شناسهٔ خبر: 67560861 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بنی‌هاشمی مطرح کرد؛

خانواده خشنود باید موضوع سواد رسانه‌ای را به طور جدی دنبال کند

زینب رازدشت تازکند

عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: خانواده سالم و خشنود خانواده ای است که در کنار توجه به تمامی جنبه های تربیتی و اخلاقی، موضوع سواد رسانه ای را به طور جدی فرا بگیرد و دنبال کند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با هفته ملی خانواده، همایش «خانواده خشنود» با حضور اساتید مطرح در حوزه روانشناسی و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

در این همایش غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران، محسن بنی هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه، ناصرالدین کاظمی نایب رئیس انجمن علمی کودکان استثنایی، فرشته یاقوتی مشاور و روانشناس و شیوا مقدم رئیس فرهنگسرای خانواده به سخنرانی پیرامون ویژگی های خانواده خشنود، عوامل موثر بر خانواده خشنود، چگونگی دستیبابی به خشنودی در بین اعضای خانواده و ... پرداختند.

خانواده ای خشنود است که احساس رضایت مندی داشته باشد

در ابتدای همایش شیوا مقدم رئیس فرهنگسرای خانواده گفت: خانواده ای خشنود است که احساس رضایت مندی داشته باشد را ه های زیادی وجود دارد که انسان را به رضایت از زندگی و در نتیجه خشنودی می رساند و یکی از این راه ها که در فرهنگ مذهبی و ملی ما هم بسیار تاکید شده است مسئله خدمت کردن است، یعنی زندگی کردن فرای خود و عشق ورزیدن به دیگران، خدمت کردن به هر شکل، می تواند رضایت درونی ما را فراهم آورد وقتی خدمت به صورت خانوادگی صورت می گیرد علاوه برکمک وحس رضایت منجر به نزدیک و محکم تر شدن پیوند میان خانواده می شود، «استفان کاوی» معتقد است معنویت عالی ترین درجه رضایت خانوادگی است، هیچ چیز نمی تواند مانند یک کار معنوی به نیرو، اعتماد و رضایت فرد بی انجامد.

یکی از موانع برای نرسیدن به خانواده خشنود مسائل اقتصادی است

در ادامه فرشته یاقوتی مشاور و روانشناس گفت: یکی از موانع برای نرسیدن به خانواده خشنود مسائل اقتصادی است، تعارض در خانواده طبیعی است ولی نحوه حل آن مهم است فردی که پدر یک خانواده است و به دلیل مسائل اقتصادی افسرده است تمام اعضا و روابط خانواده تغییر می کند به این دلیل نگاه خانواده محور باید بر روی تک تک اعضا باشد چون روی هم تاثیر دارند باید آموزش ببینند با مشکلاتی که روبه رو هستند چگونه برخورد و مدیریت کنند.

وی ادامه داد: هر جا که مهارت ارتباطی مطرح است، بحث امنیت عاطفی هم پیش می آید همان طور که به غذای جسم اهمیت می دهیم باید به غذای روح کودک هم اهمیت بدهیم که می توان به مثل بازی کردن و حرف زدن اشاره کرد. باران برای کسانی که پیش بینی نداشته باشند جز ویرانی چیزی به همراه ندارد، کودکان آینده سرزمین ما هستند.

درست زیستی، آینده پویی، بالندگی و اعتبار محیطی از ویژگی های خانواده خشنود است

در ادامه ناصرالدین کاظمی نایب رئیس انجمن علمی کودکان استثنایی درباره ویژگی های خانواده خشنود گفت: درست زیستی، آینده پویی، بالندگی و اعتبار محیطی از ویژگی های خانواده خشنود است، به عبارت دیگر در چنین خانواده ای «احساس سرزندگی، آرامش روانی با دستیابی به معنای زندگی مبتنی بر معنویّت وجود دارد؛ به گونه‌ای ‏که عقاید اعضای آن مورد توجّه و ارزشگذاری از سوی محیط قرار می‌گیرد و پویایی برای هر فرد و کارآمدی ‏هدفمندانه برای بهینگی موفّقیّت و پیشرفت منتظره در زندگی را هموار می‌سازد. بدین ترتیب فرزندان ‏از تشویق مورد انتظار برخوردار می‌شوند و ‏هیچ گاه احساس تنهایی نخواهند داشت. چنین شرایطی در مجموع سبب رضایت از زندگی برای اعضای خانواده ‏می‌شود».‏

خانواده سالم و خشنود در کنار توجه به تمامی جنبه های تربیتی و اخلاقی سواد رسانه ای را جدی می گیرد

محسن بنی هاشمی عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: از آنجا که تربیت و آینده کودکان و نوجوانان برای سلامت هر جامعه ای مهم است، ما نمی توانیم حکم فرمایی و تسلط بی چون و چرای رسانه ها را بر زندگی انسان ها بپذیریم زیر مالکان رسانه ها و تولید کنندگان محتوا در رسانه ها الزاما خردمندترین، دلسوز ترین و صادق ترین خوراک سازان برای ذهن و روح مردمان نیستند. پس باید بگوییم اگر رسانه ها را مصلحان و معلمان مطلق بشریت ندانیم، سواد رسانه ای می تواند داروی دفاعی و تصفیه محتوایی نسبتا معقولی برای مواجهه با رسانه باشد.

بنی هاشمی گفت: خانواده سالم و خشنود خانواده ای است که در کنار توجه به تمامی جنبه های تربیتی و اخلاقی، موضوع سواد رسانه ای را به طور جدی فرا بگیرد و دنبال کند این امر بی تردید در هر جامعه ای از مسیر فرهنگ بومی همان سرزمین میسر خواهد بود.خانواده ها ضمن هشیاری نسبت به پیشگیری و درمان اعتیاد رسانه ای باید ذائقه رسانه ای سالم را در تک تک افراد خانواده بپرورند.

«خانواده خشنود» جایگاه یک زندگی متعادل را دارد

غلامعلی افروز استاد دانشگاه تهران گفت: ازدواج یک نیاز فطری و ضرورت اجتماعی است و خانواده هسته بنیادی هر جامعه ست تمام برنامه های کشور باید خانواه محور باشد، «خانواده خشنود» مثل باغ پر طراوت است، زن ها باغبان، شوهرها سنگربان و بچه ها مثل میوه ها و شکوفه ها هستند، «خانواده خشنود» زیارت گاه همسران محبوب و دل آرام است، خانواده مثل دانشگاه است و «خانواده خشنود» جایگاه یک زندگی متعادل را دارد، ساختن خانواده اراده می خواهد خودبین و متکبر نباشد خانواده تا محبوب نشود «خانواده خشنود» نمی شود.

همچنین اجرای نمایش «ریشه درخت» به کارگردانی زهرا جربان با موضوع خانواده و اجرای موسیقی توسط کانون سلین به سرپرستی هانیه پورشعبان از دیگر بخش های این برنامه بود.

همایش «خانواده خشنود» توسط فرهنگسرای خانواده و همکاری مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا، موسسه فرهنگی تربیتی تحکیم خانواده و کلینیک روانشناسی هیجان اندیشه برگزار شد.

نظر شما