شناسهٔ خبر: 67556976 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«حسینیه بانوان» و «چراغ» برای ارتقای شعورحسینی پخش می‌شود «حسینیه بانوان» و «چراغ» برای ارتقای شعورحسینی پخش می‌شود

محرم امسال دو ویژه برنامه «حسینیه بانوان» و «چراغ» برای ارتقای شعورحسینی در رادیو گفتگو پخش خواهد شد.

صاحب‌خبر -

 شعور زاییده فکر و اندیشه و مبتنی بر آگاهی، شناخت و دانایی است ولی شور زاییده احساسات، علایق و هیجانات است. در فطرت آدمی هم شور است و هم شعور، هیچ‌کدام نفی دیگری نیست هر کدام می‌تواند در جای خویش مؤثر و مفید باشد، شور به تنهایی و شعور بدون شور پذیرفتنی نیست، زیرا شعور به تنهایی فکر، اندیشه و یک ایده است، فکری که به عمل تبدیل نشود ارزش ندارد، شوری که بر اساس شعور نباشد ممکن است به بی‌راهه رود.

برای این‌که شعور به اقدام عملی تبدیل شود به شور نیز نیازمند است و شور نیز برای این‌که در راستای هدف باشد بی‌نیاز از شعور نیست. یادمان باشد که شور و شعور حسینی در تقابل و هم‌عرض هم نیستند که مجبور باشیم یکی را بدون دیگری داشته باشیم، این دو مقوله در طول هم قرار دارند. جنس دو مقوله یکی نیست که بتوانند جایگزین هم یا جانشین هم شوند، بلکه دو مفهوم جدایی هستند که مکمل و متمم هم هستند، یکی بدون دیگری کامل و تمام نمی‌شود.

شور حسینی بدون شعور حسینی کامل و کافی نیست، شعور حسینی نیز بی شور حسینی ناقص است. شور و شعور حسینی به مثابه دو بال یک پرنده‌ای است که برای پرواز کردن و اوج گرفتن به هر دو به یک اندازه نیاز دارد و با یک بال پریدن امکان‌پذیر نیست.

این موارد محوریت تلاش برنامه سازان رادیو گفتگو است که سعی دارند هر کدام از برنامه‌های این شبکه برای افزایش شعور حسینی در جامعه گامی موثر بردارد، همانگونه که رضا کوچک زاده تهمتن مدیر این شبکه رادیویی معتقد است روشنگری، جهاد تبیین و مقابله با تشکیک‌ها و شبهاتی که دشمن در جنگ رسانه‌ای به وجود آورده جز با جریان یافتن شور و شعور حسینی در تمامی ساحات میسر نخواهد بود، چرا که حسین ع بزرگترین مکتب درس آموز در دنیا و آخرت است.

کوچک زاده با بیان اینکه بخشی از اقدامات رسانه‌ای رادیو گفتگو که روندی ایجابی دارد، حقایق عاشورا و حقایقی که در فرهنگ شیعه وجود دارد را برای مخاطبین خود تبیین میکند، گفت: جدول پخش رادیو گفتگو هم رنگ محرم به خود گرفت تا بتواند زمینه ساز تعمیق ذهن مخاطب در مکتب انسان ساز حسینی باشد.

«حسینیه بانوان»در رادیو گفتگو/القائات دشمن را خنثی می‌کنیم

مدیر رادیو گفتگو در ادامه افزود: الگوقراردادن مقام حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه زهرا (س) در فرهنگ شیعه و اینکه اساساشیعه چگونه و به چه میزان به مقام زن و نقش اجتماعی زن و رسالت زینب گونه زن می‌پردازد، محور یکی از ویژه برنامه‌های رادیو گفتگو به نام «حسینیه بانوان» قرار گرفته است. این برنامه در ایام محرم هر روز ساعت ۱۰ صبح به روی آنتن می‌رود و به، آشنایی قشر‌های مختلف با نقش موثر بانوان در ماندگاری آیین‌های حسینی و انتقال فرهنگ فرهنگ عاشورا به نسل جدید می‌پردازد.

کوچک زاده با بیان اینکه نیاز جامعه امروز ما روشنگری است، گفت: روشنگری در خصوص شبهات و القائات دشمن در تمامی عرصه ها، تا ضمن مقابله با دروغ پردازی‌های دشمن در ماه محرم، از عاشورا به مانند دانشگاهی انسان ساز نام برده و ترویج شود. به همین منظور برنامه «امواج شبهه»که با رسالت رفتارشناسی رسانه‌های بیگانه روز‌های یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۶ به روی آنتن می‌رود در این هفته با بررسی تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رسانه‌های بیگانه در مقابله با فرهنگ عاشورایی و مکتب حسین، سپرسازی علیه محرم؛ از محرم سازی تا محرم خوانی را محور مصاحبه با کارشناسان و صاحب نظران حوزه رسانه قرار می‌دهد، تا باطل السحر تکنیک‌ها و روش‌های رسانه‌های بیگانه در محرم سازی بر مبنای سیاست هایشان را بدست بیاورد.

 مدیر رادیو گفتگو با اشاره به اینکه رادیو یک رسانه صرف نیست، بلکه مجرای ترویج انقلاب اسلامی و تامین رزق سیاسی اقشار مختلف جامعه انقلابی ایران اسلامی است، گفت: نقش میسیونر‌های مذهبی و فعالیت کارگاه‌های اندیشه‌ورز در تحریف واقعه عاشورا از حقایق پنهان نشدنی است، از این رو ابعاد مختلف این موضوع مهم در برنامه «سراب اندیشه» مورد گفتگوی کارشناسان قرار می‌گیرد.

وی با بیان آنکه «ماه به روایت آه» نیز مستندی گفتگو محور پیرامون پیام عاشورا و مولفه‌های عزاداری صحیح است خاطرنشان کرد: در این برنامه افراد مختلف از مشاغل مختلف از جمله مجری، طنزپرداز، ورزشکار، مورخ، واعظ، کارگردان، نقاش و... پیرامون ماه محرم و جنبه‌های مختلف آن با یکدیگر گفتگو می‌کنند. ماه به روایت آه نیز در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو گفتگو ادامه داد: «مقصد بهشت»عنوان دیگر برنامه این شبکه رادیویی برای دهه اول محرم است. این برنامه در قالب گفتگو محور در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای به خوانش و بررسی آثار موفق عاشورایی معاصر در قالب شعر و نوحه می‌پردازد.

وی تصریح کرد: برنامه کوتاه «کاروان عاشقی»نیز سیر حرکت تاریخی امام حسین (ع) و بستر‌های شکل‌گیری واقعه کربلا را روایت می‌کند و مستند روایی «شیرخوارگان حسینی» به اهمیت و ابعاد مختلف شهادت حضرت علی اصغر (ع) اشاره دارد.

کوچک‌زاده با اشاره به اینکه برنامه «گفتگوی فرهنگی» به مناسبت ماه محرم به موضوعات مرتبط با این ایام و تبیین قیام امام حسین (ع) ونهضت عاشورا در آینه فرهنگ متمرکز است یادآور شد: محور‌های این برنامه که از هر روز ساعت ۲۰ پخش خواهد شد، تاثیر هنر در تبیین فرهنگ عاشورا، تاملی بر ادبیات عاشورا و هنر دینی، رابطه محرم و عاشورا با فریضه امر به معروف و نهی از منکر، طرح سوگواره بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی خواهد بود.

به گفته مدیر رادیو گفتگو، «ستارگان کربلا»، عنوان یکی از این برنامه‌ها است که به معرفی یاوران و اصحاب امام حسین (ع) در حماسه عاشورا پرداخته است. «تاهمیشه‌حسین»هم سبک زندگی حسینی بر اساس آموزه‌های عاشورایی را تبیین خواهد کرد. «با کاروان عاشقی»، آغاز حرکت سیدالشهدا و به سمت کربلا و زمینه‌های ظهور و بروز واقعه عاشورا را نقل خواهد کرد و «ماه به روایت آه» هم پیام عاشورا و مولفه‌های عزاداری صحیح را بررسی خواهد کرد.

کوچک زاده با معرفی برنامه«چراغ» به عنوان یکی دیگر از ویژه برنامه‌های این شبکه رادیویی تصریح کرد: این برنامه که از شب هفتم محرم شروع می‌شود و به مدت ۵ شب ادامه دارد، تلاش می‌کند با سه میز تخصصی حماسه حسینی، حقیقت حسینی و معرفت حسینی، مفاهیمی، چون فرهنگ، تاریخ و فلسفه قیام اباعبدالله را با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه دین و اندیشه به مداقه بگذارد، ویژه برنامه چراغ در ایام محرم ساعت ۲۲ به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش خواهد شد.

رادیو گفتگو که همواره تلاش کرده سکوی فراگیر جهت آموزش سواد رسانه‌ای در سپهر رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران باشد، روی موج fm ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز شنیده می‌شود، این شبکه رادیویی از طریق برنامه کاربردی ایران صدا هم قابل دریافت است، همچنین مخاطبان می‌توانند فایل متنی و آرشیو این برنامه‌ها را از طریق سایت این شبکه به نشانی http://radiogoftogoo.ir/ دنبال کنند.

نظر شما