شناسهٔ خبر: 67561103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهردار شیراز:

شیراز در میان کلان شهرهای هم‌تراز کمترین میزان مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می‌کند

شهردار شیراز گفت: شهر شیراز در میان کلیه کلان شهرهای هم تراز جمعیتی و موارد دیگر کمترین میزان مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می کند اما باید تلاش شود تا پایه مالیاتی افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد حسن اسدی امروز_ یکشنبه هفدهم تیر_ در یکصد و شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: در سال گذشته میزان مالیات بر ارزش افزوده و آلایندگی و سایر مبالغ پرداخت شده به شهرداری شیراز به مبلغ هزار و ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسیده است در صورتی که سهم شهرداری‌ها کمتر شده است، افزود: شهر شیراز در میان کلیه کلان شهرهای هم تراز جمعیتی و موارد دیگر کمترین میزان مالیات بر ارزش را دریافت می‌کند اما باید تلاش شود تا پایه مالیاتی افزایش یابد.

شهردار شیراز تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده به شهرداری شیراز در سال گذشته معادل ساخت و عملیات اجرایی یک دوم پروژه زیر گذر گویم، ۳۵۰ متر احداث مترو (کمتر از ۱ کیلومتر) و یا خرید ۸۵ دستگاه اتوبوس دیزل و۵۰ دستگاه برقی است که این میزان در مقایسه با هزینه‌هایی که بر عهده شهرداری بوده، بسیار ناچیز است.

اسدی خاطر نشان کرد: مبلغ هزار و ۷۰ میلیارد تومان نسبت به بودجه ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال گذشته معادل ۴ درصد بودجه تعیین شده از سوی شورای اسلامی شهر شیراز برای مجموعه مدیریت شهری است.

دستگاه‌های اجرایی در ارائه اطلاعات مالیاتی جزیره‌ای عمل می‌کنند

در ادامه همچنین محمدرضا محمدابراهیمی مدیر کل امور مالیاتی استان فارس، ضمن تقدیر از شهرداری شیراز برای همکاری با امور مالیاتی، اظهار کرد: در آمدهای مالیاتی استان از محل مالیات، مصارف بودجه‌ای استان تأمین می‌شود و ۹۷ درصد منابع مالیاتی استان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق بخش عمده‌ای از مصارف را تشکیل می‌دهد، افزود: در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وصول مالیات داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد ۴۴ درصدی داشته است.

مدیر کل امور مالیاتی استان فارس تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان از محل مبالغ وصولی استان میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شد که از این میزان ۲ هزار و ۹۱ میلیارد تومان میان شهرداری‌های استان توزیع شد و مبلغ ۷۷۹ میلیارد تومان به دهیاری‌ها و ۳۴ میلیارد تومان به فرمانداری‌ها برای مواردی که در دهیاری‌ها وجود ندارد و ۸۹ میلیون به اداره کل امور عشایر پرداخت شد.

محمد ابراهیمی ادامه داد: در خصوص عوارض نسبت به سال گذشته رشد ۷۳ درصدی داشته‌ایم و در خصوص فرار مالیاتی ۳۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی که سازمان‌ها پرداخت نکردند را شاهد بودیم که ۶۷۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه مالیات اشخاص حقیقی ۳۶۰ هزار پرونده مودی مالیاتی داشتیم که از این میزان ۲۵۰ هزار مورد از مزایای تبصره ۱۰۰ استفاده داشتند و از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر مالیات آنها صفر شد.

مدیر کل امور مالیاتی استان فارس خاطر نشان کرد: بیشتر مودیان زیر ۲۵ میلیون تومان مالیات در بخش مشاغل دارند و بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال گذشته تعداد ۱۷۷ هزار شخصیت حقیقی فعال اقتصادی که پرونده مالیاتی نداشتند، شناسایی شدند.

محمدابراهیمی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۸۰۰ نفر شخصیت حقوقی شناسایی شدند، افزود: مجموع پرونده‌های حقیقی شناسایی شده اداره کل امور مالیاتی استان ۶۷۰ هزار مورد و اشخاص حقوقی ۴۲ هزار مورد است.

وی تاکید کرد: بانک‌های اطلاعاتی استان بسیار ضعیف است و تبادل اطلاعات میان دستگاه‌ها با مشکل صورت می‌گیرد و هر دستگاهی به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند.

مدیر کل امور مالیاتی استان فارس تصریح کرد: بر اساس آمار صورت گرفته از هر صنف، بیشترین صنفی که بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند پزشکان هستند که میانگین سرانه هر پزشک در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

نظر شما