شناسهٔ خبر: 67560860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز اجرای پروژه‌های احداث شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب در آستارا

مهدی حسین‌نژادی

کلنگ عملیات اجرای شش کیلومتر از پروژه‌های احداث شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب شهر ساحلی آستارا برای بهره‌مندی ۲۰ هزار نفر در خیابان‌های حکیم نظامی و شریعتی با اعتبار ۹۳۸ میلیارد ریال به زمین خورد.

صاحب‌خبر -

این پروژه با اعتبار ۹۳۸ میلیارد ریال امروز (یکشنبه، ۱۷ تیر ماه) با حضور معاون امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، نماینده مردم آستارا در مجلس، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، فرماندار شهرستان مرزی آستارا و شهردار آستارا در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش آستارا و خیابان شریعتی شرقی شهر آستارا برگزار و کلنگ اجرای طرح یادشده به زمین زده شد.

آغاز اجرای پروژه‌های احداث شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب در آستارا

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در این مراسم با اشاره به مشکلات چند ساله شهر گردشگرپذیر و ساحلی آستارا در بخش آب و فاضلاب، منابع تامین، مخازن ذخیره و مهار آب، اظهار کرد: به‌طور جدی از آبان ماه سال گذشته موضوع اتمام پروژه نیمه‌تمام فاضلاب شهری آستارا در چند جلسه با معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای گیلان بررسی شد.

محمد ابراهیم‌نیا ادامه داد: از مردم شهر آستارا می‌خواهم با توجه به شرایط خیابان‌ها و کوچه‌های آستارا با همکاری و همراهی، شرکت آبفا را در به سرانجام رساندن این طرح یاری کنند.

آغاز اجرای پروژه‌های احداث شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب در آستارا

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این مراسم، اظهار کرد: شاخص بهره‌مندی از طرح‌های فاضلاب در استان‌های شمالی کشور بسیار پایین است و شاهد یک عقب‌ماندگی در حوزه فاضلاب در این مناطق هستیم.

ذوالفقار مهدی‌زاده با اشاره به اینکه شاخص پوشش فاضلاب بهداشتی در کشور حدود ۵۵ درصد است که این شاخص در استان گیلان ۲۸ درصد و در استان‌های مازندران و گلستان کمتر از ۲۰ درصد است، افزود: تسریع در اجرای پروژه‌های فاضلاب مورد تاکید است.

به گزارش ایسنا، شهر ساحلی و مرزی آستارا که به واسطه مزیت‌های طبیعی و تجاری در سال‌های گذشته روندی رو به رشد را تجربه کرده به‌عنوان گلوگاه تجارت، گردشگری و کشاورزی منطقه غرب استان گیلان در نتیجه نبود زیرساخت‌ها، تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب با خطری جدی روبه‌رو است.

آستارا در حاشیه جنوب‌ غربی دریای خزر که سال‌هاست اشتغال و معیشت ساکنانش به بخش تولید و تجارت گره خورده، بدون امکانات و زیرساخت‌های سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری است که در نتیجه آن، مشکلات گوناگونی برای مردم و مسئولان محلی به‌وجود آمده است.

محله‌های کم‌برخوردارتر شهر آستارا شرایط خاصی را تجربه می‌کنند؛ جوی‌های کوچک و باریک آن محله‌ها با شرایط جمعیتی کنونی کوچه‌ها همخوان نیست و به وقت عادی، پساب و در زمان بارش‌های سنگین، آب حاصل از بارندگی مشکل‌ساز می‌شود.

شهرداری آستارا البته در ساخت و سازهای اخیر این موضوع را مد نظر قرار داده و نسبت به تعریض معابر و جوی‌های بزرگ اقدام کرده، اما واقعیت این است که سرعت فعالیت‌ها و بودجه‌های تخصیصی با سرعت ساخت و سازها و افزایش جمعیت شهرنشین آستارا برابر نیست.

شهرستان مرزی آستارا که شامل دو بخش مرکزی و لوندویل است، با جمعیت بیش از ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری رشت، حاشیه دریای خزر و همجوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

انتهای پیام 

نظر شما