شناسهٔ خبر: 67557131 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

زن عربستانی وزیر دادگستری انگلیس شد

خانم «شابانا محمود» وزیر دادگستری جدید انگلیس در ماه مارس خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و رژیم صهیونیستی را به کشتار غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی متهم کرد، اما با این حال رای‌دهندگان مسلمان طرفدار فلسطین تعهد او به آرمان خود را زیر سوال برده‌اند.

صاحب‌خبر -

یک مقام ارشد دولت انگلیس که مخالف جنگ رژیم صهیونیستی و طرفدار غزه است، به‌تازگی به‌عنوان وزیر دادگستری انگلیس منصوب شده و این ممکن است بر نحوه رویکرد حزب حاکم جدید کارگر به جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین تأثیر بگذارد.

 خانم «شابانا محمود» وزیر دادگستری جدید انگلیس در ماه مارس خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و رژیم صهیونیستی را به کشتار غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی متهم کرد، اما با این حال رای‌دهندگان مسلمان طرفدار فلسطین تعهد او به آرمان خود را زیر سوال برده‌اند.

محمود در نامه‌ای به رای‌دهندگان انگلیسی در ماه مارس با اشاره به جنگ بی‌امان رژیم صهیونیستی در غزه نوشت: «من همیشه از روند دیپلماتیک برای توقف کشتار غیرنظامیان بی‌گناه، ارسال کمک‌های بشردوستانه و خارج کردن اسرا حمایت کرده‌ام. اما واضح است که روندهای دیپلماتیک پیشرفت کافی نداشته است. انجام این جنگ غیر قابل تحمل بوده است، با سطح نامتناسبی از حملات به افراد بی‌گناه که به درستی در دادگاه‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته است.»

شابانا محمود در حوزه انتخابیه خود در بیرمنگام لیدیوود، در مقابل احمد یعقوب، نامزد مستقل طرفدار فلسطین، مجددا برنده شد. او به دلیل دادن رای ممتنع به لایحه آتش‌بس غزه در نوامبر و امتناع از استعفا از کابینه دولت سایه به دلیل حمایت حزبش از رژیم صهیونیستی، با انتقاد جامعه مسلمان مواجه شده است.

او به‌عنوان یک زن مسلمان با اصالت عربستانی و نماینده یک شهر مسلمان‌نشین، همچنان در راس این موضوع قرار دارد. سرشماری سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۲۹.۹ درصد از ساکنان بیرمنگام مسلمان هستند. «میدل ایست آی» گزارش داد که او در ماه فوریه اذعان کرد که این حزب اعتماد رای‌دهندگان مسلمان در انگلیس را به دلیل حمایت حزب کارگر از رژیم صهیونیستی از دست داده است. در اواخر همان ماه، او لایحه جدیدی را امضا کرد و از آن حمایت کرد که خواستار آتش‌بس در غزه بود.

زن عربستانی وزیر دادگستری انگلیس شد

در حالی که حزب کارگر حمایت جدی از رژیم صهیونیستی نشان داده است، نظرات خود محمود با آن مخالف است. او در سال ۲۰۱۴ در توییتر از مردم خواست تا در مرکز شهر بیرمنگام برای حمایت از جنبش بایکوت، سلب سرمایه و تحریم‌ها (BDS) گرد هم آیند و همچنین هشتگ «فلسطین آزاد» را منتشر کرد.

شابانا محمود همچنین مدت کوتاهی پس از حمله ۷ اکتبر به رای‌دهندگان خود نامه نوشت تا بر سابقه خود به‌عنوان «حامی مادام‌العمر حقوق فلسطینیان» تاکید کند. اما او حمله حماس را محکوم و تاکید کرد که «قوانین بشردوستانه بین‌المللی باید همیشه رعایت شود.»

حزب کارگر در انتخابات زودهنگام چهارم ژوئیه (۱۴ تیر) با پیروزی تاریخی به قدرت رسید و دومین اکثریت پارلمان را پس از پیروزی رکوردشکن تونی بلر در سال ۱۹۹۷ به دست آورد. با این حال، پیروزی این حزب در سایه مشارکت مردمی پایین رخ داد.

محافظه‌کاران بیش از ۲۰۰ کرسی را از دست دادند و در نهایت تنها ۱۲۱ کرسی را به‌عنوان مخالف اصلی حزب کارگر به دست آوردند. لیبرال دموکرات‌ها هم با کسب ۷۲ کرسی، بزرگترین پیروزی برای یک حزب سوم در بیش از ۱۰۰ سال گذشته را رقم زدند.

اکنون حزب کارگر باید حکومت کند و یکی از موضوعات اصلی که هنوز در قلب سیاست بریتانیا قرار دارد، مسئله غزه است: رای‌دهندگان مسلمان به طور دسته‌جمعی حزب کارگر را رها کردند و به نامزدهای مستقلی رای دادند که شورشی‌های حزب کارگر بودند و به دلیل مواضعشان در قبال رژیم صهیونیستی و غزه علیه نامزدهای حزب کارگر رقابت می‌کردند.

به گزارش گاردین، «جاناتان اشورث» نامزد حزب کارگر در برابر «شوکت آدم» نامزد مستقل طرفدار فلسطین شکست خورد و یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های انتخاباتی را رقم زد. به گزارش اسکای نیوز، رای‌دهندگان انگلیسی نامزدی را به او ترجیح دادند که ضد رژیم صهیونیستی است و پیروزی خود را تقدیم «مردم غزه» کرد.  

مناطقی با ۲۰ درصد یا بیشتر جمعیت مسلمان شاهد کاهش ۲۳ درصدی حمایت از حزب کارگر بودند و این منجر به از دست دادن پنج کرسی از جمله در مناطق بیرمنگام و بلکبرن شد. در مناطقی با جمعیت قابل توجه مسلمانان - اما زیر آستانه ۲۰ درصد - نامزدهای حزب کارگر به پیروزی‌های بسیار محدودی دست یافتند.

برخی از اعضای حزب کارگر نارضایتی خودشان را از موضع این حزب در قبال غزه پنهان نکرده‌اند، از جمله «دیوید لمی» وزیر خارجه جدید انگلیس که به بی‌بی‌سی گفت حزب او با شرکای خود برای به رسمیت شناختن فلسطین همکاری خواهد کرد.

انتصاب دادستان کل جدید منتقد جنایات رژیم صهیونیستی

دولت جدید انگلیس همچنین «ریچارد هرمر» وکیل با تجربه‌ای را که اغلب علیه نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی صحبت کرده است، به عنوان دادستان کل این کشور منصوب کرده است. هرمر ۵۵ ساله به‌عنوان مشاور حقوقی ارشد دولت مشغول به کار می‌شود. او با ۳۱ سال تجربه در وکالت، در زمینه حقوق بشر و همچنین حقوق عمومی و محیط زیست تخصص دارد.

از جمله پرونده‌های اخیر هرمر، وکالت «ابو زبیده» یک زندانی سابق در زندان گوانتانامو بود که در «سایت‌های سیاه» مخفی سیا در ۶ کشور مورد بدرفتاری و شکنجه شدید قرار گرفت. این زندانی سابق از دولت انگلیس به اتهام همدستی در مصائب خود شکایت کرد.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر، هرمر درباره مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی فلسطین صحبت کرده است.

در ماه اکتبر، او یکی از هشت وکیل برجسته یهودی بود که نامه‌ای نوشت و از تل‌آویو خواست که «تعهدات بین‌المللی» خود را در جریان یورش‌های نظامی خود به غزه به خاطر بسپارد. در این نامه تاکید شده است که پاسخ رژیم صهیونیستی باید مطابق با قوانین بین‌المللی باشد.

در این نامه آمده است: «به وضوح، مجازات دسته‌جمعی با قوانین مرتبط به جنگ ممنوع شده است. به همین ترتیب، قوانین بین‌الملل از نظامی‌ها می‌خواهد که حداقل تخریب را برای زندگی غیرنظامی و زیرساخت‌ها تضمین کنند. قصد ایجاد خسارت بی‌رویه، به جای رفتار دقیق برای به حداقل رساندن خسارت، در صورت اثبات، نقض شدید حقوق بین‌الملل خواهد بود.»

نظر شما