شناسهٔ خبر: 67557448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

پشت پرده موافقت احتمالی نتانیاهو با آتش بس غزه

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان پیش بینی‌ها مبنی بر حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان گفت: به دلیل اینکه ارتش صهیونیستی نمی‌تواند در چند جبهه بجنگد، به نظر می‌آید آتش بس غزه را از روی اجبار بپذیرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مقام های کاخ سفید اعلام کردند، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه گذشته با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تحولات مربوط به توافق آتش بس و گروگان گیری میان این رژیم و حماس گفت و گو کرد.


یک منبع صهیونیست آشنا با مذاکرات نیز گفت، تماس بایدن و نتانیاهو در حالی مطرح شد که به نظر می آید رژیم صهیونیستی و حماس در آستانه دستیابی به چارچوبی برای توافق هستند.

هشدارهای آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به ماجراجویی های نتانیاهو در غزه شدت گرفته است


حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پاسخ مثبت حماس و چراغ سبز نتانیاهو برای آتش بس در غزه به «راهبرد معاصر» گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا و اروپا فشار بسیار زیادی بر نتانیاهو برای پذیرش آتش بس و طرح صلح ادعایی آمریکا وارد کرده اند. خروج وزیران کابینه جنگی رژیم صهیونیستی و تظاهرات ۵۰۰ هزار نفری روزهای گذشته در تل آویو علیه سیاست‌های نتانیاهو هشداری جدی به سران رژیم صهیونیستی است که مجبور به پذیرش آتش بس شده اند.

 
وی عنوان کرد: هشدارهای آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به ماجراجویی های نتانیاهو در غزه شدت گرفته است، به همین دلیل کابینه رژیم صهیونیستی با طرح صلح ادعایی آمریکا و مصر موافقت کرده؛ هرچند نتانیاهو همچنان برای پذیرش آتش بس موضع نگرفته است که افکار عمومی متوجه شوند تمایلی به آتش بس دارد یا خیر. شاید اين موضوع بخشی از مانورهای سیاسی نتانیاهو تلقی ‌شود.

 
کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: با توجه به سفر اخیر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و تیم همراه به قاهره، به نظر می‌آید طرح صلح مشترک که اصلاح شده طرح‌های صلح قبلی است مورد توافق حماس قرار گرفته و این جنبش پذیرفته آتش بس برقرار شود. همین موضوع با تیم مذاکره کننده صهیونیستی در قاهره با نتانیاهو در میان گذاشته شده و مورد پذیرش قرار گرفته است که آتش بس برقرار شود. موضوع حائز اهمیت اینکه گام بعدی و عملی شدن آتش بس به وسیله نتانیاهو علنی می شود یا خیر.

 
هانی زاده گفت: به نظر می آید تا آتش بس جدی در غزه فاصله زیادی وجود دارد، زیرا بعيد نیست نتانیاهو تلاش‌ کند به صورت موقت از جبهه‌ ای همچون جبهه غزه خارج تا بر لبنان متمرکز شود. ممکن است قبول آتش بس به وسیله نتانیاهو تاکتیک باشد تا آتش بسی موقت در غزه برقرار شود، سپس حملات خود را به جنوب لبنان آغاز کند.

 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: پیش بینی ها حاکی از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در دو ماه آینده است، به همین دلیل که نتانیاهو و ارتش صهیونیستی نمی‌توانند در چند جبهه بجنگند به نظر می آید آتش بس را از روی اجبار بپذیرد، هرچند در حد گمانه زنی است و باید منتظر تحولات آینده بود.

 

نظر شما