شناسهٔ خبر: 67559856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

محمدرضا عارف:

مردمی که در انتخابات شرکت نکردند آگاهانه به میدان نیامدند و برانداز نیستند/ با مطالبات زنان برخوردهای چماقی و حذفی صورت می‌گیرد

محمدرضا عارف: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت آسیب شناسی چرایی عدم حضور بخش قابل توجه ای از جامعه در انتخابات ریاست جمهوری از سوی محافل علمی تاکید کرد و گفت : حاکمیت باید گام اساسی برای رفع کدورت‌ها با این بخش از جامعه بردارد . ۶۰ درصد مردم در دور اول انتخابات آگاهانه به میدان نیامدند و برانداز نیستند مطالباتی دارند و باید حرفشان شنیده شود این جمعیت احساس می کنند حق شان‌ داده نشده است و مورد تبعیض واقع شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا،‌ محمدرضا عارف درآیین افتتاح کنفرانس "سیاستگذاری جنسیتی و قدرت زنان ،ادغام اجتماعی و برقراری عدالت" که به همت کمیته مطالعات زنان انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد با قدردانی از دست اندرکاران این کنفرانس علمی به هم زمانی برگزاری این سمینار با پیروزی رئیس جمهور منتخب در انتخابات ریاست جمهوری دور چهاردهم اشاره کرد و با بیان اینکه هم زمانی این دو رویداد فرصتی است تا این کنفرانس بتواند راهبردهایی را در زمینه مهمترین چالش‌های دولت جدید پیشنهاد دهد ، گفت : در دنیای امروز نقش مردم در حکمرانی و شیوه حکمرانی مطلوب برای پاسخگویی به مردم اصلی پذیرفته شده است در نظام ما بعد از گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب شیوه حکمرانی باید تغییر کند ولی درباره نحوه حکمرانی مطلوب انجمن علوم سیاسی می تواند راهکارهای خود را ارائه دهد.

 رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد : امروز نتوانستیم به وعده های داده شده در طول ۴ دهه گذشته جامعه عمل بپوشانیم و به دلیل عدم توانایی در پاسخگویی به مطالبات مردم با بی هنری حکمرانان با مطالبات به حق مردم برخورد امنیتی می‌شود.

وی با اظهار تاسف از حاکم بودن نگاه امنیتی در دانشگاه ها و سکوت قبرستانی در مراکز علمی و دانشجویی کشور اظهار امیدواری کرد در دولت جدید نشاط و شادابی به دانشگاه ها برگردد.

عارف در همین زمینه افزود:  هیچوقت فضا در دانشگاه ها  به این صورت امنیتی  نبوده است در این انتخابات که یک استاد بزرگ دانشگاهی آقای دکار پزشکیان  این قشر را نمایندگی می کرد ولی دانشحویان نبودند باید بررسی شود دانشجویان را به کجا سوق دادند .

وی با بیان اینکه حکمرانان انشا نویسان خوبی هستند ولی در عمل بگونه ای دیگر عمل می کنند ،خاطرنشان کرد: باید با مردم صادق بود و بگویند چقدر به نقش مردم اعتقاد در اداره جامعه اعتقاد دارند؟ چقدر به تمامی اصول قانون اساسی اعتقاد دارند؟

وی با اشاره به نقش و سهم زنان در حکمرانی و بویژه در دولت چهاردهم ، و با بیان اینکه  هیج مانعی برای حضور زنان در جامعه نیست  ،تصریح کرد : چگونگی تعامل با جریانات سیاسی و اجتماعی و پاسخ به مطالبات مردم بویژه درصد قابل توجه ای که در انتخابات شرکت نکردند می تواند مورد توجه جدی انجمن های علمی بویژه انجمن علوم سیاسی قرار بگیرد .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت آسیب شناسی چرایی عدم حضور بخش قابل توجه ای از جامعه در انتخابات ریاست جمهوری از سوی محافل علمی تاکید کرد و گفت : حاکمیت باید گام اساسی برای رفع کدورت‌ها با این بخش از جامعه بردارد . ۶۰ درصد مردم آگاهانه به میدان نیامدند و برانداز نیستند مطالباتی دارند و باید حرفشان شنیده شود این جمعیت احساس می کنند حق شان‌ داده نشده است و مورد تبعیض واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری شاهد رقابت سه جریان یا گفتمان بودیم و به هیچ وجه نتیجه انتخابات قابل پیش بینی نبود یک گفتمان به رای مردم اعتقاد دارند و یک گفتمان هم کسانی هستند باوری به جمهوریت و رای مردم ندارند و گروه سوم خود مردمی بودند که در انتخابات شرکت نکردند .

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه انجمن‌های علمی علوم انسانی به خانه تکانی جدی نیازدارند و باید محافظه کاری را کنار بگذارند، تاکید کرد: انجمن‌های علمی با هیچ کسی نباید رودربایستی داشته باشند و با صراحت و شفافیت دیدگاه های خود را مطرح کنند .

 وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی بصورت مستمر و بعنوان اتاق فکر خودجوش و علمی و مردمی برای ارائه راهکار مقابله با چالش ها و مسائل کشور باید ایفای نقش کنند ، خاطرنشان کرد : در ۴ دهه گذشته در راستای اصلاح و تغییر نگاه به زنان گام‌های مهمی برداشته شد ولی با توجه به شاخص‌های ارزیابی وضعیت زنان نظیر مشارکت اقتصادی  و شکاف جنسیتی نشان دهنده ضرورت یک کار مستمر و جامع و علمی در این زمینه با هدف بکارگیری موثر و پایدار نیمی از جمعیت کشور در برنامه های توسعه و پیشرفت و مشارکت در توسعه پایدار هستیم.

وی با انتقاد از نگاه بسته و متحجرانه به مسائل زنان و کم اعتنایی به نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ، گفت: متاسفانه با مطالبات زنان برخوردهای چماقی و حذفی صورت می گیرد باید مراقب بود مسائل زنان سیاسی و جنسیتی نشود .

 عارف بر ضرورت تغییر نگرش جامعه نسبت به زنان اشاره کرد و گفت : باید نسبت به سنت های غلط بجا مانده از گذشته چاره اندیشی فرهنگی صورت بگیرد.

وی یکی از دلایل مهم شکاف جنسیتی در جامعه را مردسالاری و اولویت دادن به مردان در همکاری و انجام کارهای مشترک دانست و با تأکید بر آمادگی زنان در مسئولیت پذیری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، خاطرنشان کرد : نادیده گرفتن و یا کم توجه ای به ویژگی‌های ممتاز زنان در بسیاری از زمینه‌های اجتماعی، آموزشی، علمی و بهداشتی برای کشور خسارت بار است .

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به وجود شرایط ناعادلانه برای زنان در زمینه‌های مختلف بویژه در ورزش گفت : جای تاسف است که حضور زنان و دختران در اماکن ورزشی را با مانع رو به رو می کنند و  کاسه داغتر از آش می‌شوند در حالیکه در مسجد الحرام زن و مرد کنار هم عبادت می کنند ولی در اماکن ورزشی محدودیت ایجاد می کنند.

وی بر ضرورت حضور زنان در پست های مدیریتی و اجرایی کشور در دولت جدید با توجه به رویکرد مثبت دکتر پزشکیان نسبت به سهیم بودن زنان در جایگاه های مدیریتی کشور تاکید کرد و گفت : امیدوارم در دولت جدید جلوی هرگونه تبعیض در گزینش ها از جمله گزینش های دانشجویی و استخدامی درخصوص زنان گرفته شود و هرگونه محدودیت و تبعیض در قوانین و مقررات و تصمیمات دستگاه‌های اجرایی نسبت به زنان باید برچیده شود.

 عارف در پایان بر ضرورت فراهم کردن زمینه لازم برای مشارکت مادر در فعالیت های اجتماعی تاکید کرد.

در ابتدای این کنفرانس سلیمی رئیس انجمن علوم سیاسی و سیمین حاجی پور گزارشی از این کنفرانس ارائه کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما