شناسهٔ خبر: 67559290 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مبارزه محیطی با پشه آئدس در شیراز کلید خورد

شیراز-ایرنا- معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز، مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری شیراز در راستای جلوگیری از تکثیر پشه آئدس، بهسازی محیط و از بین بردن فضاهای مناسب برای تخم‌گذاری این پشه را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،روح الله خوشبخت یکشنبه در جلسه خدمات شهری پدافند غیرعامل با موضوع جلوگیری از شیوع تب دانگی گفت: بی‌تردید مهم‌ترین اقدام در راستای عدم تکثیر پشه آئدس بهسازی محیط و از بین بردن فضاهای مناسب برای تخم‌گذاری این پشه است.

خوشبخت افزود: عملیات پاک‌سازی به‌خصوص جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده در سطح مناطق شهرداری شروع‌شده و این اقدام به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کلیه اقدامات لازم باید در سازمان‌ها و حوزه‌های تابعه پیش‌بینی شود؛ عنوان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به کارکنان بخصوص پاکبانان، سبزبانان و آتش‌نشانان که در رأس خدمت بخصوص در اماکن عمومی، تفرجگاه‌ها و مواردی از این قبیل هستند بسیار ضروری است و باید این موضوع پیوسته انجام پذیرد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه موضوع پشه آئدس را یک تهدید جدی دانست و گفت: وقوع اپیدمی احتمال دارد و با توجه به نبود واکسن در این خصوص باید تمام اقدامات به قبل از ورود پشه معطوف شود، چراکه بعد از آن کار مبارزه بسیار سخت می‌شود.

سیامک شمس افزود: آموزش عمومی به شهروندان در کاهش احتمال فراگیر شدن این بیماری کمک شایانی می‌کند.

کارشناس بیماری‌های واگیردار نیز در این جلسه ضمن ارائه ویژگی های این نوع بیماری ها، گفت: گردشگر پذیر بودن شیراز، هم‌مرز بودن استان فارس با استان‌های جنوبی، قدرت تکثیر، مقاوم بودن پشه آئدس، تردد اتباع کشورهای آلوده، توانایی زنده ماندن در شرایط آب و هوایی مختلف، قدرت سازگاری بالا، روز گز بودن، مقاوم بودن در مقابل خشکی هوا، احتمال انتقال از پشه ناقل به تخم‌ها و نسل‌های بعد، ایجاد اپیدمی انفجاری، مقاوم بودن در برابر سموم ازجمله مواردی است که باید مدنظر کارشناسان قرار گیرد.

سلطانی ادامه داد: هر محلی که کمی آب جمع شده باشد بخصوص داخل ظروف یک‌بارمصرف، مخازن آب، لاستیک‌ها و زیرگلدانی مکان مناسب برای تخم‌گذاری و تکثیر این حشره است.

رئیس گروه تهدیدات تخصصی پدافند غیرعامل استانداری فارس نیز بیان کرد: حساسیت گروه‌های مختلف ستودنی است.

حمیدرضا محمدی ادامه داد: تمام تلاش‌ها در دستگاه‌های مختلف باید بر پیشگیری متمرکز باشد تا تبعات ناشی از این موضوع تقلیل یابد.

در این جلسه بر تعامل و همکاری بین بخشی و همچنین بهسازی محیط به‌عنوان شاه‌کلید مبارزه با این بیماری تأکید شد.

نظر شما