصد واشنگتن برای نظارت بر فعالیت‌های «داعش خراسان» در افغانستان، از سوی بازیگران منطقه‌ای صرفاً بهانه‌ای برای حضور در منطقه تلقی می‌شود

صاحب‌خبر -

«روسیا الیوم» در گزارش کوتاهی به تحلیل ایگور سابوتین - نویسنده «نزاویسیمایا گازتا» - در مورد هدف کاخ سفید از اعلام آمادگی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با طالبان پرداخته است. سابوتین می‌نویسد: منابعی به «ان‌بی‌سی نیوز» گفته‌اند که دولت بایدن آماده همکاری با طالبان است. به گفته آن‌ها، کاخ سفید با به‌اشتراک‌گذاری داده‌های اطلاعاتی با مقامات کابل مخالف نیست. آن‌ها بر این باورند که گروه رقیب طالبان - داعش خراسان - نیازمند مراقبت جدی است، اما واشنگتن از زمان خروج نیروهایش در سال ۲۰۲۱، توانایی‌های اطلاعاتی خود را در عرصه افغانستان ازدست‌داده است. گزارش اخیر مؤسسه صلح ایالات متحده (USIP) حفظ رابطه کاری با مقامات فعلی کابل را توصیه کرده است.

در همین رابطه، «عمر نصار» محقق مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه و رئیس مرکز مطالعات «افغانستان جدید»، به «نزاویسیمایا گازتا» می‌گوید: پهپادهای شناسایی آمریکایی مستقر در قلمرو یکی از کشورهای همسایه با افغانستان در شرق، گشت‌زنی‌های مستمری را در حریم هوایی افغانستان انجام می‌دهند. در شرایطی که واقعیت‌ها نشان‌دهنده ماهیت مثبت تعامل واشنگتن با طالبان است، ادامه این عملیات سؤالاتی را ایجاد می‌کند.

روسیه و چین امسال در بالاترین سطوح علیه حضور نظامی آمریکا در منطقه موضع‌گیری کرده‌اند؛ بنابراین، قصد واشنگتن برای نظارت بر فعالیت‌های «داعش خراسان» در افغانستان، از سوی بازیگران منطقه‌ای صرفاً بهانه‌ای برای حضور در منطقه تلقی می‌شود. به گفته «نصار»، رهبران طالبان باید این شرایط را در نظر بگیرند. بدیهی است که همه این‌ها خطرات را برای طالبان افزایش می‌دهد، اما در این مرحله پیش‌بینی تأثیر این حرکت بر مراکز مختلف نفوذ طالبان دشوار است. این امر می‌تواند منجر به افزایش اختلافات درون طالبان و بهبود موقعیت گروه‌هایی شود که قادر به گرفتن امتیاز از آمریکایی‌ها هستند.

نظر شما