شناسهٔ خبر: 67558370 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان ملی سنجش جزئیات برگزاری کنکور را تشریح کرد

رئیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش در یک نشست خبری جزئیات برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش جزئیات مربوط به نحوه برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را مطرح کرد.

پورعباس در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم‌الحرام گفت: به منتخب این دوره از ریاست جمهوری تبریک گفته و امیدوارم در مسیر خدمت به ملت موفق و موید باشند.

وی افزود: برای اولین در طول تاریخ سازمان سنجش، آزمون سراسری به تعویق افتاد، البته در دوران کرونا هم شرایط خاصی بود اما این بار رئیس جمهور محترم دولت سیزدهم به فیض شهادت نائل آمد و طبق قانون باید ۵۰ روز بعد از شهادت رئیس جمهور بعدی انتخاب می‌شد و به همین دلیل ۸ تیرماه که برای برگزاری کنکور مقرر شده بود به برگزاری انتخابات اختصاص یافت و به همین دلیل نوبت دوم آزمون سراسری به تعویق افتاد اما از این بابت که وزارت کشور کار سنگینی را در مدت کوتاهی انجام دادند باید به آنها تبریک بگوییم.

پورعباس ادامه داد: با توجه به این شرایط، به امید خدا آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۰۸ شهرستان و بخش مختلف کشور و در صبح و بعد از ظهر ۲۱ تیر و صبح ۲۲ تیرماه در گروه‌های آزمایشی پنجگانه برگزار خواهد شد، هوا کمی گرم‌تر از اوایل تیرماه است اما امکانات و شرایط فراهم شده و نهادهای مختلف هماهنگ شده است، هرچند که همه نهادها درگیر برگزاری انتخابات بودند و خستگی را دارند اما از این بابت که دوباره با روحیه کامل و تلاش بی نظیر باید در خدمت آزمون سراسری باشند از آنها پوزش می‌خواهیم.

رئیس سازمان ملی سنجش گفت: به داوطلبان این اطمینان را می‌دهیم که همه عوامل در مسیر صحت برگزاری آزمون پای کار هستند، جلسات متعددی را با شورای امنیت کشور داشتیم، ابلاغ‌های متعددی به تمام استان‌ها ارسال شده و شوراهای تأمین در استان‌ها تشکیل شده یا در حال تشکیل است و آمادگی ایجاد شده است، در حوزه برق رسانی هم نگرانی خاصی نداریم.

به گفته وی، امسال همزمان با آزمون سراسری در اردیبهشت ماه آزمون فرهنگیان هم داشتیم که از این رو جمعیت نوبت دوم کمتر است نوبت اول است.

پورعباس افزود: حدود ۹۱۰ هزار نفر در این آزمون شرکت می‌کنند که با احتساب داوطلبانی که در ۲ گروه شرکت کردند، ۹۸۰ هزار داوطلب داریم.

وی گفت: تولید دفترچه‌ها از سال آینده به صورت کامل هوشمند می‌شود، البته امسال هم هوشمند شده اما به صورت فیزیکی؛ این کار فیزیکی توان بسیاری از نیروها گرفته است که نیروهای ما مدت زیادی در قرنطینه بوده اند، دفترچه‌ها شخصی سازی شده و هیچ دو نفر یا دو حوزه فرعی دارای دفترچه شبیه نیستند و این مسأله کار را برای متقلبان بسیار سخت کرده است.

رئیس سازمان ملی سنجش اظهار داشت: هجمه‌ها و تبلیغات گسترده شبکه‌های متقلب در نوبت اول آزمون سراسری جواب نداد و ۳۵ نفر متقلب را گرفتیم که در مقایسه با سال‌های قبل قابل اعتنا نیست، از همینجا باز هم از والدین و داوطلبان خواهش می‌کنم که بازی این شبکه‌ها را نخورند چرا که اینها می‌خواهند جیب داوطلبان را خالی کنند، در این مسیر پلیس فتا کارهای بسیار مهمی را انجام می‌دهد اما والدین هم همکاری کنند و اجازه ندهند که فرزندانشان آلوده این شبکه‌ها شوند، این شبکه‌ها از داوطلبان مدرکی می‌گیرند که بعداً اخاذی کنند، این مسیر اخاذی را ببندید.

به گفته وی، توزیع کارت‌های شرکت در آزمون همه داوطلبان به‌همراه راهنمای شرکت در آزمون تا چهارشنبه ۲۰ تیرماه در سامانه جامع آزمون سراسری برای مشاهده و پرینت فعال است، تاکنون ۳۰۰ هزار نفر کارت خود را دریافت کردند، داوطلبان باید به اطلاعات محل و زمان آزمون خود که بر روی کارت نوشته شده است دقت کنند.

به گفته پورعباس، با توجه به نسل سوم دستگاه‌های سیگنال یاب، نیازی به قطع اینترنت در زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری نیست.

سازمان ملی سنجش و ارزش‌یابی نظام آموزشی کشور در دولت سیزدهم تصویب و مصوبه و اساسنامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد؛ بنابراین اجرای این مصوبه در همه دولت‌ها لازم‌الاجراست.

وی در ادامه تاکید کرد: مسیری که در خصوص سازمان ملی سنجش و ارزش‌یابی نظام آموزشی کشور تعیین شده در دولت جدید نیز دنبال خواهد شد؛ بنابراین شش ماه برای این سازمان سرپرست انتخاب شده است و ارکان آن نیز تشکیل شده و نماینده‌های مربوطه در شوراهای مختلف معرفی می‌شوند و شش نفر نیز باید از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود که دو نفر آن از اعضای شورا و چهار نفر نیز از متخصصین حوزه سنجش و ارزش‌یابی باشد.

پورعباس تاکید کرد: اولین جلسات سازمان ملی سنجش و ارزش‌یابی نظام آموزشی کشور در مردادماه تشکیل می‌شود و مابقی کارهای این سازمان در دولت چهاردهم پیگیری خواهد شد.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزش‌یابی نظام آموزشی کشور در پایان تاکید کرد: در مهلت شش ماهه باید رئیس سازمان به پیشنهاد هیأت امنا سازمان به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی و پس از کسب رأی اعتماد از این شورا حکم آن توسط رئیس‌جمهور صادر خواهد شد.

نظر شما