شناسهٔ خبر: 67557861 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقدامات سازمان بازرسی در اجرای قانون ارتقای سلامت اداری؛

هوشمندسازی فرایند رسیدگی به شکایات با راه‌اندازی ربات «هاتف»

تهران - ایرنا - سازمان بازرسی کل کشور در راستای بهره‌مندی از هوش مصنوعی، با راه‌اندازی ربات پاسخگوی «هاتف» در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد، امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان بازرسی کل کشور، یکی از اقدامات مهم سازمان بازرسی به منظور تحقق شفافیت، بهره‌مندی از هوش مصنوعی است که امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم کرده است و هوشمندسازی فرآیند رسیدگی به شکایات در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون ارتقای نظام سلامت اداری صورت گرفت.

باز طراحی سامانه رسیدگی به شکایات، سامانه هوشمند بازرسی (سهبا)، طرح پژوهشی اکوسیستم نظارت دیجیتال، اصلاح و بازطراحی مرکز داده سازمان، پیاده سازی کارنامه عملکرد همکاران و گروه‌های بازرسی و دسترسی به سامانه‌های ملی و مهم استانی در محل سازمان در راستای پیگیری اجرای بند (ز) تبصره (۱۰) قانون بودجه از جمله گام‌های اساسی در راستای هوشمند سازی بوده است.

بر این اساس، روزانه گزارش‌های متعددی به درگاه ۱۳۶ سازمان ارسال و بلافاصله رسیدگی می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی نیز چندی پیش با اشاره به رشد ۳۶ درصدی تعداد شکایات مردم از دستگاه‌ها و کارکنان آنها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، «هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه رسیدگی به شکایات و گزارشگران فساد»، «نصب تابلو در ادارات و بیلبوردها» همچنین «اطلاع رسانی در رسانه ملی» را از جمله دلایل این رشد ۳۶ درصدی عنوان کرد.

براساس این گزارش، با توجه به اهمیت قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، سازمان بازرسی در دوران تحول و تعالی موضوع شفافیت و نظارت بر اجرای این قانون را به جد در دستور کار داشته که در این راستا ضمن فعال کردن هیات موضوع ماده ۶ این قانون، نسبت به برگزاری تعداد ۶۵ جلسه با ۲۷۸ مصوبه اقدام و در این مدت به ۱۵۱ پرونده رسیدگی کند.



یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این زمینه، مکاتبه با دادگستری‌های سراسر کشور و سایر مراجع قانونی جهت ارسال گزارش و انعکاس جرایم و تخلفات موضوع این قانون به هیات بوده است.

تعداد پرونده‌های رسیدگی شده در این هیات و دبیرخانه در دوره تحول و تعالی طی دو سال اخیر حدود ۱۲ برابر دوره شروع اجرای این قانون بوده است.

از دیگر موضوعات قابل توجه در دوران تحول و تعالی در سازمان بازرسی کل کشور نگاه ویژه به شورای دستگاه‌های نظارتی در اجرای ماده ۲۸ قانون بوده است که در این راستا نیز با برگزاری ۹ جلسه و در مجموع ۲۲ مصوبه به اجرای تکالیف مندرج در ماده ۲۸ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد پرداخته است.

این کمیسیون، دبیرخانه در راستای اجرای مصوبات شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی کشور و انجام تکالیف قانونی، در سال ۱۴۰۲، ۹ جلسه تشکیل داد و درمجموع ۱۲ مصوبه داشت که اهم اقدامات صورت گرفته توسط کمیسیون دبیرخانه در سال ۱۴۰۲ شامل نقد و بررسی کارنامه سلامت اداری دستگاه‌ها بوده است.

شوراهای استانی هم در سال ۱۴۰۲، در مجموع ۲۵۷ جلسه تشکیل داده که مجموع مصوبات این جلسات ۹۹۹ مورد است و ایجاد هماهنگی در برنامه‌های نظارت و بازرسی دستگاه‌های عضو شورا و تصمیم گیری برای پرهیز از موازی کاری، شناسایی آسیب‌ها و ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی و ارائه راه کار به منظور افزایش بهره وری و تقویت مدیران استان نمونه‌ای از اقدامات این شوراها در استانهاست.

نظر شما