شناسهٔ خبر: 67556528 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

معاون بین الملل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد:

رشد 400 درصدی سود حاصل از معاملات ارزی در سه ماهه اول سال جاری

معاون بین‌الملل بانک توسعه صادرات ایران با اعلام رشد 400 درصدی این بانک در بخش سود ناشی از فروش ارز در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: علاوه بر تأثیر افزایش نرخ ارز در تحقق این رشد، بخشی از این دستاورد مرهون اقدامات زیرساختی مدیریت بانک در حوزه ارزی طی سال 1402 و رشد عملکردی حاصل از آن بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا،به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، حمیدرضا معبودی ضمن تشریح عملکرد ارزی سه ماهه اول سال جاری این بانک، افزود: تا پایان خرداد 1403 در بخش فروش ارز به مشتریان، 167 درصد رشد را تجربه کردهایم که سود حاصل از این فروش قابل توجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: درحوزه پذیرش تعهد ارزی مشتریان در سه ماهه اول سال جاری، بالغ بر 160میلیون یورو مصوبه داشتهایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 86 درصد رشد را نشان میدهد.

معاون بینالملل بانک توسعه صادرات ایران حجم گواهیهای ثبت آماری شده مورد تأیید بانک مرکزی را در سه ماههی اول ۱۴۰۲ بالغ بر از ۱۱۷ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این رقم در مدت مشابه در سال جاری به ۳۳۰ میلیون یورو رسیده که بیانگر رشد 180 درصدی در این بخش است.

معبودی با بیان اینکه در بخش تخصیص ارز نیمایی رشد 110 درصدی را تحربه کردهایم، یادآور شد: در حوزه تخصیص ارز به کالاهای اساسی در بانک توسعه صادرات ایران، حدود ۱۸۰ درصد رشد داشتهایم.

وی گفت: افزایش تسهیلات ارزی پرداختی از 2.5 میلیون یورو در سه ماه اول سال قبل به 11 میلیون یورو در سه ماهه اول سال جاری، رشد 340 درصدی را رقمزده که این رشد مبین تأثیر سیاستهای ارزی جدید در بانک است.

معاون بینالملل بانک توسعه صادرات ایران بیان داشت: افزایش سرعت عمل و حجم کار در بخش ارزی، چابکی ویژهای به بانک تزریق کرده است و ارتباط بیشتر شعب با همکاران معاونت بینالملل، منجر به توسعه خدمات این معاونت در پیگیری مستمر بخشنامهها، مصوبهها و تفاهمنامههای صورت گرفته بین بانک و شرکتهای صادراتی شده است.

معبودی مهمترین برنامه آتی معاونت بینالملل بانک توسعه صادرات ایران را مدیریت وجوه مشتریان عنوان کرد و گفت: برنامه مدیریت وجوه صادرکنندگان از طریق حسابهای بینالمللی را از آغاز سال 1403 شروع کردهایم؛ خوشبختانه تجربه موفقیتآمیزی بوده و انتظار میرود در نه ماهه باقی مانده رشد خوبی را در این بخش داشتهباشیم.

وی در ادامه با تأکید بر این موضوع که با جذب منابع مشتریان، امکان تخصیص ارز به واردات بیشتر میشود، گفت: هرچند تا امروز درخواست هیچ مشتری برای ارز بی پاسخ نمانده است. اما دریافت کارمزد علاوه بر سودآوری برای بانک میتواند دایره ارائه خدمات ارزی بانک را نیز توسعه دهد.

معبودی در ادامه به موضوع راهاندازی نرمافزارهای جدید ارزی در بانک اشاره کرد و بیان داشت: راهاندازی نرمافزارهای ارزی از برنامههای مهم در سال 1403 است؛ این نرمافزارها علاوه بر کاهش ریسک، دقت و سرعت ارائه خدمات را در بخش ارزی ارتقاء خواهندداد.

معاون بینالملل بانک توسعه صادرات ایران، برنامه کاهش نرخ کارمزدها را با هدف افزایش حجم کار و ارتقا عملکرد بانک، از دیگر برنامه بانک در سال جاری دانست و گفت: علاوه بر این به عنوان یک بانک دولتی، بنا داریم با تمرکز بر واردات کالای اساسی، دین خود را به کشور اداکنیم و در این راستا با ارائه بسته خدماتی خود از همه مشتریانی که در این حوزه فعالیت میکنند، حمایت خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش چشمگیر فعالیتهای ارزی در بانک و اضافه شدن چندین خدمت به خدمات معاونت بینالملل و همچنین کاهش همکاران این واحد طی سالهای گذشته، جذب نیروی انسانی جدید از ضروریات دستیابی به اهداف بانک است.

معبودی انتقال بخش خزانهداری بانک، به معاونت بینالملل و راهاندازی نرمافزار تخصصی این بخش را زمینهساز تجمیع فعالیتهای ارزی بانک در یک واحد دانست و گفت: این سیاست میتواند با تمرکز بر عملیات ارزی، مسئولیتپذیری و پاسخگویی بانک را در واحد ارزی ارتقا دهد؛ در واقع با این اقدام هوشمندانه، واحد بینالملل به عنوان یک واحد منسجم و تخصصی در حوزه ارز، پاسخگوی شعب و مدیران ارشد بانک خواهد بود.

نظر شما