شناسهٔ خبر: 67560776 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

سقف و کف شهریه کودکستان ها چقدر است؟

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: سقف وکفی برای شهریه در نظر گرفته نشده است.

صاحب‌خبر -

براساس تحلیل‌هایی که از داده‌ها صورت گرفته است و براساس مولفه‌هایی که وجود دارد شهریه محاسبه شده است حتی موقعیت جغرافیایی نیز در این موضوع اثرگذار بوده، چراکه اکثر کودکستان‌ها مکان‌هایشان اجاره‌ای است و به ویژه در کلانشهرها سهم هزینه مکان بیشتر است، نسبت به شهرهای کوچک و این موضوع نیز قطعا بر شهریه اثرگذار است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به تعیین شهریه مصوب کودکستان‌ها گفت: مراکز غیرمجاز احصاء و شناسایی شده اند و برخی از این مراکز اخطار تعطیلی دریافت کرده‌اند.

»مجتبی همتی‌فر» رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با ایلنا درباره آیین‌نامه حمایت از رشد و تربیت اوان کودکی گفت: آیین نامه حمایت از رشد و تربیت اوان کودکی چهارشنبه هفته گذشته در هیات دولت مصوب شده، اما هنوز ابلاغ نشده است. زمانی که این مصوبه ابلاغ شود ملاک عمل قرار گرفته و اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این آیین نامه مسئله محور تدوین شده است تا بتواند نگاه ائتلافی به مسائل حوزه اوان کودکی و نه فقط کودکستان‌ها داشته باشد. بخشی از موارد درخصوص حوزه کودک نیاز به حمایت دارد، اما از اختیار دولت خارج بوده است و در این آیین نامه مصوب شده است و گام بلندی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه همه کودکستان‌های مجاز در سامانه کودکستان‌یاب که در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فعال است، ثبت شده‌اند، تصریح کرد: همه مراکز که دارای مجوز بوده و رسمیت دارند در این سامانه ثبت شده اند. همچنین در همین سامانه و پایگاه داده شهریه سال ۱۴۰۳ مصوب شده است. با توجه به ویژگی و مولفه‌هایی که برای یک مرکز در نظر گرفته شده است، برای هر مرکز شهریه‌ای مشخص در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در واقع شهریه کودکستان‌ها براساس مولفه‌هایی که در آیین نامه اعلام شده است و در سامانه بارگذاری کرده‌اند و همچنین مواردی مانند نیروی انسانی و… که آن‌ها هم در سامانه بارگذاری شده و براساس ظرفیتی که دارند، تعیین می‌شود. سامانه نیز به صورت هوشمند و الکترونیک با توجه به این مولفه‌ها، شهریه را برای هر پایه محاسبه می‌کند و به تفکیک در سامانه نمایش داده می‌شود.

همتی فر ادامه داد: البته شهریه‌ای که در حال حاضر روی سامانه بارگذاری شده است، مربوط به سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ است و برای سال جدید انشالله به زودی سامانه دوباره فعال می‌شود. همه مراکز چه مراکزی که در سامانه بودند و چه مراکزی که به تازگی مجوز دریافت کرده‌اند، شهریه‌شان مشخص خواهد شد. این یک خدمت است که برای راحتی مردم در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که سقف و کف شهریه کودکستانها چه میزان است، گفت: سقف وکفی در نظر گرفته نشده است. همانطور که بیان شد براساس تحلیل‌هایی که از داده‌ها صورت گرفته است و براساس مولفه‌هایی که وجود دارد شهریه محاسبه شده است حتی موقعیت جغرافیایی نیز در این موضوع اثرگذار بوده، چراکه اکثر کودکستان‌ها مکان‌هایشان اجاره‌ای است و به ویژه در کلانشهرها سهم هزینه مکان بیشتر است، نسبت به شهرهای کوچک و این موضوع نیز قطعا بر شهریه اثرگذار است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پاسخ به این سوال که برخی از مراکز و کودکستان‌ها شهریه‌های بسیار زیادی از والدین دریافت می‌کنند حتی بعضا تا ۱۰۰ میلیون تومان هم شهریه دریافت می‌شود چه نظارتی از سوی سازمان بر این مراکز صورت می‌گیرد، گفت: ما در محاسباتی که در سامانه صورت داده‌ایم، چنین شهریه‌ای نداریم. وقتی از شهریه صحبت می‌شود آن خلط می‌شود در چند موضوعی که اصلا ربطی به شهریه تعلیم و تربیت ندارد و شامل هزینه مواردی است که خانواده درخواست داده است مانند سرویس ایاب و ذهاب، هزینه وعده‌های غذایی، هزینه لباس و نوشت افزار. وقتی والدین مجموع خدمات جانبی را در کنار خدمات تعلیم و تربیت از کودکستان انتظار دارد، شهریه کودکستان گاهی تا دو برابر شهریه مصوب می‌شود. اما ما در سامانه این موضوعات را جزو شهریه مصوب محاسبه نمی‌کنیم، چراکه این موارد از موضوعاتی است که بین والدین و مرکز به صورت توافقی صورت می‌گیرد و نباید به والدین تحمیل شود.

همتی فر تاکید کرد: تمام مراکزی که به عنوان کودکستان یا پیش دبستان و یا مهدکودک فعالیت می‌کنند قاعدتا باید مجوز سازمان را داشته باشد، خوشبختانه عمده کودکستان‌ها تابلوی جدید را نصب کرده‌اند که تا ابتدای مهر فراگیر خواهد شد و این از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد مرکز یا کودکستان دارای مجوز است در عین حال مشخصات این مراکز نیز در سامانه ثبت شده است و خانواده می‌تواند با مراجعه به سامانه مراکزی را که در منطقه زندگی‌شان دارای مجوز است، شناسایی کنند.

وی با اشاره به مراکز غیرمجاز گفت: متاسفانه مراکز غیرمجاز نیز وجود دارد که این مراکز شناسایی و احصاء شده‌اند و برخی از آن‌ها که دارای تخلف هم بوده‌اند پیگیری لازم برای تعطیلی این مراکز صورت گرفته است همچنین به مراکزی که در مسیر اخذ مجوز بوده‌اند فرصتی داده شده تا بتوانند مجوز دریافت کنند. والدین دقت داشته باشند اگر مرکزی غیرمجاز باشد، اگر تخلفی در هر موضوعی صورت بگیرد از جمله شهریه مسئولیت با والدین است و باید در این زمینه مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا دچار تبعات تطعیلی مرکز نشوند، چراکه مراکز غیرمجاز را ما شناسایی کرده‌ایم و به برخی از آن‌ها که دارای تخلف بوده‌اند، اخطار تعطیلی داده شده است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره برخورد با مراکز دارای مجوز متخلف گفت: اگر مراکز دارای مجوز بوده اما تخلفاتی را مرتکب شود والدین می‌توانند با مراجعه به سامانه شکوی مشکل و موضوع خود را مطرح کنند. باتوجه به اینکه سامانه یکپارچه است ما بررسی می‌کنیم که مرکز مجاز بوده یا نه و بعد از طریق ادارات کل استان‌ها و مناطق این موضوع را پیگیری می‌شود.

نظر شما