شناسهٔ خبر: 67561546 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

اردوغان: انتظار دارم روابط با ایران در دوره جدید در جهت مثبت توسعه یابد

صاحب‌خبر -

اردوغان گفت: ما می‌خواهیم روابط ترکیه و سوریه را به همان نقطه قبلی برگردانیم.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت: ما دعوت (از بشار اسد) خود را انجام خواهیم داد. با این دعوت می‌خواهیم روابط ترکیه و سوریه را به همان نقطه قبلی برسانیم. دعوت ما در هر زمانی ممکن است انجام شود. (ولادیمیر) پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهادی برای نشست با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در ترکیه دارد. نخست وزیر عراق ابتکاری دارد. ما در مورد میانجیگری صحبت می‌کنیم، چرا با همسایه خود نه؟ اکنون به جایی رسیده‌ایم که به محض اینکه بشار اسد گامی در جهت بهبود روابط با ترکیه بردارد، این رویکرد را نسبت به او نشان داده و از اسد دعوت خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: درباره همسایه مهم خود ایران که با آن روابط تاریخی و فرهنگی داریم، انتظار دارم روابط ترکیه و ایران در دوره جدید در جهت مثبت توسعه یابد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما در دوره جدید به دنبال تقویت روابط با متحد خود بریتانیا در هر زمینه خواهیم بود.

اردوغان درباره اوضاع در غزه نیز گفت: اسرائیل باید از اصرار بر ادامه این کشتارها دست بردارد و به این حملات غیرانسانی پایان دهد. تا امروز، این اسرائیل است که بر حملات و ادامه کشتارها پافشاری کرده است، این اسرائیل است که حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

وی افزود: گفتگوهایی بین رئیس موساد و مقامات حماس در دوحه در جریان است. در این مذاکرات گام‌های مثبتی برداشته شد که پیش‌بینی آن آتش‌بس دائمی است. آنها اکنون آتش بس را «لحظه به لحظه» می‌نامند. به عبارت دیگر، ممکن است لحظه به لحظه اخبار دقیق از آنجا به دست بیاید. اما کل موضوع، نگرش‌های (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) است. اسرائیل باید از قصد خود برای گسترش درگیری در منطقه دست بردارد. کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید در این مرحله از حمایت خود از اسرائیل دست بکشند.

نظر شما