شناسهٔ خبر: 67560350 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنند؟ + مزایا

این روزها همه به فکر جذب مشتریان جدید هستند، ناآگاه از اینکه نان در حفظ مشتریان قدیمی است. عجیب است که وقتی هزینه جذب مشتری جدید 5 تا 7 برابر نگهداری مشتریان قدیمی است (منبع: Forbes)، بسیاری از کسب‌وکارها این پتانسیل بی‌نظیر درون خود را رها می‌کنند و مدام به‌دنبال نتیجه گرفتن از چیزی خارج از کسب‌وکارشان هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

شاید این بیت از مولانا تلنگر خوبی برای چنین کسب‌وکارهایی باشد:

«بیرون ز تو نیست آنچه در عالم هست            از خود بطلب هرآنچه خواهی که توئی»

اگر به‌دنبال مسیری برای جذب مشتریان قدیمی هستید، گذرتان به ریتیشن مارکتینگ یا همان بازاریابی بازگشتی خواهد افتاد؛ یعنی چیزی که سال‌هاست در Najva.com به‌طور تخصصی روی آن تمرکز کرده‌ایم.

در این مطلب می‌خواهیم به اس ام اس مارکتینگ، یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی بازگشتی بپردازیم؛ می‌خواهیم بدانیم این ابزار بازاریابی برای چه کسب‌وکارهایی مفید است.

9

چرا اس ام اس مارکتینگ را انتخاب کنیم؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم، این است که اصلا چرا اس ام اس مارکتینگ؟ به‌فرض این که قبول کرده‌ایم بازاریابی بازگشتی و جذب مشتریان قدیمی خوب است، باز هم روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد؛ پس چرا باید فرستادن پیامک را در اولویت قرار دهیم؟

فرصتی برای دیده‌شدن

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود اس ام اس مارکتینگ را انتخاب کنیم، بالابودن نرخ بازگشایی آن است. اکثر روش‌های دیجیتال مارکتینگ حداقل به دسترسی اینترنت نیاز دارند، در حالی که اس ام اس مارکتینگ حتی چنین محدودیت‌های حداقلی را هم ندارد؛ بنابراین مطمئن خواهید بود همه مخاطبان‌تان به‌راحتی پیام شما را دریافت و مشاهده می‌کنند یا لااقل نوتیفیکیشن آن را می‌بینند.

ارتباط با چاشنی صمیمیت

اعضای خانواده، دوست، فامیل و آشنا از اس ام اس برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند. این موضوع پیامک و فضای بازاریابی پیامکی را صمیمی می‌کند. با نوشتن عناوین جذاب و استفاده از لحن روزمره در اس ام اس‌های تبلیغاتی، علاوه‌بر افزایش نرخ بازگشایی، شانس بیشتری را برای جلب اعتماد مخاطبان و ایجاد صمیمیت میان آن‌ها و کسب‌وکارتان خواهید داشت.

نرخ بالای تعامل

طبق مطالعات Twilio، امروزه بیش از 66% مخاطبان تمایل دارند از طریق پیامک با کسب‌وکارها ارتباط بگیرند؛ جالب‌تر اینکه 85% آن‌ها به چنین پیام‌هایی پاسخ می‌دهند؛ بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم اس ام اس مارکتینگ از نظر نرخ تعامل بی‌رقیب است و بیشترین بازدهی را دارد.

کار با مشتریان وفادار

با اس ام اس مارکتینگ می‌توانید با مشتریان قدیمی ارتباط برقرار کنید. چیزی که مشتریان قدیمی را از جدید متمایز می‌کند، این است که آن‌ها یک بار به شما اعتماد و از کسب‌وکارتان خرید کرده‌اند؛ پس کمی احساس وفاداری دارند (به‌شرط تجربه خریدی موفق). هرچه عمر ارتباط‌شان بیش، عمق وفاداری‌شان بیشتر.

اگر با گفته‌های بالا موافق نیستید، نگاهی به خریدهای روزمره خود بیندازید. بیشتر از چه فروشگاه‌هایی خرید می‌کنید؟ احتمالا آن‌هایی که سال‌هاست مقصد خرید شما هستند. معمولا مشتریان بعد از یک بار اعتماد و خرید موفق از فروشگاهی، دشوار آن را تغییر می‌دهند.

بازده بیشتر، قیمت کمتر

جالب است روشی پربازده مانند اس ام اس مارکتینگ، از کم‌هزینه‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. قیمت ارزان بازاریابی پیامکی آن را به یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل کرده است.

شما می‌توانید به هر بهانه‌ای از ثبت‌نام در وب‌سایت گرفته تا ارائه کد تخفیف، شماره مخاطبان خود را دریافت و خیلی سریع و با هزینه کم، بانکی از شماره مشتریان قدیمی و مخاطبان مشتاق بسازید.

پیام‌هایتان شکار نمی‌شوند!

وقتی حرف از ایمیل مارکتینگ باشد، همیشه احتمال شکارشدن ایمیل‌های کسب‌وکار توسط فیلترهای اسپم وجود دارد. خوشبختانه اس ام اس مارکتینگ با چنین مشکلی مواجه نیست. ارائه‌دهندگان خدمات پیامکی فیلتری برای پیامک اسپم قرار نمی‌دهند. تنها خود مخاطبان می‌توانند شماره شما را بلاک و پیام‌هایتان را به صندوق اسپم هدایت کنند؛ البته این موضوع هم با ارسال پیامک‌ درست، در زمان درست و با قراردادن دکمه لغو عضویت به‌راحتی قابل کنترل است.

10

اس ام اس مارکتینگ برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

اگر بخواهیم رک‌وراست بگوییم، همه کسب‌وکارها می‌توانند از اس ام اس مارکتینگ استفاده کنند؛ ولی چون استثنائاتی هم وجود دارد (مثلا بعضی کسب‌وکارهای B2B)، از لفظ «همه» استفاده نمی‌کنیم. در ادامه با تعدادی از کسب‌وکارهایی که اس ام اس مارکتینگ برای‌شان مفید است آشنا می‌شویم.

فروشگاه‌های خرده‌فروشی

چه خرده‌فروشی محلی داشته باشید، چه یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ، اس ام اس مارکتینگ می‌تواند فروش‌تان را افزایش دهد. باید حضور پررنگی در زندگی مشتریان‌تان داشته باشید. محصولات جدید، لیست قیمت‌ها، فروش‌های مناسبی و کدهای تخفیف را برای‌شان پیامک کنید تا اشتیاق خریدشان را برانگیزید.

رستوران‌ها و کافه‌ها

غذای جدیدی به منوی شما اضافه شده، سرآشپزتان را عوض کرده‌اید یا قصد دارید شعبه جدیدی افتتاح کنید؟ مشتریان را بی‌خبر نگذارید!

رستوران‌ها و کافه‌های می‌توانند از اس ام اس مارکتینگ برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنند؛ البته این روش وقتی اثربخش است که بخشی از سیستم بازاریابی شما باشد نه همه آن. استراتژی بازاریابی خود را مشخص کنید و از اس ام اس مارکتینگ هم به‌عنوان کانالی برای بازدهی بیشتر بهره ببرید.

آنلاین‌شاپ‌ها

کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال از جمله اس ام اس مارکتینگ برای آنلاین‌شاپ‌ها از نان شب واجب‌تر هستند! اگر فقط روی تبلیغات اینترنتی تمرکز کنید، مشتریانی را که به اینترنت دسترسی ندارند، از دست خواهید داد.

آنلاین‌شاپ‌ها می‌توانند از اس ام اس مارکتینگ برای خوش‌آمدگویی، اطلاع‌رسانی سایت، ارائه پیشنهادهای ویژه و کد‌های تخفیف، ارسال پیام ثبت خرید یا دعوت دوباره مشتریان به سبد خرید رهاشده استفاده کنند.

آژانس‌های مسافرتی

احتمالا تا‌به‌حال اس ام اس‌های ترغیب‌کننده آژانس‌های مسافرتی را دریافت کرده‌اید؛ از آن پیشنهادهایی که سفر به ترکیه و دبی را از مسافرت به طبیعت حومه شهر ارزان‌تر جلوه می‌دهند :)

جدا از شوخی، آژانس‌های مسافرتی از کسب‌وکارهایی هستند که باید اس ام اس مارکتینگ را جدی بگیرند و آن را یکی از کانال‌های اصلی بازاریابی‌شان قرار دهند. زمان‌های خاصی مانند ابتدای سال یا تابستان، فرصت طلایی اس ام اس مارکتینگ این کسب‌وکارها است؛ یعنی وقتی که مشتریان دربه‌در به‌دنبال مسافرت هستند؛ ولی نمی‌دانند چطور!

مراکز درمانی و بهداشتی + آرایشگاه‌ها

آرایشگاه‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی هم می‌توانند از بازاریابی پیامکی استفاده کنند. یادآوری زمان ملاقات، اضافه شدن خدمات جدید، قرارداد با شرکت‌های بیمه و تخفیف‌های مناسبی می‌توانند گزینه‌هایی برای استفاده از اس ام اس مارکتینگ باشند.

بعضی از مراکز درمانی کشورمان برای جمع‌آوری مبالغ خیریه جهت درمان بیماران کم بضاعت از پیامک استفاده می‌کنند. این مسئله هم در چهارچوب قانون می‌تواند ارزشمند باشد.

بانک‌ها و مراکز مالی

بانک‌ها و مراکز مالی هم از اس ام اس مارکتینگ استفاده می‌کنند. اعلام شرایط ویژه، اعطای وام به مشمولین و طرح‌های مناسبی مواردی است که اطلاع‌رسانی آن‌ها از طریق اس ام اس انجام می‌شوند؛ البته کاربردی که بیشتر شما با آن آشنایی دارید، پیامک پرداخت قسط است

آنچه اینجا معرفی کردیم تنها تعداد اندکی از کسب‌وکارهایی بود که قابلیت استفاده از اس ام اس مارکتینگ را دارند. کسب‌وکار شما چیست؟ اگر کسب‌وکار متفاوتی دارید، این قابلیت‌ها را به آن تعمیم دهید.

اس ام اس مارکتینگ سکوی پرتاب کسب‌وکار کوچک شماست

اگر نمی‌توانید هزینه زیادی بابت مارکتینگ بپردازید نیازی به نگرانی نیست. برای شروع روش‌های کم‌هزینه و پربازدهی مانند اس ام اس مارکتینگ را انتخاب کنید. ما در بهترین پنل ارسال پیامک کشور منتظر کسب‌وکارهای کوچکی هستیم که هزینه‌های زیاد بازاریابی، رویای پیشرفت‌شان را تباه کرده است. با ما همراه شوید و از اس ام اس مارکتینگ همچون سکویی برای پرتاب کسب‌وکارتان استفاده کنید.

 

برچسب‌ها:

نظر شما