شناسهٔ خبر: 67558575 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به همت انتشارات مشکی؛

کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» به‌زودی منتشر می‌شود

انتشارات مشکی کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» سوئتزو یاناگی به ترجمه مریم پوراسمائیل را به زودی منتشر خواهد کرد. یاناگی فیلسوف، مورّخ هنر، زیبایی‌شناس و شاعر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): انتشارات مشکی، کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» سوئتزو یاناگی به ترجمه مریم پوراسمائیل را به‌زودی منتشر خواهد کرد.

در بخشی از این کتاب آمده‌: «ما دیگر هنگام استفاده از اشیا به آنها نگاه نمی‌کنیم. دلیلِ آن بی‌شک کیفیت نازلِ آن‌هاست. در گذشته رفتارمان با اشیا توأم با توجه و توأم با چیزی شبیه به احترام بود. شاید بخشی از این طرزِ برخورد نتیجه ٔ کمبود کالاها در گذشته بوده باشد اما باور دارم که اصلاً حاصلِ صداقت صناعتگرانِ آنها بود و اینکه هر چه شی ء بیشتر استفاده می‌شد زیبایی‌اش آشکارتر می‌شد. این اشیا مانند یارانِ وفادارمان در زندگی احساسِ صمیمیت و حتی دلبستگی ایجاد می‌کردند. مایۀ مباهات بود اگر کسی می‌توانست در مورد آنچه می‌پوشید بگوید «این مالِ پدربزرگم بود». امروزه پسندِ شخصی تنزل یافته‌است. بر این اساس چگونه می‌توانیم هنرهای مردم را دوباره زنده، پخته و بارور کنیم؟ کدام رویکرد، کدام مسیر را باید پیش بگیریم تا این هدف را تحقق بخشیم؟ با وجود این، اشیا نباید نسخه‌برداری ساده‌ای باشند از آنچه در گذشته انجام می‌شده‌است. سبک‌های جدید زندگی دگرگونه‌اند و نیاز به اشیای تازه برای استفادۀ روزمره دارند. مادامی که هدف هنرِ مردم خلق اشیای غیرتجملی است باید نیازهای عصر جدید را برآورده کند.»

کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» در عین اشاره به طراحی، عمق فلسفی ساختن اشیا نیز بررسی شده‌است که از این منظر می‌تواند برای افراد دوست‌دار فلسفه جالب باشد. باتوجه به شرحی ابتدایی به نظر می‌رسد، این کتاب برای بزرگسالان و افراد علاقه‌مند به هنر صنایع‌دستی و طراحی، مناسب است.

نظر شما