شناسهٔ خبر: 67557977 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

رویداد «پرتاب» فرصتی بسیار خوب برای فیلمسازان و سرمایه‌گذاران است/ برگزاری با استانداردهای بین‌المللی

روح الله رضایی مدیر اجرایی رویداد ملی «پرتاب» بیان کرد که هیچ اولویت موضوعی و ساختاری خاصی در این رویداد وجود ندارد و مستندسازان به طور کاملا آزاد می‌توانند در حوزه‌ای که موردعلاقه و دغدغه‌شان است، در این رویداد ملی شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

روح الله رضایی مدیر اجرایی رویداد ملی «پرتاب» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره قالب‌های مستندی که می‌توانند در بزرگ‌ترین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند با نام «پرتاب» شرکت کنند، بیان کرد: تفاوتی که برنامه پیچینگ امسال دارد این است که در سال‌های گذشته بیشتر روی قسمت‌های تک قسمتی چه کوتاه، نیمه بلند و بلند تمرکز وجود داشت و این آثار پذیرش می‌شدند ولی با نگاه جدیدی که وجود دارد و گردآوری سرمایه‌گذاران مختلف و متنوع ازجمله تلویزیون، تصمیم بر این بوده است که مجموعه مستند هم پذیرفته شود تا آن‌ها هم تمایل بیشتری برای حضور جدی در این رویداد داشته باشند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که طرح‌ها باید در چه مرحله‌ای باشند، توضیح داد: طرح‌ها می‌توانند در هر مرحله‌ای ازجمله پژوهش، تولید و پس از تولید باشند. طرح‌هایی که در مرحله پژوهش و تولید و مراحل اولیه قرار دارند، این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهند که اگر بخواهد وارد پروژه شود؛ می‌تواند متناسب با نیازهای خود در فرم و محتوای آن تاثیرگذار باشد ولی در کارهایی که در مراحل پایانی تولید هستند، قاعدتا این امکان سخت‌تر است. ازطرف دیگر کارهایی که در مراحل پایانی هستند این ویژگی را دارند که چون فرم کار به لحاظ ساختاری و هنری مشخص‌تر شده است، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر است. به همین دلیل هرکدام ویژگی‌های مثبت و منفی خود از دیدگاه سرمایه‌گذار را دارند. نحوه ارائه هم در جلسه‌هایی که طراحی شده و تهیه کننده و کارگردان آثار شرکت می‌کنند؛ در یک زمان هفت دقیقه‌ای فرصت ارائه وجود دارد و این مدت زمان شامل ارائه طرح و نمایش دمو یا تریلر فیلم است که صاحبان آثار ملزم هستند که آن را آماده کنند.  

وی افزود: بعد از ارائه هر طرح حدود هشت دقیقه زمان وجود دارد که سوال‌هایی از جانب سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود و افراد شرکت کننده باید به آن‌ها پاسخ بدهند.

مدیر اجرایی رویداد ملی «پرتاب» در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: صاحبان طرح‌های پذیرفته شده علاوه بر سیناپس و اطلاعاتی که روی سایت ثبت می‌کنند، هرچقدر اطلاعات بیشتری درباره اثری که می‌خواهند تولید کنند، بدهند، قاعدتا نتیجه بهتری برای خودشان خواهد داشت. این اطلاعات شامل فرم کار، ازنظر بصری و ژانر، دیدگاه، انگیزه و هدف کارگردان از کار روی پروژه، ارتباط پروژه با تجربیات قبلی کارگردان و اطلاعات تصویری بیشتر است و همچنین کارهایی که در مرحله تولید هستند می‌توانند حتی راف کات هم داشته باشند که این اطلاعات ممکن است در جلسه ارائه نیاز نباشد ولی در مراحل بعدی گفتگو با سرمایه‌گذاران تاثیرگذار خواهد بود.

رضایی درباره اینکه آیا اولویت خاصی برای پذیرش طرح‌ها وجود دارد، مطرح کرد: هیچ اولویت موضوعی و ساختاری خاصی وجود ندارد و مستندسازان به طور کاملا آزاد می‌توانند در حوزه‌ای که مورد علاقه و دغدغه‌شان است، در این رویداد ملی شرکت کنند.

وی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های رویداد ملی «پرتاب» با نمونه‌های بین‌المللی خود توضیح داد: ازنظر ساختار و شکل اجرا تفاوت خاصی بین این رویداد و نمونه‌های بین‌المللی وجود ندارد. شکل استانداردی برای این اتفاق وجود دارد و ما هم بر همین رویه کار را جلو خواهیم برد تا به امید خدا اگر مستندسازان جوان خواستند در نمونه‌های خارجی شرکت کنند، با فضا آشنا باشند و یا اگر در دوره‌های بعد ما سرمایه‌گذاران خارجی داشتیم، این وحدت رویه حفظ شود. تفاوت‌هایی که وجود دارد هم از این قرار است که در نمونه‌های بین‌المللی ممکن است ازنظر ساختار و محتوا در گرفتن طرح‌ها محدودیت‌هایی برای خود بگذارند و در برخی از جاها براساس موضوع مثلا تاریخی، اجتماعی و ... پیش می‌روند و یا از نظر ساختاری برای خود حد و حدودی درنظر می گیرند که تمام این موارد براساس سیاست‌های هر رویدادی در نظر گرفته می‌شود.

رضایی درباره سرمایه‌گذاران حاضر در این رویداد توضیح داد: سرمایه‌گذاران داخلی شامل شبکه‌های تلویزیونی، نهادهای مستقل در بیرون از تلویزیون، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و پلتفرم‌ها به عنوان سرمایه‌گذار در رویداد ملی «پرتاب» حضور خواهند داشت. 

روح الله رضایی در پایان گفت: این یک فرصت بسیار خوب برای فیلمسازان و سرمایه‌گذاران است. یک فضای فشرده و دو سه روزه که کارهای گزینش شده محک جدی می‌خورند و فیلمسازان هم فرصت ارائه به تعداد زیادی از افراد را دارند که اگر تک به تک بخواهند به هر کدام رجوع کنند شاید چندین ماه طول بکشد.

همچنین مستندسازان یک فرصت محک زدن خودشان را دارند تا بتوانند توانایی خود در ارائه را هم افزایش بدهند. از طرف دیگر برای سرمایه‌گذاران هم حسن بسیار خوبی دارد زیرا می‌توانند یک مجموعه‌ای از طرح‌ها که با دقت انتخاب و بررسی شده‌اند را در یک بازه کوتاه ببینند و درباره آن تصمیم‌گیری کنند. هر دو طرف باید از این فرصت استفاده کنند و بهره کافی را ببرند.

رویداد ملی «پرتاب» بزرگترین جلسه ارائه طرح به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما