شناسهٔ خبر: 67559654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

انتقاد از سفرهای جنجالی اوربان

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  پس از حضور ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ملی‌گرای مجارستان، در نشست «سازمان کشورهای ترک» در جمهوری آذربایجان، از او به‌شدت انتقاد کرد.این اولین بار نیست که اوربان به‌خاطر سفرهای جنجالی‌اش در یک هفته گذشته با بروکسل به اختلاف می‌خورد.بروکسل، متحدان اروپایی، آمریکا و اوکراین پیشتر اوربان را به‌دلیل ملاقات با پوتین در مسکو محکوم کرده بودند.
اتحادیه اروپا سفر ویکتور اوربان به مسکو را که همزمان با آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه بود، تهدیدی برای موضع این اتحادیه در قبال جنگ اوکراین دانست.
در مورد سفر جدید اوربان به جمهوری آذربایجان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تأکید کرد که ویکتور اوربان در این نشست نماینده اتحادیه اروپا نبوده و مجارستان هیچ اجازه‌ای از شورای اتحادیه اروپا برای پیشبرد روابط با «سازمان کشورهای ترک» نداشته است.مدیر سیاسی  اوربان در واکنش به انتقادات، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آیا برای شام خوردن هم به اجازه اتحادیه اروپا نیاز داریم؟»در همین حال، جوزپ بورل اعلام کرد که اتحادیه اروپا تلاش «سازمان کشورهای ترک» برای مشروعیت بخشیدن به «جمهوری ترک قبرس شمالی» را رد کرده است.«جمهوری ترک قبرس شمالی» تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود.«سازمان کشورهای ترک»، سازمانی بین‌المللی متشکل از کشورهای ترک‌زبان است که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و مجارستان در سال ۲۰۱۸ به عضویت ناظر آن درآمد.
اوربان که کشورش از روز ۱۱ تیرماه به طور رسمی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته، مدت‌هاست که از «برج عاج‌نشینان بروکسل» انتقاد می‌کند و اخیراً بروکسل را به «دامن زدن به جنگ در اوکراین» متهم کرده است. اوربان که ۱۴ سال است رهبری مجارستان، یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و عضو پیمان نظامی ناتو را در دست دارد، روابطی نزدیک با احزاب راست افراطی در سراسر جهان را شکل داده، با روسیه و چین مناسبات نزدیک دارد و رهبری اتحادیه اروپا در بروکسل و آمریکا را نیز دشمن خود می‌داند.
نخست‌وزیر مجارستان تنها رهبر اتحادیه اروپا است که علی‌رغم حمله مسکو به اوکراین روابط نزدیک خود با مسکو را حفظ کرده است.
ویکتور اوربان همچنین یک روز پیش از این‌که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد، از تشکیل یک ائتلاف پارلمانی جدید از راست افراطی در اتحادیه اروپا خبر داد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما