شناسهٔ خبر: 67560187 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

عدم‌النفع قطعی برق و گاز صنایع به ۵۰ همت رسید/ فاصله رشد ۸ تا ۱۳ درصدی معدن باید با بهره‌وری پر شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرفیت‌های خود را در آفریقا فعال نکردیم، امروزه ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید بخش خصوصی ورود پیدا کند تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیات عامل ایمیدرو در همایش بهره وری گفت: بهره‌وری سابقه دیرینه دارد و یک مفهموم مصنوعی نیست. بهره‌وری از فرد تا عالم برقرار است، بنابراین باید همانند پازل به موضوع بهره‌وری نگاه کنیم و بدانیم که بهره‌وری زمانی به اوج خواهد رسید که همه ارکان جامعه به آن حد برسند .

موثقی‌نیا ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، در حوزه معدن ۱۳ درصد رشد سالیانه دیده شده و برای صنعت حدود ۸ درصد لحاظ شده است؛ برای رسیدن به رشد سالیانه ۱۳ درصدی نیازمند تلاش و همت مضاعف هستیم .

وی افزود: اگر بتوانیم در بالاترین حدود سرمایه‌گذاری داشته باشیم و منابع لازم را به کار گیریم می‌توانیم ۷.۵ درصد رشد سالیانه داشته باشیم که برای رسیدن به مابقی آن باید از مسیر ارتقا بهره‌وری پیش برویم.

موثقی نیا گفت: طبق آمار منتشر شده، امروز کشور در رتبه ۹ سنگ‌آهن، ۵ مس و ۶ روی قرار دارد و همچنین سال گذشته ۱۱۰ میلیون تن سنگ آهن استخراجی و ۳۲ میلیون تن فولاد و حدود ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی را تولید کردیم که ارقام خوبی است .

وی در ادامه با اشاره به شعار وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رشد تولید دانش بنیان و صادرات محور، افزود: برای ارتقاء بهره‌وری، علاوه بر همایش‌ها و جشنواره‌ها، ایمیدرو ۵ محور را با همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تعریف کرده است .

موثقی نیا با اشاره به تلاش‌های ایمیدرو برای رسیدن به رشد ۱۳ درصدی سالیانه توضیح داد: با استفاده از مواردی همچون فناوری‌های جدید، استحصال باطله‌ها و کاهش ضایعات در خطوط تولیدی، بهینه‌سازی مصرف خصوصا در آب و انرژی، افزایش نسبت تولید به ظرفیت اسمی و مهمترین مورد که افزایش بهره‌وری نیروی انسانی است که تمامی موارد گفته شده به این موضوع وابسته هستند و اگر در حوزه نیروی انسانی بهره‌وری افزایش ندهیم ۴ مورد دیگر نیز خدشه پذیر خواهند شد .

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: باید بهره‌وری جامع در کشور را هدف قرار دهیم بدین معنی که تمامی اجزای دستگاه اقتصادی باید بهره‌ور کار کنند و به این صورت این موضوع بر تمامی اجزا تاثیر می‌گذارد .

وی گفت: امروزه انرژی حائز اهمیت است و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود؛ در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ همت عدم‌النفع از محل قطعی برق و گاز داشتیم و پیش‌بینی ‌می‌شود در صورت ادامه روند در سال جاری نیز همان ارقام رخ خواهد داد .

موثقی نیا افزود: باید مصرف انرژی در صنعت را مدیریت کنیم، مدیریت این موضوع به معنی قطعی انرژی نیست، بلکه باید با مدیریت زمان و فناوری‌های جدید این بحران را حل کرد.

وی گفت: عزم همگانی در سلسله مراتب دولت و بخش خصوصی لازم است تا با ایجاد قوانین و تغییر مقررات جاری، فرهنگ‌سازی و سایر عوامل بتوانیم نیروی انسانی کامل و بهره‌ور را تقویت و حفظ کنیم.

محتشمی پور، معاون معدنی وزارت صمت نیز در این همایش گفت: یکی از شروط اصلی برای کاهش ناترازی انرژی، افزایش بهره‌وری در صنعت است .

وی افزود: باید راهکاری مشترک برای یک اقدام مشترک و کاهش آسیب‌هایی که از طریق ناترازی انرژی به صنعت وارد می‌شود را دنبال کنیم.

محتشمی پور ادامه داد: یکی از وظایف معاونت معدنی وزارت صمت، ایجاد فضای همکاری مشترک است که در این خصوص اقداماتی در بحث لجستیک با وزارت راه داشتیم که استقبالی از سوی وزارت راه صورت نگرفت .

وی افزود: توسعه زیرساخت و تامین انرژی و آب نیازمند جدی همراهی صنایع معدنی است؛ توسعه ظرفیت‌ها در موادمعدنی مثل سرب، روی و آلومینیوم، نیاز به ظرفیت داخلی و بین‌المللی دارد تا بتوانیم کمبودها را تا حدی جبران کنیم .

معاون معدنی وزارت صمت گفت: ظرفیت‌های خود را در آفریقا فعال نکردیم و امروزه ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید بخش خصوصی ورود پیدا کند تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده کنیم .

گفتنی است در این همایش از از گواهی اعتبار جایزه بهره‌وری ایمیدرو رونمایی شد .

نظر شما