شناسهٔ خبر: 67557865 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرهنگسراهای پایتخت میزبان نوجوانان حسینی

تهران- ایرنا- ویژه‌برنامه «راه نشانم بده»، همزمان با دهه اول ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش با حضور نوجوانان در فرهنگسراهای پایتخت برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ویژه‌برنامه «راه نشانم بده»، هیات‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) توسط نوجوانان فعال حلقه‌ «بچه‌های فرهنگسرا» همزمان با دهه اول محرم در فرهنگسراهای پایتخت برپا می‌شود.

در این ویژه‌برنامه که با هدف نقش‌آفرینی نوجوانان در برگزاری برنامه‌های آیینی و مذهبی و شکوفایی توانمندی‌های آنان و تمرین کار گروهی برگزار می‌شود، نوجوانان فعال در حلقه‌های هویتی «بچه‌های فرهنگسرا» با هدایت تسهیلگران فرهنگسراها، پس از جانمایی، راه‌اندازی هیئت، فضاسـازی و تبلیغـات محیطی نسـبت به برنامه‌ریزی محتوایی اقدام می‌کنند.

دعوت از سخنرانان، مداحان و مرثیه‌سرایان، قرائت زیارت عاشورا، راه‌اندازی دسته عزاداری و پذیرایی از عزاداران حسینی از جمله اقدامات محتوایی نوجوانان برای برپایی مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) است.

ویژه‌برنامه «راه نشانم بده» از ۱۷ تا ۲۶ تیرماه، مصادف با ایام دهه اول ماه محرم در فرهنگسراهای پایتخت برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه و یا عضویت در حلقه «بچه‌های فرهنگسرا» می‌توانند به فرهنگسرای نزدیک محل سکونت خود مراجعه کنند و یا با تلفن گویا ۱۸۳۷ تماس بگیرند و یا به درگاه رسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی farhangsara.ir مراجعه کنند.

فرهنگسراهای پایتخت میزبان نوجوانان حسینی

«ایام محرم ۱۴۴۵» در فرهنگسرای نهج البلاغه

فرهنگسرای نهج البلاغه همزمان با سایر مراکز و فرهنگسراهای شهر تهران، ویژه برنامه هایی را به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برگزار می‌کند.

نسیم سلیم زاده رییس فرهنگسرای نهج البلاغه با اعلام این خبر اظهارداشت: این ویژه برنامه‌ها با عنوان «راه نشانم بده» با هدف ترویج فرهنگ عاشورا و رساندن پیام آن به نسل‌های بعد، احیای ارزش‌های اسلامی و بصیرت افزایی از ۱۷ تیر تا ۲۴ تیر(دهه اول محرم ۱۴۴۵) اجرا می‌شو.

سلیم زاده گفت: مناجات حسینی، قرائت زیارت پرفیض عاشورا، سخنرانی، مرثیه سرایی و ایستگاه صلواتی با پذیرایی از عزاداران حسینی هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۲، در فضای باز این فرهنگسرا و برپایی نمایشگاه عکس عاشورایی با عنوان «معراج آفتاب» به هنرمندی زهرا منصوری در نگارخانه آفتاب از برنامه‌های این فرهنگسراست.

فرهنگسرای نهج البلاغه در خیابان دکتر شریعتی، روبه روی خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، خیابان امامزاده واقع شده است.

«ماه به روایت آه» در فرهنگسرای سلامت

فرهنگسرای سلامت مصادف با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، برنامه‌های این ایام را با عنوان «ماه به روایت آه» از ۱۶ تیرماه تا دوم مرداد برگزار می‌کند.

قیام امام حسین (ع)، حماسه کربلا و نقطه اوج آن واقعه عاشورا، چنان عظیم و سترگ است که از سال ۶۱ قمری نه‌ تنها تا امروز که تا ابدیت هستی و بنی آدم در این جهان اثیری به خواست و مشیت الهی مستمر باشد به سبب عظمت رخدادش، همواره نقل روایت خاص و عام مردم جهان و به ویژه جامعه مسلمانان بوده، هست و خواهد بود.

فرهنگسرای سلامت به مناسبت محرم ۱۴۰۳ خورشیدی (۱۴۴۶ قمری) بر آن شد تا در کنار تعزیت بر مقام شامخ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش، به معرفی مجموعه برنامه «ماه به روایت آه» بپردازد. در این مجموعه برنامه نوجوانان سهم ویژه‌ای دارند. مهمترین شرکت‌کنندگان در عزاداری‌های محرم، کودکان و نوجوانان هستند و آنها می‌توانند بیشترین بهره را بگیرند و آینده جامعه را با سبک زندگی حسینی و معرفت حضرت امام حسین(ع) بسازند. بر همین اساس با هماهنگی‌های انجام شده ویژه برنامه‌هایی با موضوعیت ایام محرم برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

فرهنگسراهای پایتخت میزبان نوجوانان حسینی

«قاصدان کربلا» از جمله این برنامه‌هاست که با مشارکت حلقه بچه‌های فرهنگسرا در قالب هیات متوسلین به حضرت قاسم ابن الحسن (ع) به سیاه پوشانی کردن فرهنگسرای سلامت می‌پردازند و برنامه «راه نشانم بده» در قالب برپایی موکب پذیرایی در سومین شب محرم ۱۹ تیرماه و شب تاسوعای حسینی ۲۴ تیرماه به همت نوجوانان هیات متوسلین به حضرت قاسم ابن الحسن (ع) فرهنگسرای سلامت برگزار می‌شود.

همچنین محفل عزاداری همراه با قرائت زیارت عاشورا، مداحی و سخنرانی و معرفی کتاب «ماه به روایت آه» نوشته ابوالفضل زرویی نصر آباد، اقامه نماز جماعت و پذیرایی ناهار توسط نوجوانان دختر فرهنگسرا «هیات متوسلین به حضرت رقیه (س)» در ۲۱ تیرماه در فرهنگسرای سلامت برگزار می‌شود.

«تو کجای قصه عاشورایی؟» ۱۸ تیرماه در چهارمین نشست نوجوانان حلقه بچه‌های ایران آینده با حضور نوجوانان کنشگر بچه کتابخوان و اهل قلم به بحث و گفت و گو حول محور محرم و عاشورا در کتابخانه سلامت برگزار می‌شود.

«نامه‌ای به امام حسین(ع)» ۲۳ تیرماه در پنجمین نشست نوجوانان حلقه بچه‌های ایران آینده در کتابخانه سلامت برگزار می‌شود و نوجوانان کنشگر و اهل قلم به بحث و گفت و گو حول محور شخصیت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا خواهند پرداخت.

«آیین سنتی تعزیه» برپایی مجالس آئینی تعزیه خوانی توسط هیات متوسلین به قمر بنی هاشم توسط گروه تعزیه داران شهرستان دماوند به سرپرستی حجت الله لطیفی به مدت ۶ شب از ۲۸ تیر تا ۲ مردادماه از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای سلامت در ماه محرم است.

عموم شهروندان و علاقه‌مندان برای شرکت در برنامه‌های سوگواری محرم می‌توانند به فرهنگسرای سلامت واقع در خیابان دلاوران، آزادگان شمالی، جنب فروشگاه شهروند مراجعه کنند.

نظر شما